Innkjøp til jul

Da har varene fra MENY kommet og jeg har fått ryddet inn alt sammen. Denne gangen ble det en skikkelig storhandel fordi jeg handlet inn til baking, litt julemat og mye annet. Det er noen ting jeg bare må ha til jul, men i år ble det også ting som jeg forbinder med julen. I dette innlegget tenkte jeg å vise dere noe av det jeg har kjøpt. Dette er kun ting til jul. Jeg tok ikke bilde av de vanlige innkjøpene fordi jeg tenkte dette kunne være mer juletema. Så la oss se hva jeg har handlet fra MENY. Fortell meg gjerne om noe av dette er ting du pleier å handle inn til jul.

På det første bildet så har jeg kjøpt klementiner, fiken og aprikos. Klementiner er jo selve julekosen på en hverdag. Ingenting smaker bedre enn en saftig og søt klementin. Så jeg kjøpte 10 stykker. Planen var å ha de på bordet, men jeg har ikke noe fruktfat/bolle så jeg får se om jeg finner på noe annet. Grunnen til at jeg kjøpte fiken i år er fordi det bringer tilbake så utrolig gode minner fra min barndom. Pappa er veldig glad i fiken så det hadde vi alltid hjemme til jul. Så jeg tenkte at det kunne være ekstra koselig å kjøpe inn. Jeg liker de veldig godt og det har jeg gjort helt siden jeg var liten så disse gleder jeg meg veldig til å sette frem når det er nærmere jul. Og det siste fra dette bilde er tørket aprikos. Jeg har aldri smakt det (tror jeg), men jeg liker jo mye rart så jeg liker helt sikkert disse også. Det blir hvertfall spennende å smake de.

Så var det pålegg. Når det kommer til julepålegg så er det ikke så veldig mye jeg kjøper spesielt til jul, men disse 2 her er noe av det som er veldig godt (spesielt til jul). Sylte kan man enten ha salt på med litt smør på brødskiva eller man kan bruke sterk sennep. Jeg liker begge deler, men jeg spiser ikke dette så ofte derfor ble det en liten pakke. Også skal samboeren min få smake det for første gang. Hvis han liker det så går det jo an å kjøpe mer litt nærmere jul. Og så var det rødvinspølse. Jeg har kjøpt det fra disse spekemat nettsidene, men det var mye dyrere enn å bare kjøpe en fra MENY så jeg kjøpte heller derfra i år. Rødvinspølse er noe av det beste pålegget jeg vet om og den er også farlig god å bare spise uten noe (noe jeg ikke skal gjøre fordi det er dyrt). Så her er det hvertfall litt godt å ha på brødskivene når advent begynner. Såpass lenge holder sylte og det er jo veldig bra fordi jeg vil ikke starte å spise det FØR desember begynner.

Hvert år står jeg å steker disse to her. Medisterdeig og farse. Dette smaker så godt, men det aller beste jeg vet er hjemmelagde lunsjkaker. Det kommer jeg tilbake til i et annet innlegg. Jeg tenkte jeg kunne vise dere hvordan jeg lager lunsjkaker. Dere skal også få se når jeg lager medisterkaker, noe som er et must til julemiddagen. Så alt dette skal dere få se snart. Jeg må jo steke alt dette før jeg kan fryse det så jeg har litt av en jobb foran meg.

Og så var det drikke. Det blir jo ikke jul uten julebrus. Så jeg har kjøpt min favoritt som er Ringnes også er det samboeren min sin favoritt som er Hansa. Høres nesten ut som jeg har handlet øl, men neida. Det er bare julebrus. Disse skal jeg sette inn i boden sammen med godteriet jeg også har kjøpt (ikke i dag) til jul. Der skal det få stå frem til julen ring(n)es inn. Åjada, jeg tror jeg er kjempe morsom. Nå er hvertfall julebrusen kjøpt inn til jul. Hvertfall småflaskene. Jeg tenkte å kjøpe et par store flasker av et annet merke litt senere, for å ha til middag. Dette er mer for lørsdagskos (kveld). Ja, jeg har veldig mange planer og alt er klart i hodet mitt hva vi trenger.

Og helt til slutt har jeg kjøpt inn masse til baking. Dette er for alt alt jeg skal bake, som ikke er lite. Så det er bare å glede seg til alle de gode oppskriftene og bildene av småkakene til jul. Julebakst er noe av det morsomste jeg vet om så derfor baker jeg mye forskjellig. I stedenfor å bake mye av et slag så baker jeg heller lite av mange slag. Sånn at hvis jeg finner en ny oppskrift jeg ønsker å prøve så er det mulighet for det. Kanskje jeg finner en ny favoritt. Hvert år prøver jeg ut noe nytt. Jeg har prøvd å lage troika, forskjellige konfekter, kokosboller og mye annet godt. Ikke noe av det blir lagd i år (tror jeg), men det kommer noe nytt jeg ønsker å prøve. Faktisk er over halvparten av oppskriftene helt nye julekaker jeg ikke har prøvd enda så det blir veldig moro. Det som er på bildet er kun det jeg pleier å kjøpe inn til jul. Det er andre ingredienser jeg skal kjøpe inn, men nå hadde jeg ikke penger til mer enn dette. Det ble faktisk ganske dyrt til slutt, men nå har jeg hvertfall fått masse mat og ting jeg trenger. Det er jo mye jeg kan bake av det jeg har kjøpt inn nå. Dessuten har jeg en god del i skapene fra før av så det er nok noe baking rett rundt hjørnet, men først må jeg steke noen medisterkaker og lunsjkaker. Så det er hva som skjer nå.

Facebook HER

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg