Frø og planteoppdatering

Ja, som dere kan se på overskriften så blir dette et litt annerledes innlegg enn det jeg pleier å poste på fredager. Nå har jeg nemlig sådd en del frø de siste dagene og i stedenfor å skrive om litt nå og da så tenkte jeg å vente til jeg kunne skrive om alt sammen. Jeg har ikke fått sådd alt, men ganske mye hvertfall. Her inne er det jo ganske varmt så jeg tror nok jeg klarer å få ting til å spire selvom vi ikke har kommet til mars engang. Faktisk har jeg noen veldig spennende nyheter allerede. Så skal vi bare sette i gang?

Før tenkte jeg vi kunne se på alle frøene jeg har sådd og så kan vi gå til grønnsakplantene etterpå.

Ikke noe av dette har begynt å spire så jeg tenkte at vi bare kunne gå fort over hva jeg har sådd i disse. Hvis vi begynner fra den røde boksen så har jeg sådd sukkererter i den. I midten er det solsikker og de 2 siste har jeg sådd miniagurker og pæretomater. Agurk og tomatfrøene ligger i jord med knust eggeskall. Jeg har ikke lagt noe eggeskall i den røde boksen fordi jeg er ikke sikker på om  sukkerertene trenger det, men det skal jeg sjekke ut i løpet av helgen. Uansett er det jo ikke krise om de ikke får det. Dette er jo bare en liten ekstra snack. Utenom det så har jeg jo dekket alle pottene med plastfolie. Grunnen til det er for å bevare fuktigheten, men jeg lager alltid små hull i plastfolien sånn at jorden får puste. Da bruker jeg bare en tannpirker og dytter den igjennom plastfolien litt her og der. Og så er det bare å vente til det skjer noe her.

Når vi er inne på “vente til det skjer noe” så kan vi jo gå videre til disse to. Her har jeg sådd busktomater, en rød og en gul. De har jo allerede begynte å spire. Det var litt vanskelig å ta bilde igjennom plasten, men dette blir nok ikke noe problem neste oppdatering for disse vokser fort. Da skal jeg også vise dere hva jeg gjør når de blir for lange til å være under plasten.

Dette er de frøene jeg var mest spent på fordi jeg fikk 5 frø i en grønn metallic pose med en liten klistrelapp på, noe jeg aldri har vært borti før. Så jeg var jo litt spent på om de kom til å vokse. Frøene så også litt rare ut. For når man får frø fra Plantasjen f.eks så er de jo helt rene, men her så det ut som det var tørket tomat på dem eller noe. Ganske rart, men det fungerte fint. Det er jo bare frø så jeg vet ikke hvorfor jeg var så skeptisk til det, men nå vet jeg hvertfall at de spirer. Og selvom de ikke har vokst så mye så har de allerede gitt meg mye glede. Jeg kikker oppi der flere ganger om dagen fordi dem er så søte. Så koselig å ha så mye frø og planter her nå. Dette har hjulpet veldig de siste dagene og jeg gleder meg til dagene fremover og til alt begynner å spire.

For meg har det jo vært mest fokus på den største paprikaplanten som det er jo ikke så rart. Dette er jo den eneste planten som har vokst seg stor, fått blomster og nå har en søt, liten paprika. Denne paprikaen har vokst en god del siden sist og det syns jeg er helt sprøtt. Bare på en uke har den nesten blitt dobbelt så stor. Så fremover nå vil det komme oppdateringer hver fredag, for det er jo mye som skjer her for tiden. Med alle frøene jeg har sådd så kan det jo virkelig bli mye å skrive om.

De to andre paprikaplantene er jeg ikke like fornøyd med. Jeg har faktisk vurdert å ta farvel med den minste fordi den blir ikke noe bedre, men samtidig så vil jeg gi den en sjanse frem til våren og se om den klarer å få meg til å ombestemme meg. For det er jo trist å måtte kaste planter. Så foreløpig står den i vinduskarmen sammen med de andre paprikaplantene. Den andre har fått knopper, men for et par dager siden falt den ene knoppen av. Det er ikke noe som bekymrer meg. Først og fremst fordi det er midt på vinteren og for det andre er planten ganske mye mindre enn den største så jeg forventer egentlig ikke så mye av den ennå. Jeg vil egentlig bare at den skal vokse seg stor, men der har den stoppet litt opp. Så vi får se hva som skjer med de små når våren kommer. Kanskje de overrasker meg.

Og så har vi chiliplanten som virkelig har fått min oppmerksomhet de siste dagene. For plutselig hadde den fått 7-8 knopper. Jeg lurer på om det kommer til å bli noen chilier på denne eller om knoppene tørker inn o faller av. Samtidig så ser jeg jo at den ene har jo begynt å blomstre så det er jo håp. Hvis ikke det er spennende og gøy så vet ikke jeg. Om disse knoppene blir til chilier så blir jo denne planten utrolig vakker da. Og derfor gleder jeg meg skikkelig til dagene fremover og til våren som forhåpentligvis ikke er så langt unna. Jeg skal hvertfall holde det varmt her, dagslyset sørger for nok lys og luftfukteren hjelper på luften. Så da må det vel være bra?  Vi får jo mer og mer dagslys for hver dag så plantene har jo faktisk overlevd den verste tiden. Nå gjelder det bare å gi plantene nok vann, men ikke for mye. Ja, det er nok å tenke på.

Og helt til slutt har vi den utrolig høye avokadoplanten min som ikke har lyst til å gro flere greiner, uansett hvor mye jeg ønsker det. Denne planten lever sitt helt eget liv, men i det minste har den det bra og det er det aller viktigste. Det skjer jo ikke så mye med denne planten, men det kan jo være på grunn av vinteren. Også har den jo vokst en god del i vinter så jeg kan ikke akkurat klage. Den har det bra, viser ingen tegn på at den ikke trives. Vel, bortsett fra svidde blader, men det var fordi den stod i vinduskarmen, for nærme vinduet. Nå har den jo fått fast plass litt bort fra vinduet, men dere så kanskje at den stod i vinduet forrige fredag. Det var fordi jeg trengte plassen den nå står, til noe annet. Nå skal den få stå i fred der den nå står for vinduskarmen er jo uansett full.

Det var altså alt jeg har av planter og frø i jord, men det vil komme mer etterhvert. Så det er bare å følge med. I tillegg vil det jo bli mye mer spennende å se på i disse planteoppdateringene nå som jeg har mange flere planter i vente.

Om du syns dette er gøy/spennende å se på så kan du følge bloggen på facebook HER. Da går du ikke glipp av noe.

3 kommentarer
    1. Hei 🙂 så kjekt å sjå at du koser deg med å så og masse søte små spirer. Eg har sådd i mange år og veit kor stor glede det kan gi. Har nokre tips til deg som kan gjere at resultatet blir enda betre. Det er veldig lurt å ta bort plasten med ein gong det første frøet har spirt i potta. Det blir for varmt og fuktig under plasten. Masse lys og ikkje for varmt er beste etter dei har spirt så dei ikkje blir lange og slengete.
      Om blomster faller av chili og paprika kan det vere dei ikkje er pollinert då det er lite insekt på denne tida. Du kan leike bie med å hoppe frå blomst til blomst med ein Q-tips :-)Solsikker og sukkererter veks i stor fart så dei kunne du med fordel ha venta med til seinare. Eg sår sukkererter i april/mai og planter dei ut etter 17. mai.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg