Grønnsaksplantene vokser

Da jeg kom hjem tidligere i dag og hadde lukket opp vinduet der plantene står, så oppdaget jeg hvor mye de har vokst. Det er faktisk ikke plass til dem ved siden av hverandre lengre. De trenger en del plass nå, men det er greit. Her er det nok plass til at dem kan strekke seg utover og oppover. Allikevel følte jeg at de kanskje kunne trengt litt frisk luft. Så jeg satte dem rett utenfor vinduet, akkurat sånn at de ikke stor i veien for huseierne når de skal gå forbi vinduet. Det er nok veldig godt for plantene å få litt frisk luft der ute.

Jeg tenkte siden plantene har vokst såpass mye så kan jeg vise dere dem en gang nå før jeg tar meg ferie (vel, ikke fra bloggen da). Så her er noen bilder av plantene mine.

Over her ser dere tomatplantene (små tomater). Jeg vet ikke om dere ser det så godt på bildet, men de har faktisk vokst en god del. Det ser jeg spesielt fordi dem ikke får plass der de stod tett i tett med chiliplantene. Bladene er definnetivt blitt større siden sist ogde har også blitt høyere. Jeg ser at stilken har blitt tykkere også. Den må snart pottes om fordi røttene begynner å stikke opp av jorden for andre gang. Så jeg tenker at jeg fyller på litt mer jord før vi drar også får jeg potte om når vi er hjemme igjen. Jeg har også vannet dem, men kommer til å gi dem mer vann etter å ha fylt på jord. Plastfolien hjelper en del, men den holder ikke all fuktigheten på plass etter at jeg lagde store hull i den.

Over her er altså chiliplantene. Og som de vokser. De minste er på høyden til det den største var på bilde til venstre. Og den største har jo nesten blitt dobbelt så stor siden sist. Chilipantene er grunnen til at jeg så plantene trengte vann i dag. Bladene hadde begynt å henge litt og var veldig slappe. Så da fikk dem litt å drikke og da ble dem faste igjen ganske fort. De er jo blitt store nå så de trenger så klart mer næring også. Mer næring så de kan vokse seg enda større.

Så var det de andre tomatplantene (store tomater). Sist gang jeg viste dere disse så fikk de så vidt strukket seg opp igjennom hullene i plasten. Nå derimot er de langt over plasten og større skal de bli. De er så fine, det er de alle. Også er det veldig gøy å se dem vokse og kunne dele dette med dere. Det gjør meg veldig glad å kunne holde på med planter og blogge om det. Når man nesten bare går hjemme såmå man jo ha noe finne på. Så jeg er veldig ofte borte og ser på plantene. Hvordan har dem det, er det noen som trenger hjelp til å komme opp av hullet på plasten, trenger dem vann eller jord? Så ja, det er mye å holde styr på når man har planter. For meg er det bare gøy da.

Så har vi fått en ny paprikaplante som spirer i boksen sin. Denne tenkte jeg skulle få lov til å stå til den er stor nok til å flyttes. Jeg tror jeg flyttet den andre litt for tidlig. Den ser hvertfall dut som at den trives der den står nå og det er jo det viktigste. Jeg håper bare den holder seg fin og vokser seg stor.

Og her står altså hele flokken. Ute å lufter seg i varmen. Det er så utrolig vakkert å se på. Jeg tror jeg aldri kommer til å bli lei av å se på planter, blomster, trær og naturen generelt. Bare jeg ser en bekk så stopper jeg jo opp og drømmer meg helt bort. Det å sitte og høre på bekken er helt fantastisk. Det samme er med planter. Jeg kunne sitte i drivhuset når jeg bodde i Modum og bare se på plantene hele dagen. Det beste med dagen var når jeg skulle hente salat, tomat og agurk fra hagen for å lage salat til middagen. Ingenting smaker så godt som hjemmedyrka grønnsaker. Uten sprøytemidler. Bare næring fra jorda og vann fra hageslangen. Så når (hvis) det kommer tomater her så blir det skikkelig god snacks foran tven, det blir tomater på mozarella og pestopizza, tomater i taco og salat. Nam, jeg gleder meg allerede!

Har du dyrket grønnsaker? I såfall hva? Fortell meg gjerne i kommentarfeltet. Har du blogget om det eller har en instagramkonto med bilder så si i fra. Jeg vil veldig gjerne se det. Og liker du å følge med på disse oppdateringene til plantene mine så kan du enten følge bloggen min på facebook ved å trykke Her eller du kan følge bloggen min på instagram ved å trykke Her. Neste oppdatering  på plantene kommer når jeg er tilbake fra ferie. Ferien blir så klart blogget om. Jeg må jo vise dere Bergen i bilder og fortelle dere hvordan dagene der er.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg