Ikke helt som planlagt

Mange endring har skjedd siden forrige helg. Først og fremst har jeg nå fått opp begge hyllene som jeg skal bruke til agurkplantene, men det er en historie for seg selv. Jeg har også fått kjøpt 2 ekstra plantelamper til plantene som står på den andre siden av stua (i og ved hyllene). Sånn ser det ut i stua nå.

Det er så mange planter her nå og det gjør meg så glad. Så la oss ta en titt på hvordan det går med alle plantene.

Slangagurk: som dere kan se så har de slangagurkfrøene jeg sådde for noen dager siden, begynt å spire. Såpass mye at de snart må pottes om. Ikke bare det, men de trenger jo ganske mye met plass enn det jeg hadde planlagt. Her har jeg 6 planter som trenger ganske stor plass. Så det jeg har funnet ut er at jeg må bruke begge hyllene jeg kjøpte til begge typer agurk, til kun disse. Det kommer til å bli veldig spennende når disse vokser til. Jeg har allerede en plan på hvordan jeg skal gjøre det. Selvom det ikke ble helt som planlagt, skal det allikevel bli mer enn nok plass til alle plantene. Og jo flere planter, jo mer grønnsaker. Jeg håper bare jeg får kjøpt pottene jeg trenger, før de blir for store. I mellomtiden skal jeg bruke andre potter. For disse kan ikke stå sånn her noe særlig lengre.

Tomat moneymaker: her slang jeg bare oppi noen frø, uten å egentlig sjekke hvor store disse tomatplantene blir. Jeg lover dere, hagen min kommer til å se ut som en jungel. Dette blir SÅ gøy! Og her blir det jo en del planter. Om du vet hvor store denne typen tomatplanter blir, så vet du at disse kommer til å trenge mye plass. Og det skal dem få!

Snackpaprika: de 4 til venstre er gule, de 2 bak til høyre er rød og den store foran er hvit. Og de vokser som bare det. Grunnen til at jeg tok bilde av alle sånn, er fordi jeg har så mange planter. Og jeg skulle tatt bilde av hver enkelt så hadde dette innlegget blitt veldig langt. Men som dere ser så går det ganske bra med paprikaplantene. De kommer til å stå i disse pottene en god stund, men etterhvert trenger dem nok noen større potter (som den foran til høyre).

Chili: de 4 som har knust eggeskall på toppen av jorda er sweet banana. Dem har jeg nå fått splittet. Resten har kun 1 plante i hver. De store til høyre er vanlig chili og de tre andre er basket of fire, pinata og padron. De trives veldig godt og fortsetter å vokse. Så her er det bare å følge med. Jeg elsker å kikke på plantene hver dag, for det er alltid noe som skjer.

Mandarin: denne planten koser seg i vinduet. Selvom det kanskje ikke syns så godt så har den fått nye blader og den vokser hele tiden.

Jordbær: se så søte de er. De er veldig små ennå, men nå begynner de å se ut som jordbærplanter. Litt vanskelig å se på bildet, men bladene har den piggete formen. Så her blir det mange fine jordbærplanter. Og jeg har allerede bestilt noe skikkelig tøft som jeg skal potte dem om i. Dette får sere se når jeg har pottet dem om, men det blir en stund til.

Melon malaga: denne har stått uten plantelys en liten stund og har ikke vært så fornøyd med det. Så nå har jeg satt på lys over i håp om at den skal bli litt glad igjen. Jeg vet at dem trenger en del varme og lys, men det var rett og slett ikke plass under de lampene jeg hadde her. Da var det jo bra at jeg fikk de nye lampene ganske fort. Så nå får vi bare krysse fingrene og håpe at dem blir fornøyde.

Store tomater: Noe av det første jeg sådde, var tomater. Jeg hadde 2 potter med noen spirer, men det var vanskelig å se hva det var før de fikk 3-4 blader. For jeg hadde flyttet på et par av pottene i kassa. Og derfor har man etiketter på pottene, men jeg valgte jo selvfølgelig å ikke gjøre det. Litt dumt, men jeg fant ut til slutt at jeg hadde 2 tomatplanter. Og nå har jeg også fått pottet dem om.

Rabarbra: her får dere se starten på rabarbraplanta. Nå kan vi virkelig se at det ligner på et rabarbrablad. Den er så nusselig liten. Jeg er veldig spent på hvor mye den vokser i år.

Plommetomat: her har jeg nettopp fylt på ekstra jord, så nå håper jeg at dem blir glade. Jeg har også satt plantelys over dem, noe dem ikke har hatt på en stund. Så da får vi nok se en litt gladere plante. Men den har ikke gitt opp helt ennå. Og hvis dere har fulgt bloggen min i noen år, har dere sett at jeg har reddet verre planter enn denne her. Så dette skal nok gå bra.

Plommetomat: denne derimot har klart seg veldig bra, selv uten plantelys. Nå har jeg gitt den noen støttepinner også. For jeg vet hvor enorme disse plantene blir. Da er det greit å ha en god støtte i bunnen. Jeg tok bare vanlige blomsterpinner og satt dem sammen med en hårstrikk på toppen.

Gresskar: helt til slutt har vi disse plantene. Det har ikke skjedd veldig mye den siste uka, men jeg tror det er fordi disse heller ikke har hatt noe særlig lys. Så her ser vi jo faktisk hvor mye plantelys faktisk hjelper når man begynner å så tidlig. Nå som dem har plantelys igjen, håper jeg at disse igjen vil vokse mye. De trives jo greit, men plantelys hjelper definitivt.

Ønsker du å se hvordan det går med urtene? Da får du følge med på bloggen, for det vil komme et eget innlegg der jeg viser dere urtene. Hva har begynt å spire? Vil du ikke gå glipp av dette så kan du følge bloggen min på Facebook HER.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg