Innkjøp jul: Meny

Som jeg lovet så skal jeg nå vise dere hva jeg har kjøpt til jul. Nå er jeg faktisk nesten ferdig med alt av innkjøp til jul så nå gjenstår det bare å bake til det er tomt for sukker/hvetemel. Selvom det tror jeg ikke akkurat vil bli noe problem. Jeg tror at det er nok sukker og alt mulig annet til å bake alt jeg har lyst til nå. Og vi har all den maten vi trenger for en helt fantastisk jul. Så når det kommer til mat og kaker så har vi ikke akkurat mangel på noe (når jeg er ferdig å bake). Dagene fremover nå kommer derfor til å bli fylt med så mye baking og matlaging at bloggen vil være overfylt med bilder og oppskrifter frem til julaften. Vel, det vil si hvis jeg klarer å holde kroppen i sjakk. Nå har jeg akkurat fått pakket ut alt dette og det var litt av en jobb. Så vi får se hva kroppen min orker i dag, men nå er det hvertfall tid for å vise dere alt jeg har kjøpt. Her er alt vi trenger i julen (pluss kalkunen som allerede ligger i frysern fordi jeg glemte å ta bilde av den).

Fenalår er noe av det dyreste man kan kjøpe, men for meg er det absolutt verdt det. Dette kommer vi til å kose oss med i julen. Grunnen til at jeg absolutt måtte ha dette er på grunn av to ting. Først og fremst fordi det er utrolig godt, men også fordi det bringer frem noen veldig gode barndomsminner der pappa satt å skjærte og vi fikk smake. Jeg har bare hatt råd til dette en gang tidligere og det begynner å bli en stund siden nå. Og siden vi er midt oppi alt dette kaoset med corona så tenkte jeg at denne julen skal ikke mangle noe. Så jeg brukte virkelig alle pengene mine på julemat og alt sånt. Ingenting skal mangle her.

Noe som også er et must er pinnekjøtt, ribbe og julepølser. Jeg syns årets ribbe var litt rar, men jeg skal nok få det til å fungere. Med den lengden og all den julematen så må jeg si at jeg er glad vi har fått en større fryser. For aldri i verden om jeg hadde klart å få plass til all julemiddagen i den bittelille fryseren over kjøleskapet. Nå slipper vi hvertfall å tenke på plassen i frysern og det er jo supert nå som julen krever mye god mat.

Og hva er vel en jul uten klementiner? Og den herlige duften som fyller rommet når man skreller en klementin er jo selve lukten av jul. Så da var det bare å fylle opp “fatet” (det eneste jeg har som kan ligne et fruktfat) og sette det på bordet. Jeg trenger virkelig en fruktbolle. Det er jo så koselig å sette frem frukt på bordet. Også er det mye lettere å spise frukt når det allerede står og frister på et fruktfat. Så det må jeg skaffe meg neste år. Akkurat nå har jeg hatt mer enn nok med å kjøpe inn alt til jul.

Og så var det til den største utgiften av dem alle, ingredienser til baking. Jeg har jo så utrolig mange planer for desember så det er bare å henge med for å finne ut hva jeg skal med alt dette. For her er det jo faktisk ganske mye forskjellig. Dette kommer til å bli en skikkelig fin jul. Jeg skal ikke klage der. For med alle de tingene jeg skal lage så kommer jeg til å ha det så utrolig gøy. Og takket være bloggen så kan jeg jo dele alt sammen med dere. Kanskje dere også finner noe inspirasjon til å lage hjemmelagde julegaver også.

Og helt til slutt Har vi det som jeg syns er aller mest spennende. Her er det jo veldig mye forskjellig og jeg tror ikke dere hadde klart å gjette halvparten av det jeg skal lage. Derfor gleder jeg meg ekstra mye til å komme i gang slik at jeg kan vise dere alt jeg har planlagt igjennom november. Eneste grunnen til at jeg ikke begynte med dette i november er fordi alt dette og alt jeg har kjøpt tidligere er ganske dyrt og jeg har ikke råd til å handle alt på en gang. Så da begynte jeg med de litt mer vanlige julekakene først og så smeller jeg i gang med noe litt annerledes nå i desember.

Hvis du er nysgjerrig på hva alt dette kommer til å bli så er det bare å følge bloggen på facebook HER. Det kommer oppskrifter på julekaker og så mye mer. Forhåpentligvis får jeg lagd alt jeg skal (og mer til).

2 kommentarer
    1. Du verden, her blir det mykje godt for auger og magen 💖
      Min plan er å lage kromkaker og brune pinner. Mamma liker kromkaker med moltekrem og eg elske brune pinner 😍 Elles har eg kjøpt pinnekjøt som eg skal legge i bløt 36 timer før bruk. Med bytte av vatn nokre gonger. Det blir fyste gong for meg. Mamma har alltid gjort det med pinnekjøtet. Men dette er tredje jula ho er på bukollektiv. Og i år får eg ikkje anledning til å ete der. Fyst postkøyring et par timer, så kirketener under festgudstenest for 50 personer (dah, kirka rommer ca 600) kl 14, så ringe jula inn kl 17. Mamma liker å legge seg tidlig, so det blir knapp tid etter alke plikter til å kose seg med mat. Men eg kan ete godt 23 og 25 eg 💖
      Gler meg til alt du skal lage og publisere 😀 Lukke til 💖👍

      1. Så koselig. Takk for at du delte. Hyggelig å høre at du ser frem til flere oppskrifter her på bloggen. <3 det blir masse godt. Jeg elsker å bake. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg