Frihet til å velge selv

Kristin Gjelsvik er en blogger som mange har hørt om. Hun er ikke redd for å rope ut det hun mener og det er jo en positiv ting. Allikevel burde man tenke litt på hva man sier før man roper det ut. Jeg hinter så klart til Kristin sin takketale på Vixen som ikke er veldig fin. Det ER et godt budskap, men det er så åpenlyst hvem hun sikter til og dette er ikke greit. Da er det fint at vi har slike flotte mennesker som Joakim Kleven som støtter. Jeg liker måten han sier det på fordi han viser så utrolig bra at han er glad i begge to og ikke vil ha en stor diskusjon, bare si i fra. Så ja, det har utrolig mye å si hvordan man ordlegger seg.

Det vil nok alltid være misforståelser, men dette virker absolutt ikke som noe en misforståelse. Det er utrolig trist at så mange mennesker blir dyttet ned på denne måten for at noen skal få frem et poeng. Ja, det er trist at kroppspresset er såpass høyt. Det er utrolig trist at så mange mennesker sliter med å se seg selv som pene, men det er ikke én person sin feil! Dette er så utrolig mye større og det virker det som at folk ikke helt forstår.

Jeg kunne sittet her og skrivd side opp og side ned om hvem som har fikset på kroppen sin. Vi lever i en helt vill verden der slike ting plutselig har blitt helt normalt. Min mening er jo at det rett og slett er trist. At en person ikke liker kroppen sin og vil legge seg under kniven for å føle seg bedre er jo ingen hyggelig tanke. Men jeg som enkeltperson kan ikke sitte her og dømme mennesker for sine avgjørelser og si at dem er dårlige mennesker og dårlige forbilder. Om noen vil endre på noe er det alltid en grunn bak enten det har vært mobbing eller bare dårlig selvbilde. Det kan være foreldrene sin feil som kanskje ikke har vært så snille når dem har snakket. At ord dem ikke burde si har kommet ut av munnen allikevel.

Vi skal ikke være så raske til å dømme og vi kan ikke si at dem som har operert seg er et dårlig forbilde. Dette kan være hardtarbeidende mennesker som faktisk hjelper unge mennesker til å satse høyt, strekke seg etter drømmene sine og gjøre noe stort ut av livet.

En ting er sikkert og det er at man aldri burde henge ut enkeltmennesker. Vi er bare mennesker. Alle gjør feil. Hvilken rett har du til å snakke stygt om andre? Vi har alle våre feil.

Så vis du har en stemme og bruker den såpass kraftig som Kristin. Bare husk på én ting! Ikke snakk stygt om mennesker. Ordlegg deg så ingen blir såret, men sånn at budskapet kommer frem. For vi skal alle få lov til å ha våre meninger, men det er hvordan vi snakker om sakene som er viktig. Kristin har en sterk og flott måte å snakke på som virkelig gir folk lyst til å høre på henne. Nå har ikke jeg fulgt henne så mye, men jeg vet såpass at hun har bein i nesa og er ei sterk kvinne med sterke meninger. Dette syns jeg er flott. Vi trenger jo slike mennesker, slik vi trenger alle andre type mennesker. Hun er sikkert ei flott jente og jeg har ikke no vondt å si om henne, men allikevel er denne saken så viktig. Ikke for å henge ut noen eller ta noens side, men for å få ut dette med ordvalg og hvordan man ordlegger seg når man skal snakke om noe så viktig som dette temaet, kroppspress.

Så lenge vi husker at vi er bare mennesker og mennesker gjør feil så er det kanskje lettere å forstå at noen velger å operere seg. Jeg ville aldri gjort det, men jeg kan ikke dømme andre for å velge den løsningen. Det er ikke noe som hjelper på selvbildet, men vist man er voksen så må man få bestemme selv hva man vil gjøre med kroppen uten at det skal bli sett på så negativt.

Det er farlig, man blir ikke glad, man blir avhengig osv. Er ting som står overalt. Dette kan folk lese og de er derfor fult klar over det  men de velger å gjøre det allikevel. La nå dette være deres valg. Uansett hva det måtte være, la mennesker få velge selv hvordan dem vil se ut. Det er ikke sånn at noen presser deg til å se sånn ut så hvorfor lager man slikt oppstyr? Nå tenker jeg generelt og ikke bare talen til Kristin. For det er så mye hat der ute. Hvorfor kan ikke mennesker bruke energien sin på å være snille og si fine ting. Er det virkelig så vanskelig å snu seg bort eller klikke seg vekk fra det som ikke er pent i dine øyne?

Jeg fatter ikke hvorfor mennesker velger å være så slemme. Hvorfor så mange sier og skriver så mye dritt til andre mennesker kan jeg ikke skjønne. Hvem såret deg, tenker jeg bare. For noe alvorlig galt må det være! Voksne mennesker som slenger med leppa på grupper inne på Facebook. Det er jo rett og slett bare tragisk. Det er umulig for meg å skjønne at drittslenging er så mye enklere enn et enkelt smil eller kompliment. Har du ikke noe pent å si så bare klapp igjen! Hver så snill! Tenk på alle de barna som leser dette. Det må vel være ganske flaut å vite at man faktisk sitter der og oppfordrer barn til mobbing, syns du ikke? Tenk å ha selvskading og selvmord på samvittigheten. Det starter nemlig med dere voksne. Dere som ikke tåler at andre er annerledes enn det du er vant til. Vi lever i 2020, ikke 1800-tallet. Og jeg elsker det! Tenk at man kan være homofil, man kan uttrykke seg igjennom klesstil, man kan operere seg og være smart samtidig, man kan være kvinnlig fotballspiller, mannlig frisør osv. Jeg syns det er nydelig hvordan verden har blitt og at mennesker tørr å være seg selv. Flere og flere tørr å leve slik dem vil så hvorfor kan du ikke la dem? Ser du ikke skjønnheten ved å kunne velge selv?

6 kommentarer
    1. Her kjenner jeg at jeg er litt uenig med deg. Jeg er HELT med på at man ikke skal mobbe andre mennesker!, men det må være lov å kritisere de handlingene de utfører. Kristin kritiserer ikke Sophie Elise som enkeltmenneske, men de handlinger hun gjør og fronter gjennom sine sosiale medier. SE er tross alt en offentlig person, og må tenke litt mer gjennom hva hun legger ut. Hun har i sin bloggtid snakket mot seg selv ganske mange ganger, og er jo ærlig om at hun har slitt med dårlig selvtillit. At man velger å operere noe for å bedre selvtilliten er en annen diskusjon, men det er jo tydelig at det i enkelte tilfeller går altfor langt. Å operere én ting pga. et livslangt kompleks er noe annet enn å “lete” etter nye ting å endre på fordi man sliter med å være tilfreds i egen kropp. Mener jeg 🙂

      1. Det er jo bra vi kan mene forskjellig. Jeg står så klart ved det jeg har skrivd. Takk for din mening og at du holder deg til temaet. Men nå har vi jo sett Kristin angripe Sophie gang på gang angående dette her. Det begynner, i mine øyne, å bli for dumt. Vis et menneske ikke kan få ut et viktig tema uten å dra noen ned så virker det for meg at hun har mer i mot Sophie enn selve saken. Det er det som gjør dette så ille. Snakke om kroppspress og operasjon er helt greit men da skal man også holde seg til temaet og ikke bruke andre mennesker som eksempler. Vi har alle følelser og de kan bli såret! Så mennesker som eksempler er jeg helt i mot.

    2. Jeg er igjen litt uenig, hehe 🙂 Grunnen til at Kristin reagerer er jo nettopp pga. det SE gjør, og da er det vanskelig å ikke nevne hennes navn i kritikken av handlingene. I denne debatten tror jeg det kan være litt vanskelig å ikke komme med eksempler når man vil fram med sine argumenter. Jeg er helt sikker på at SE nok blir lei seg, men sånn er det jo dessverre når man blir stilt litt til veggs med sine handlinger. Når man ikke tar til seg kritikken er det jo en fare for at saken vil komme opp igjen. Dog kan jeg være enig med deg i at det begynner å bli en langdryg greie mellom de to, men det er vel fordi standpunktene ikke endrer seg.. Tror de kommer til å være uenige en god stund, med mindre noe spesielt skjer.

      1. Men da sier du deg også enig i at det er greit å henge ut mennesker på denne måten. Vi er jo forskjellige og vi kan alle gjøre ting vi angrer på senere eller ting som andre ikke er enige i. Jeg syns allikevel ikke det er én god nok grunn å trykke andre ned. Man kan fint få frem poenget sitt uten å henge andre ut på den måten. Jeg syns ikke dette er en god nok grunn. Men det er nå min mening. Jeg er bare sånn. Vil at alle skal ha det bra. Null mobbing osv. Andre er uenige i det og det skal de få lov til. Men da er dem også enige i at mobbing og alt sånt er helt greit. Dette har faktisk vart såpass lenge så det hun driver med her går kun på personen Sophie Elise og ikke på kroppspress eller noe slikt. Ikke når Kristin sier det slik hun gjør og har gjort så lenge. Det er så klart ting som bør endres når det kommer til kroppspress og operasjoner, men å dra inn 1 person hele tiden er ikke greit.

    3. Det å ville at alle skal ha det bra er en kjempefin og viktig egenskap <3 Jeg har ikke under noen omstendighet sagt at mobbing er greit eller tolererbart, det jeg sier er at man må kunne stå ansvarlig for de handlingene man gjør. Og jeg mener også at Kristin ikke mobber SE, men kritiserer Sophie Elise AS. Så der må vi nok bare være uenige 🙂

    4. Ja der er vi uenige. Men som sagt er vi mennesker ulike og har ulike meninger og det må være lov. Så lenge man klarer å holde seg til saken og som jeg sier, at man diskuterer tema og ikke personer. Respekterer andres valg osv. For det begynte ikke med en person (som i dette tilfellet er SE).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg