Jeg reddet dem

Nå begynner ting virkelig å skje. Jeg har også fått samlet alle plantene på et sted. Ikke det jeg tenkte, men venninna mi hadde hengt en våt dyne til tørk i stua. Så det var vann over hele gulvet. Det ble litt av en jobb og det er grunnen til at jeg nå har alle plantene og hyllene samlet på et sted.

Det gjør jo egentlig ingenting. Faktisk ser det mye mer ryddig ut nå, enn da de stod på hver side av stua. Og det viktigste er jo at plantene trives. Så la oss se hvordan det går med dem nå.

Plommetomat gul: denne vokser jo som bare det. Og så nydelig den har blitt! Den trives virkelig under plantelyset. Jeg håper den trives like godt ute, når våren kommer. Jeg skal hvertfall ikke gjøre samme feil som forrige gang jeg hadde disse. Da satt jeg den rett ut. Nei, den må stå litt ute hver dag, frem til den har blitt vant til det. Ellers blir det ganske mye jobb bare for å få plantene tilbake til liv. Og det er jo ikke akkurat noe man har så veldig lyst til etter å ha lagt så mye jobb for å få dem så fine.

Plommetlmat rød: se her, ja. Nå begynner dem å komme seg igjen. Det tar litt tid, men med masse kjærlighet og pleie så går det meste.

Snackpaprika: gule, røde og hvite paprikaer kommer etter hvert på disse. Vel, jeg håper hvertfall det. Dem ser hvertfall ut til å trives. Og når våren endelig kommer så har jeg en stor overraskelse til dem. Det blir min lille hemmelighet frem til våren, men når det er klart så skal jeg vise dere.

Chili: disse har også en stor overraskelse i vente, men jaggu hadde dem noen små overraskelser til meg også. Sweet banana har jo fått 4 planter, de vanlige chiliene har 3, men de andre har kun hatt 1. Nå ser jeg hmat det har begynt å spire i de 2 nederste. Som betyr enda flere chiliplanter og mer chili til jenta mi. Det var en veldig fin overraskelse å få se nå. Jo flere planter, jo bedre. Og noen av dem har også blitt ganske store. Det er gøy å se!

Gresskar: jeg valgte å henge dem opp etter veggen på denne måten. For når de skal plantes i kasse så er det mye enklere å ikke knekke dem. De skal bare plantes oppi kassa dem står i nå, så det enkleste er jo om dem ikke ligger utover hele bunnen. Og dem koser seg veldig, så det er hvertfall ikke noe problem. Jeg har fortsatt 3 planter, men jeg tok ut den ene fordi den ikke fikk noe lys. Den kommer tilbake i kassa når det er på tide å fylle den med jord og sette den ut, men frem til da får den lov å stå i vinduet.

Melon malaga: denne hadde det heller ikke så bra sist dere så den, men se på den nå. Den har begynt å vokse igjen og den har friske blader. Det eneste som mangler nå er at den får noe å støtte seg på. Jeg fikk forresten en kommentar på at den var alt for tynn, men denne planten blir ikke veldig tykk i stilken og den er fortsatt veldig liten. Bare sånn at dere vet det. Klart den blir tykkere når den vokser til, men det er en veldig tynn plante.

Tomat moneymaker: altså jeg vet ikke helt hva jeg skal si her. Jeg pottet om alle spirene, men satt dem kun oppi her. En midlertidig løsning frem til jeg får kjøpt flere potter. Men seriøst. Hadde jeg virkelig sådd så mange frø!? Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men det er bra jeg liker tomater. For nå kan jeg ha tomat til alt mulig. Om familie kommer på besøk i sommer så drar dere mest sannsynlig hjem med grønnsaker fra hagen min. For her blir det masse mat!

Store tomater: mer tomat! Ja, fordi jeg er litt i overkant glad i tomater. Altså jeg bruker det til alt mulig. Jeg har jo salat til alt mulig. Og spiser jeg hjemmelagd pizza så har jeg det oppå der også. Tomat på brødskiva er også godt. Så ja, tomaten brukes mye. Den kan jo også spises som snacks. Og da er det jo supert at man har så mye å velge mellom i hagen.

Rabarbra: Nå har det kommet et nytt blad på rabaraplanten. Akkurat nå ser det litt ut som ugress, men jeg tror denne kommer til å vokse seg ganske stor i løpet av sommeren.

Snackagurk: jeg sa jo jeg skulle klare å redde denne agurkplanten. Den så ikke helt frisk ut forrige gang, men de nye bladene er hvertfall friske og fine. Nå begynner den å trives igjen. Så får vi bare håpe at det går bra med den videre i år.

Slangeagurk: se så fine! De har endelig begynt å vokse det første agurkbladet. Det er jo da det blir ekstra gøy. Så er spørsmålet da, hvordan man skal gjøre det fremover. De har fortsatt en del plass igjen i kassa, men så må dem jo pottes om etterhvert. Som betyr at dem må settes inn i hyllene jeg har kjøpt. Så da blir jeg vel blakk denne måneden også. For da trenger jeg 3 store blomsterkasser. Det er ikke billig å ha planter, men heldigvis kan pottene jeg kjøper i år, brukes neste år også.

Jordbær: her kan dere se litt bedre hvordan bladene har utviklet seg. Forrige helg var det ikke så lett å se, men nå er dem på vei til å se ut som jordbærplanter. De er fortsatt veldig små, men bladene er hvertfall der.

Mandarin: ikke bare er dette treet helt nydelig, men den har jo også verdens beste utsikt. Den har også blitt veldig solid. Den har 3 grener og en flott stamme. Det eneste som mangler er at den får en større potte. Og jeg har faktisk bestemt meg for at det skal den få så fort alle de andre plantene blir satt ut. Det er på tide å gi treet en gulvpotte. Jeg har også fjernet noen av bladene nederst på stammen. Så nå har den litt mer utseendet til et tre.

Om du ikke vil gå glipp av flere planteoppdatering eller oppskrifter der jeg etterhvert bruker grønnsaker/urter fra hagen, kan du følge bloggen på Facebook. Klikk deg inn HER og bli en fast leser du også.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg