Hvorfor spare på eggeskall?

Har du lyst til å få fine planter, men vet ikke hva du skal gjøre? Jeg har lært noen veldig nyttige og bra tips når det kommer til planter som jeg har lyst til å dele videre. For hva er vel bedre enn å dele sine egne erfaringer og tips med andre? Det er jo mye bedre å hjelpe andre sånn at man kan se at de også lykkes med det. Så i dette innlegget skal jeg gi dere noen fine tips og idèer for hvorfor du burde ta vare på eggeskall. For det er noen småting man kan gjøre for at plantene skal ha det ekstra fint. Så la oss se hvilke tips og triks jeg kan gi dere.

Spar på eggeskall etter at du har lagd omelett/kake. La dem få tørke før du moser dem og legger dem til side frem til du skal plante/så noe. Dette er noe jeg begynte med for noen dager siden og syns det var litt kjipt at jeg glemte dette da jeg holdt på med julebaksten, men jeg skal nok få spart opp en god del før jeg skal så frø. Under her kan dere hvertfall se at jeg har begynt.

Legg dem under planten/frøene. Da vil du lage drenering og gir jorden luft og plantene bedre vekstvilkår. Du kan også strø det over jorden i blomsterbedet eller blande det med kompost eller gjødsel og blande det med blomsterjorden. Slik gir du jorden mer næring. Grønnsakplanter som tomat, Aubergine og paprika setter spesielt stor pris på ekstra næring. Da vil man ha større sjans for å få friske og gode grønnsaker.

Jeg har også lest at snegler skal ha vanskeligheter for å komme seg over knuste eggeskall så om du er plaget med det så kan det jo være verdt et forsøk. Dette har jeg ikke testet ut selv fordi jeg har ikke hatt noe problem med snegler. Ikke engang da jeg bodde i Modum var dette et problem (takk og lov), men om du sliter med det så skader det jo ikke å prøve. I verstefall så får plantene det bra med kalsium fra eggeskallet.

Og her er dem altså ferdig knust. 

I tillegg hjelper eggeskall for å balansere PH-verdien i jorden. Så om du har sur jord så kan dette være løsningen. Så hvorfor kaste eggeskallet når du kan bruke det til så mye? Jeg har hvertfall tenkt til å bruke det når jeg skal begynne å så frø til våren.

Også er det andre ting du kan bruke eggeskallet til. F.eks kan de være perfekte som små potter når du skal så frø. Da kan du bare grave ned eggeskallet i jorden når du trenger større potte til planten. Det gjør jo at planten får næring fra eggeskallet.

Du kan også bruke det til å mate fuglene. For kalsiumet i eggeskall er veldig bra for fuglene. Så kanskje man kan lage noe mat og henge opp til fuglene som inneholder eggeskall.

Og har du kompost så burde du definitivt putte eggeskallene i den. For som sagt er det veldig bra for jorden og plantene med kalsiumet.

Er dette noe du kommer til å gjøre for dine planter i år? Jeg garanterer at de blir veldig glade for det hvertfall.

Følg bloggen på facebook HER om du ikke vil gå glipp av flere tips.

4 kommentarer
    1. Egg er fantastisk. Et annet tips som gjelder heling av brannsår og helvetesild: Del et egg i to, forsøk a dra ut den hinnen som sitter på innsiden av eggeskallet med en ren pinsett. Legg hinnen rett på blemmen eller der du er brent. Denne hinnen er steril, kald og full av proteiner. Er smertestillende pga kulden og når den tørker, strammer det til huden. La det ligge på til det faller av, av seg selv. Dette er velprøvd i vår familie.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg