Høst, men langt fra over

Høsten er her for fult. Det er kaldere dager og alt for mye regn. Så jeg er veldig glad for at jeg bestemte meg for å ta inn chili og paprikaplantene for i år. Dem kan eller bør faktisk overvintre, fordi år nummer 2 og 3 får dem mye mer frukt enn første året. Men det er jo fortsatt mange planter som ennå står ute. Så la oss nå ta en titt på alle plantene, både ute og inne.

Snackpaprika: disse er nå blitt fjernet masse blader på og står egentlig bare med vanlig dagslys og litt vann. Men siden det er såpass kjølig nå, blir det ikke så veldig mye som skjer. Dem har fått litt blomster og noen små paprikaer kommer, men her vil det nok skje mindre og mindre etterhvert som det blir kaldere.

Pinata: Jeg har en liten edderkopp-venn på besøk og hun har bestemt seg for å lage spindelvev der disse står. Så da var det litt vanskelig å få et bilde av dem, uten henne i bakgrunn. Men her kommer det hele tiden nye chilier. Noe som er veldig bra, for jeg kommer hele tiden opp med nye idéer til hva jeg kan bruke chiliene til. Som betyr at jeg trenger en god del chilier. Så jeg er glad for alle jeg får.

Padron: Dette blir veldig spennende. Du ser alle de nye chiliene du også? Jeg skal definitivt lage noe spennende med disse, når dem endelig er klare. Og da kan kanskje jeg smake på det også. For padron chilier er ikke så sterk, om man ikke tar med frøene da. Det er mer som en sterk, grønn paprika. Så det gleder jeg meg til å prøve ut. Hvertfall én chilitype jeg kan smake på.

Sweet banana: Denne trenger litt mer tid, men allerede kan jeg se at vi kan vente mye fra denne plantene også. Den ser litt naken ut nå, men bare vent til neste år. Da er den nok blitt helt fantastisk flott. Bare den får det den trenger i løpet av vinteren, noe jeg skal sørge for.

Basket of fire: Enda en plante som gir mange chilier ennå. Det er gøy å se at det popper opp nye chilier ennå. Nå har dem jo stått på et rom som er grei temperatur i ennå, men allikevel. Det er jo en stor overgang fra å stå ute i drivhuset. Så jeg er veldig imponert av hvor godt dem har håndtert overgangen. Nå skal det sies at jeg har hatt vinduet åpent et par ganger i starten, men det er egentlig det. Jeg har allerede klipt av et par chilier på denne, men som dere ser så er den langt fra ferdig ennå.

Vanlig, rød chili: Her har det jo bare eksplodert med blomster og chili den siste uka. Jeg tar det som at den virkelig er glad for å være inne. Ikke bare er den inne, men dem har fått litt plantelys i tillegg. Og det ser jo ut som dem virkelig har blitt glade for. Så nå er det bare å vente til dem er modne og så skal jeg sette i gang med å lage noe skikkelig godt!

Carolina reaper: Jeg tror ikke vi kommer til å få noe chilier fra denne på en stund, men jeg er ganske sikker på at denne vil eksplodere til våren/sommeren neste år. Det vil si, hvis jeg klarer å holde den i live frem til da. Jeg er jo ikke vant til noe så spesielt som et chilitre, men jeg skal hvertfall gjøre mitt beste.

Pasjonsfrukt: Bladene på disse plantene har begynt å endre seg. Det er ganske spesielt. Dem har jo allerede blitt ganske lange, men først nå får dem annerledes blader. Kanskje jeg skal fjerne noen av de første og få plantene til å fokusere på det som kommer videre. For disse plantene tror jeg kan bli utrolig vakre!

Mandarin: Her har jeg prøvd å bøye grenene litt. Jeg har jo lyst på et tre som er fyldig og stort. Siden grenene har gått oppover, har det ikke sett så flott ut. Men når jeg begynte å bøye litt på det så ble det plutselig veldig vakkert. Tenk når disse grenene blir lange og det kommer flere grener. Jeg tror virkelig dette treet vil se mye bedre ut nå som det har fått litt hjelp. Tror ikke du?

Snackagurk: Som dere vet så fant jeg en liten spire i den første potta. Nå er den spira blitt en egen plante og har kommet inn i varmen. Den trives veldig godt og har faktisk blitt veldig lang. Det eneste som mangler nå er at den får noe å holde i. Bare vent og se. Jeg har planer for denne flotte planta.

Sitron: Det så ut som denne også trengte litt hjelp til å få litt avstand fra grenene. Så jeg brukte bare en liten metalltråd og lagde litt avstand. Det ser ut til å gå veldig bra foreløpig hvertfall. Den har jo også fått en liten klipp. En del blader har blitt borte, men det er jo fordi den skal se mer ut som et tre. Mye mindre enn mandarintreet, men definitivt på god vei til å bli et stabilt og flott tre.

Vanlige, rød tomater: Jeg kom ut og fikk se at den ene grenen på planta var knekt. Kanskje ikke så rart med alt det regnværet vi har hatt og vekten fra tomatene. Veldig synd, men i det minste står resten av planta ennå. Og det er jo en del tomater på planta. Så jeg skal ikke klage. Det er fortsatt mye positivt her.

Tomat moneymaker: Jeg har allerede samlet opp noen få tomater fra disse plantene, men det er nå dem virkelig kommer. Nå er det den mest morsomme tiden for disse plantene. Jeg hadde jo egentlig håpet at det skulle komme mye mer, mye tidligere. Men i det minste har vi fått en del tomater nå. Det ligget noen få i kjøleskapet og jeg har allerede hatt et par tomater til middag. Dem var så utrolig gode. Om du liker søte tomater, er denne typen å anbefale!

Jordbær: Jeg prøver å gjenopplive jorbærplantene etter at jeg var borte en stund. Noen har kommet tilbake, men veldig mange er døde. Forhåpentligvis er det fortsatt håp, men vi får se hva som skjer. Neste år kommer jeg hvertfall til å gi jordbærplantene mine mye bedre plass. Kanskje en pallekarm eller store potter. Forhåpentligvis overlever dem når jeg ikke er hjemme.

Pæretomater: Noe som virkelig koser seg er denne tomatplanten. Den står helt ytterst i drivhuset og nyter virkelig solen og varmen (når den så vidt titter frem etter flere dager med regn). Og etter å ha blitt knekt av en plante, puttet i jorda for moro skyld og vokst seg stor så har den faktisk fått masse tomater. Det eneste som gjenstår nå er at dem blir modne. Også er jeg veldig spent på om det var de røde eller de gule pæretomatene som til slutt ble noe av. For helt ærlig har jeg mistet oversikten.

Slangeagurk: Nå begynner den å få god størrelse. Endelig har agurk kommet og den ser kjempe god ut. Jeg gleder meg til å prøve den. Selvdyrket agurk er jo best. Så slipper man å spise masse sprøytemidler. Dette skal bli så utrolig godt i salat/taco osv. Ja, kanskje jeg til og med deler litt med kaninene våres også.

Gresskarplanten har jeg gitt opp og mangoplanten har ikke endret seg siden forrige helg. Så hvis du vil se mangoplanten, kom tilbake neste helg. Følg bloggen på Facebook HER for ikke å gå glipp av noe. Du kan også få med ennå mer om du følger meg på Instagram HER. Der kommer innhold som ikke fins på bloggen. Du får også se ting før det kommer ut på bloggen. En liten sneekpeek. Så det er mange grunner til å følge meg der.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg