Gaupne og Flåm

Noe jeg var veldig spent på denne sommeren, var å få møte pappa. Nå har det gått noen år siden jeg sist fikk sett han og det er noe jeg virkelig har savnet. Pappa er en veldig snill og morsom person, med en flott personlighet som alle liker. Dette var jeg veldig nervøs for at hadde endret seg etter at han hadde vært utfor en motorsykkelulykke. Han har blitt lam fra brøstet og ned. Når jeg har sett bilder, har det kommet mange tanker i hodet og noen tårer. Men når jeg fikk møte han igjen så ble alt det der borte. Han var seg selv, som om ingenting hadde skjedd. Fy faen for en sterk og tøff mann du er, pappa! Jeg er så stolt av å ha deg som pappa.

Så turen gikk da altså over fjellet og hele veien til Gaupne, for å treffe pappa.

Vi var ikke så heldige med været, men naturen er jo veldig vakker da. Jeg satt med en klump i magen hele veien. Så spent og nervøs for å endelig få treffe han. Jeg tenkte på ting vi måtte snakke om, at jeg måtte gi han en klem osv. Det var helt kaos i hodet mitt.

Nå vi kom frem i Gaupne, sjekket vi inn på Gaupnetunet hotell. Det var det broren min hadde vært på og anbefalte. Bare et steinkast unna der pappa bor.

Det var et fint, lite hotell, med koselig utsikt og veldig sentralt. Det som fanget min oppmerksomhet var det flotte bildet over senga. Da vet du at du har kommet til en liten bygd, når dette er over senga på hotellrommet.

Pappa ringer og sier vi ikke skal stresse. Han må uansett få i seg noe mat. Så vi sier at vi må gjøre det samme siden vi ikke har spist på hele dagen. Han anbefaler en koselig kafé som vi da velger å spise på. Det var i 2 etg. på senteret. Og gud for en nydelig middag! Det var jeg virkelig ikke forberedt på.

Saftig og god hamburger som var lagd fra bunnen. Skal si jeg nøyt dette måltidet. Ikke bare fordi jeg var sulten, men det er den beste burgeren jeg har spist. Tommel opp til kokken der!

Når vi endelig hadde fått i oss litt mat, var det bare å finne frem til rommet der pappa satt på. Fordi han trenger mye hjelp, bor han ikke i eget hus/leilighet.

Jeg pustet dypt og gikk inn.

Vi snakket om alt mulig. Han fortalte om barndommen, da han kjørte tankbil for Tine og hvordan det har vært etter ulykken. Jeg fikk lese en dagbok som sykepleierne hadde skrivd da han ikke var våken etter ulykken. Sterke bilder var limt inn og jeg fikk virkelig se hvor mye han har vært igjennom. Det er dette som gjør at jeg ser på han og tenker at han er så sterk og tøff der han smiler og ler som aldri før. Han er lykkelig og det gjør meg så glad.

Vi fikk ikke så veldig lang tid med han, før vi måtte tilbake på hotellet. Men jeg lover dere at dette blir ikke siste gang vi drar til pappa. Faktisk har jeg og dama mi snakket om at vi vil ta en sånn tur igjen snart. Om ikke nå, så hvertfall neste sommer.

Da vi hadde kommet på hotellet ble det en pils og whiskey på dama mi. Og så var det rett ned i senga for å slappe av. Det var en lang vei hjem igjen dagen etter. Noe som ble litt hektisk, så det får bli 2 netter i Gaupne neste gang. Det ble bare et litt stramt skjema denne sommeren.

Vi våknet opp til en nydelig frokost da. Der spiste vi selvfølgelig, før vi måtte vende nesa hjemover. Så mye godt. Dem hadde til og med små nugattituber. Noe jeg absolutt måtte forsyne meg av. Ferskt brød med nugatti er jo noe av det beste som fins. Og jeg må si at jeg ble veldig overrasket over utvalget der. Dette er jo ikke et veldig stort sted, for å si det sånn. Så det ble et stort pluss i boka da vi hadde så mye digg å velge mellom.

Det ble kun det ene besøket til Pappa, men på vei hjem dro vi innom Flåm. Der er det utrolig vakkert. Om du kjører forbi, burde du ta turen innom Flåm. Der hvor Flåmbanen går er det så vakkert. Så vi tok ferja fra pappa og kjørte igjennom den alt for lange tunellen (Lærdalstunellen).

Etter å ha kjørt nesten 25km i en tunell, fikk vi endelig se Flåm. Endelig var vi nesten fremme. Som jeg lengtet etter å komme ut av bilen og se meg rundt i Flåm. Det jeg gledet meg mest til var å se hva dem hadde på bakeriet. Jeg har vært der 1 gang før, men det begynner jo å bli en stund siden. Sikkert 6-7 år siden nå. Så det var jo mye nytt der, for å si det sånn. Mye turistkaos, da det kommer inn mange båter, men jeg er glad vi tok turen. For nå vet vi at vi skal ta turen hit en gang, overnatte på hotell og da kanskje få oppleve Flåm på en litt mindre kaotisk måte. Men fint og koselig var det.

Noe jeg aldri har sett før er alle bodene. Det var helt nytt for meg. Så det var veldig gøy å se at dem hadde satt opp dem. Om de står der hver sommer eller om det er andre ting der, det vet jeg ikke. Eneste som stod der for flere år tilbake, som jeg husker var et sametelt. Der solgte dem masse forskjellig spennende som var blitt lagd av geviret til reinsdyrene. Jeg vet ikke om det fortsatt er der, jeg så ikke det, men jeg var heller ikke over hele plassen der. Alle turistene gjorde både meg og dama mi ganske stressa. Så vi gikk innom bakeriet, kjøpte 2 ting og kom oss unna folkemengden ganske fort.

Utsikten der er jo veldig vakker da og hadde det ikke vært så mye folk, ville vi hatt piknikk der. Det var det som var planen, men vi ville egentlig bare komme oss vekk. Om/når vi får bodd på hotell der, skal vi gå mye mer rundt og se på alt. Jeg har også lyst til å ta den lille båten og se på naturen fra havet. Det hadde vært litt av en opplevelse. Også vil jeg smake mer av deg dem har på bakeriet, for den kanelbolla på bildet over var så sykt fersk og god. Helt nydelig! Så det var jo en flott opplevelse, selvom det ikke ble helt som planlagt.

Med GPSen på litt feil rute, måtte vi igjennom den nesten 25km lange tunellen igjen. Den har noe fint ved seg, men det er uansett alt for langt! Norge har for mange tuneller.

Men vi kom oss igjennom denne evig lange tunellen og opp på fjellet. Nå var vi endelig heldige med været og jeg fikk tatt noen bilder.

Naturen i Norge er veldig vakker. Jeg hadde virkelig gledet meg masse til å vise dama mi denne turen, for i Sverige (kjøreturen til henne) er det bare skog. Men så får jeg jo vite at Norrland er så vakkert som Hardanger. Da ble det jo selvfølgelig snakk om at vi måtte få tatt en tur opp dit også. Så får vi se når den turen blir noe av. Ferieplanene for neste år er jo allerede klare, men det er ikke Sverige (eller Norge). Men det er absolutt et sted jeg ønsker å dra til. Så kanskje vi får tatt Nord-Norge i samme slengen. Jeg krysser fingrene for at den ruta vi har snakket om, blir noe av. For da får vi sett det meste av både Norge og Sverige. Det hadde vært helt sykt!

Om du ikke vil gå glipp av noe på bloggen burde du følge den på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Videoer og bilder som ikke havner på bloggen, kan du se i storyen min (de små bildene øverst på Instagram). Absolutt verdt å følge med på.