Gresskar til halloween

Ny uke er over og det er på tide å ta en titt på alle plantene igjen. Denne gangen har det skjedd ting her. Så la oss se nøyaktig hva som har skjedd og hvor langt plantene har kommet den siste uka. Men først vil jeg si i fra at melonplantene ikke lengre vil være en del av oppdateringene. Vi får prøve igjen neste år.

Rød snackpaprika: det tok sin tid, men nå begynner det endelig å skje ting her. En rød tupp er hvertfall bedre enn ingenting. Nå har dem vært grønne så utrolig lenge, så jeg er bare glad vi endelig får se litt farge nå.

Gul snackpaprika: ikke noe forandringer her ennå, men det kommer nok snart. Av erfaring vet jeg at gule grønnsaker/frukt oftest tar litt lengre tid. Og det går helt fint. I det minste har vi paprikaer vi venter på at skal modne.

Hvit snackpaprika: så er det denne som er gul. Egentlig skal den bli hvit. Så jeg venter bare på at mer enn toppen skal skifte farge. Den er sikkert god nå også, men vi dyrket hvit paprika for å spise hvit paprika. Da plukker vi ikke gul. Det er jo uansett ikke noe hastverk. Jeg håper bare den blir hvit til slutt.

Slangeagurk: jeg venter fortsatt på at det skal vokse noe agurk her. Neste år vil jeg nok finne på en annen løsning til disse, for det har vært litt mye forskjellig ting som ikke har vært så bra denne gangen. Forhåpentligvis blir det mer agurker neste år. Men jeg håper vi hvertfall får 1 agurk i år. Det er lov å håpe.

Basket of fire: det er utrolig mange chilier på denne planta, men det har ikke blitt noen modne ennå. Nå er det ikke veldig lenge igjen da. Så det er bare å vente i spenning og håpe at disse blir gode i mat.

Pinata: Her har det jo kommet ganske mange chilier. Jeg har jo allerede hentet noen chilier fra disse plantene også. Det kommer nok til å bli mange flere. Jeg syns det dukker opp nye hele tiden, men det er jo bare bra. Jo mer, jo bedre.

Padron: Nå bruker denne planta tiden sin til å vokse. Og den begynner virkelig å komme seg nå. Jeg tror denne planta kommer til å bli veldig fin med tiden. I tillegg er det noen knopper som stikker frem. Kommer det noen flere chilier snart tro? Vi får vel bare vente og se hva som skjer.

Sweet banana: Nå er den snart ferdig. Jeg lar den henge her frem til jeg kommer tilbake fra Sverige. For jeg skal en tur dit nå snart. Så da kan den få litt ekstra tid på seg. Men den er så å si klar nå. Se på den flotte gulfargen den har fått nå. Og når den blir tatt av, kan planta fokusere på å vokse seg større og bli ennå finere.

Vanlig, rød chili: Mer chili på vei. Dette blir veldig spennende. Så mye chili å bruke i mat. Også har plantene blitt utrolig fine. Dem vokser litt og så får dem flere chilier. Så kanskje dem blir ekstra fine til neste år. Nå har jeg vurdert å klippe ned den ene grenen på den største chilien. For den er veldig lang og jeg tror det vil bli finere om jeg klipper den nå. Så kan den få muligheten til å bli ennå mer tettere i grenene. Det er hvertfall lov å håpe.

Carolina reaper: Nå har den fått ny og større potte. Noe jeg kan fortelle dere at ikke var lett å gjøre alene. Heldigvis gikk det bra. Den fikk til og med være med ut en liten tur, for frisk luft (for mer jord i potta). Og en litt vindfull dag var ikke det akkurat så gøy. Jeg må si jeg var litt bekymret for at den skulle knekke, men det gikk bra. Nå koser den seg i vinduet. Forhåpentligvis vil den trives såpass bra at den til slutt vil få noen chilier, men foreløpig er det ingen. Det kommer bare blomster og så faller dem av igjen. Kanskje det blir bedre nå som den har større potte.

Gresskar: Nå har gresskaret kastet blomster som var ytterst og har begynt å vokse seg større. Så dette kan jo faktisk bli veldig spennende fremover. Nå får vi bare krysse fingrene og håpe at vi har et lite gresskar til halloween. Det ville jo vært gøy å pynte med eget gresskar for en gang skyld.

Pæretomat: Tomatplanta tar over drivhuset. Og her har det allerede begynt å komme noen tomater. Når det har kommet 2 så er det ikke lenge før det er en hel haug! Så her er det bare å glede seg.

Vanlig tomat: Nå er det nok ikke lenge igjen før disse også skifter farge. Det ser hvertfall sånn ut på noen av dem. Snart har vi mange saftige tomater som kan bli til mye godt eller bare spise som de er. Her fins det mange muligheter. Men først må dem jo bli helt modne.

Tomat moneymaker: Noe som har begynt å modne og få farge er jo disse. Årets første tomat er ikke langt unna nå. Også så mange som kommer. Nye er på vei og det kommer til å bli utrolig flott når de får den flotte rødfargen. Jeg gleder meg til å vise dere når det virkelig rødmer i tomatene.

Rabarbra: En søt, liten rabarbraplante som nyter tiden sin på verandaen. Jeg har ennå ikke fått pottet den om, men jeg tenker jeg tar det etter sommerferien. Så lenge den er klar til vinteren. For den klarer seg jo ennå ganske bra. Men akkurat nå har jenta mi ferie og da fokuserer vi på den tiden vi har sammen.

Jordbær: Disse har faktisk blitt ganske store i løpet av sommeren. Bladene har jo blitt veldig store og fine. Dem begynner virkelig å se mer ut som jordbærplanter. Men jeg ser at jeg har en liten jobb å gjøre etter sommerferien. For noen av plantene ligger mer over jorden enn det dem burde. Så jeg får fylle på litt mer jord, sånn at dem er klare for høsten og vinteren dem også.

Mandarin: Den ser egentlig ganske lik ut som før, men når jeg ser litt nærmere, har den faktisk noen små grener som nettopp har kommet. Så den står ikke helt stille, selvom det ser litt sånn ut.

Mango: Nå har den kommet opp med flere små skudd. Snart har vi ennå flere blader på vei. Etter en stund vil jeg klippe den litt, om den ikke kommer med grener på egenhånd. Men vi får vel bare vente og se hva som skjer.

Pasjonsfrukt: Se så høye dem har blitt allerede. Det er gøy å få til sånne type planter. Litt eksotiske og utrolig flotte. Jeg elsker virkelig de store, grønne bladene disse plantene har. Jeg er veldig spent på hvor store dem blir. For jeg har ikke kjøpt disse frøene, men brukt fra fruktene jeg har spist.

Sitron: Her kan dere se hvor langt den har kommet med begge grenene. Det er ganske moro å ha en liten plante med 2 grener. Som regel har jeg bare 1 gren, men denne har jo begynt ganske bra. Vil vi få en tett og fin plante? Tiden får vise.

Du kan følge bloggen på Facebook HER om du ikke vil gå glipp av noen oppdateringer. Du finner også mye på Instagram HER om du vil følge mer med på ting som skjer.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg