Hatt sommerferie fra plantene

Ja, nå er det virkelig lenge siden sist. Ikke bare siden jeg kom med en planteoppdatering, men også siden jeg bloggen generelt. Jeg tok en liten pause for å nyte sommerferien med jenta mi og ikke tenke på noe annet. Men nå er jeg altså tilbake og dere skal få se hvordan det har gått med plantene, mens jeg har vært vekk. Så her får dere en skikkelig oppdatering.

Slangeagurk: Nå er sommeren så å si over, men agurkplantene har endelig fått et par agurker med litt størrelse. Vil dem bli modne før det er over for denne gang? Det er jeg veldig spent på.

Pæretomat: her er det mange tomater som er på vei til å modnes. Vi får se hvor lang tid det tar før vi kan spise dem. Det har gått litt tregt den siste tiden, for det er veldig dårlig vær. Men jeg håper at det hvertfall blir noen tomater å smake på snart.

Hvit snackpaprika: ja, den skulle egentlig være hvit, men så lot jeg den henge frem til nå. Resultatet ble at den ble rød. Snodig. Jeg trodde jeg skulle få hvit snackpaprika, men sånn ble det altså ikke. Kanskje neste paprika blir hvit.

Gul snackpaprika: Her skjer det ting. For en nydelig farge dem har fått, men de er ikke helt klare ennå. Jeg er veldig spent på hvordan disse smaker. Jeg har ikke spist noe særlig snackpaprika i mitt liv. Så dette er noe jeg gleder meg til å teste ut.

Rød snackpaprika: Fortsatt en god del tid før denne er helt rød, men det gjør ikke noe. Snart er det vel på tide å ta dem med inn også. For det er litt kjøligere ute for tiden. Men foreløpig står dem ennå ute i drivhuset.

Vanlig, rød chili: her går det unna. Mange nye chilier er kommet på plantene og flere kommer hele tiden. Så her er det mye som skjer. Det er gøy å se så mange chilier på plantene. Kanskje jeg faktisk kan få lagd noe ut av disse snart.

Sweet banana: da kan jeg endelig plukke denne og det var nøyaktig det jeg gjorde når jeg kom hjem fra Sverige. Jenta mi fikk smake på den først og den var veldig mild i smaken. Hun beskrev den som smaken av grønn paprika. Så jeg smakte på den og jegmå si meg enig. En litt sterk paprikasmak, litt besk. Ikke noe sterk chili her. Men alle trenger jo ikke være sterke. Noen ganger kan det være greit med milde chilier om man skal lage noe. En balanse eller bare for å lage noe som ikke er sterkt. Uansett syns jeg denne er morsom å ha i min lille samling av chiliplanter.

Padron: mange blomster har dukket opp på denne planten. Jeg har fått 1 chili fra denne, men kanskje det kommer mange flere i løpet av høsten. Det blir hvertfall veldig spennende å følge med på hva som skjer videre nå.

Pinata: her er det mer enn nok av chilier som må plukkes. Så er det bare å vente og se hva jeg bruker dem til. Det er noe jeg virkelig gleder meg til å prøve. Og her er det jo mye å ta av, så det kommer til å bli nok chili hvertfall.

Basket of fire: snart kan disse også plukkes. Mange flotte chilier som blir perfekt å bruke i oppskriftene jeg har funnet.

Carolina reaper: det har kanskje ikke blitt noen chilier på denne ennå, men jaggu har den blitt stor. Og hvem vet hva høsten og vinteren vil bringe for denne planten. Så har den jo alltids neste år, om det ikke skjer noe før. Uansett er jeg veldig fornøyd med utviklingen til denne planten.

Gresskar: når jeg kom hjem, var det lille gresskaret råtnet. Det var utrolig kjipt å se, men sånn kan det gå når man ikke er hjemme og tar vare på plantene selv. Det har kommet et nytt gresskar på planten, men jeg tror det er litt for sent for at det skal bli noe av nå.

Snackagurk: den lille spira jeg fant i potta med den andre, er nå blitt utrolig stor. Såpass stor at jeg faktisk vurderer å flytte den inn og se om jeg kan få noe ut av den i løpet av høsten. For nå står den jo ute og der kan den jo ikke stå så mye lengre.

Rabarbra: Nå er det på tide å gi den en større potte. Jeg orket bare ikke gjøre noe før jeg hadde kommet hjem igjen. Men nå skal den hvertfall få bedre plass og bli klar for neste år. For denne tenkte jeg bare kunne stå ute. Er det noen som tåler det, så er det denne.

Vanlige tomater: ingen av tomatene har blitt modne, men det er hvertfall veldig mange som venter på å modnes. Nå venter jeg egentlig bare på noen varme dager. Kanskje dem faktisk kan bli klare.

Tomat moneymaker: nå har tomatene på disse plantene begynt å modnes. Og nå er det på tide å plukke litt. Jeg gleder meg utrolig mye til å smake på dem. Det er også veldig mange flere å vente på, så i høst skal jeg kose meg masse.

Mandarin: ikke så mye å fortelle om denne, men sånn er det når høsten kommer og det blir kaldere ute. Da tar den alltid en pause eller gjør stammen tykkere. Og stamme  på dette treet har faktisk blitt ganske tykk. Et fint, lite tre.

Sitron: Ikke bare hadde den 2 grener fra før av, men nå har den fått en gren til. Og den ene har jo blitt ganske lang allerede. Jeg tror denne kommer til å bli utrolig flott etterhvert, men det vil jo ta noen år.

Mango: enda et sett med blader har vokst ut og den har faktisk blitt ganske høy allerede. Her går det veldig fort. Spørsmålet nå er bare om det vil komme flere grener på den eller om jeg etterhvert må begynne å klippe den ned.

Pasjonsfrukt: og helt til slutt har vi altså denne planten. Den hadde blitt så lang, så jeg tok en av armene og tvinnet den rundt nederst. Kanskje den kan vokse rundt i en sirkel etterhvert.

Og det var altså alle plantene for denne gang. Kom tilbake for å se flere oppdateringer hver søndag. Følg bloggen på Facebook HER om du ikke vil gå glipp av noe. Senere vil jeg også begynne å legge ut oppskrifter igjen. Så det er bare å glede seg. Du kan også følge meg på Instagram HER for ennå mer.

2 kommentarer
    1. Du verden så mye vekster du. Bra med tilsyn og stell av de. Skjønner at du har grønne fingrer og liker deg i slikt miljø. Men det er bra med en pause fra alt sammen. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg