Hjemmelagd Konfekt

Jeg hadde veldig lyst til å gi bort noe hjemmelagd konfekt eller noe, men jeg har ikke vært i form til noe før nå. Heldigvis klarte jeg å lage det i siste liten. For i dag dro vi for å levere gaver (og disse konfektene) så jeg hadde faktisk ikke hatt noen annen dag å gjøre det på enn lørdag (som var da jeg stod å lagde det).

Dette er jo en veldig fin gave å gi bort. Faktisk har jeg lagd konfekt til julegaver før. Det er alltid veldig gøy å lage og det er også veldig lett. Så la oss se litt på hva man kan lage. Jeg har nemlig lagd noen forskjellige sånn at dere kan få litt inspirasjon.

Til dette trenger du sjokolade. Du kan bruke melkesjokolade, men jeg syns det er lettere og bedre med kokesjokolade. Også kan du velge akkurat det du vil til å putte inni. Her er noen eksempler jeg ikke har brukt, men som også passer perfekt:

Gele, nøtter, nugat, hakkede after eight, knust tyrkisk pepper, knust sukkerstang, hjemmelagd karamell, tørket frukt som f.eks fiken, rosin og aprikos. Ja, det er mye forskjellig man kan putte i konfekt. Dette brukte jeg:

Denne gangen valgte jeg å grovhakke nonstop, knekke opp oreo og bruke mini marshmellows.

Slik gjør du:

Smelt sjokolade en skål i vannbad. Fyll 2/3 av formen med sjokolade. Putt non stop eller oreo i sjokoladen. Fyll resten av formen med sjokolade. Sett den i kjøleskapet til den er stivnet. Så løsner du sjokoladen fra formen. Pynt med hvit sjokolade eller noe annet fint.

Rull marshmellows i smeltet sjokolade (jeg bruker 5 mini marshmellows). Pass på at alle er dekket med sjokolade før du legger dem på et bakepapir i en klump. La sjokoladen stivne.

Fyll en stiv muffinsform med smeltet sjokolade. Dra sjokoladen opp på sidene. La den stivne. Legg marsipan oppi og dekk over med sjokolade. La den stivne. Dytt den ut av formen. Skriv eller tegn på toppen.

Så da ble det faktisk litt konfekt allikevel. Ikke så fancy som jeg håpet på, men absolutt godt!

Håndgranaten er til brodern. Han er veldig opptatt av historie og 2. Verdenskrig. Så jeg tenkte denne passet han  faktisk har jeg gledet meg i flere år på å prøve ut denne formen og jeg må si at den var ganske stilig. Formen er kjøpt på Ebay (alle formene faktisk).

Den runde med “ida” på er til min kjære svigerinne. Inni den er det marsipan, noe jeg vet hun er veldig glad i.

Også er de fine små sjokoladene og potene til tantebarnet mitt. Så har dem alle noe å kose seg med i julen.

Følg bloggen på facebook HER for flere oppskrifter og mye annet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg