For mye hat på sosiale medier

Nå har jeg vært på tik tok i noen dager og hele tiden ser jeg folk som får stygge kommentarer. Enten er de for tynne/tykke, feil farge på huden, forelsket i feil kjønn, er feil kjønn osv. Jeg fatter ikke at det kan være så mye hat i et menneske som får dem til å skrive så mye slemt. Det er ikke greit å fortelle noen at de ikke fortjener å leve bare på grunn av utseendet dems. Så mange herlige mennesker har lagt ut videoer av seg selv selvom de 100% sikkert hater kroppen sin. Da skal ikke andre mennesker kommentere stygge ting. Om du ikke klarer å være et godt menneske på sosiale medier så kan du likså godt bare klappe igjen.

Så til alle dere der ute som syns det er greit å slenge dritt på sosiale medier. Her er min historie. Helt siden jeg begynte på skolen fikk jeg stygge kommentarer. Jeg fikk beskjed om å gre håret fordi dem syns det var stygt. Egentlig var det bare krøllete. Så fikk jeg beskjed om at rosa og blonderklær var stygt. Ja, alt jeg hadde på meg var stygt. De begynte å kalle meg feit selvom jeg faktisk ikke var tjukk i det hele tatt. Når internett ble en greie og jeg lagde min første piczo hjemmeside fikk jeg så mange grusomme kommentarer. Til slutt hadde jeg bygget opp en vegg for å holde meg oppe. Med hevet hodet gikk jeg igjennom korridoren på skolen. Folk slang stygge kommentarer etter meg daglig, de kastet ting på meg nesten daglig og jeg ble alltid dyttet borti, lugget osv. Ofte satt jeg på jentedagen og gråt, men prøvde alltid å holde masken ellers. Jeg ble mer og mer ødelagt innvendig, men veggene jeg hadde bygd var så sterke at ingen forstod hvor mye jeg slet.

Hvor ille har mobbing vært for meg? Vel, jeg begynte med selvskading i 9. Klasse. Jeg la på meg masse fordi jeg fant trøst i mat og godteri. Hele tiden har jeg slitt med å stole på folk, jeg har sosial angst og depresjon. Mobbing ødela alt inni meg så hvorfor skulle jeg se pen ut på utsiden? Bildet er fra sommeren i fjor. Dette er første gang jeg har turt å vise magen og overarmene mine, men jeg vil ikke la noen dra meg ned lengre. Det betyr ikke at folk skal få lov å slenge dritt.

Neste gang du poster en kommentar på sosiale medier om andres utseende, talenter eller hva det måtte være så husk at du er med på å rive en person ned eller bygge den personen opp. Vil du virkelig være den som er med på at en person tar sitt eget liv!? I såfall er det du som er den stygge, ikke den du skriver til. Tenk litt på det!

Følg bloggen på facebook HER om du er en av de som bygger folk opp og ikke river folk ned. Da vil jeg gjerne ha deg med på min reise videre i livet. Fordi da er du en fantastisk, nydelig og god person!

12 kommentarer
    1. Mobbing kan ødelegge liv ,fremtiden og muligheten til å stole på folk . Mobbing er grusomt og så totalt unødvendig . Mange klare seg ikke , andre gjør det , men de har arr som aldri forsvinner .Flott at du belyser et så viktig tema som dette . Jeg synes du ser flott ut og ønsker dæ alt godt videre inn i din fremtid . Klæm

    2. Jeg har en sønn i tenårene som også blir mobbet på skolen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Noen tips? Han er rolig og hyggelig, men tar aldri igjen. Tror faktisk jeg stikker på skolen hans å gir ut litt god gammeldags juling snart.

      1. Noe jeg gjerne skulle ønske at moren min gjøre var at jeg fikk bytte skole. Om man uansett ikke har noen venner så ser jeg ingen vits i å være på et sted der ingen liker én. For mobbingen vil ikke stoppe. Moren min og lærerne prøvde alt. Ting ble bare verre. Også bør du sette deg ned og snakke med han og spørre hvordan han har det inni seg. Om det er noen tanker han bærer på. Om det er veldig tungt og vanskelig. Da kanskje psykolog kan være et alternativ før det er for sent.
        Tusen takk for at du deler deres historie. Håper mine råd kan være til hjelp. Pass godt på gutten din så han hvertfall har et trygt sted i livet sitt. Det kan hjelpe mye. Stå på! Jeg heier på dere. ❤

    3. Det er helt forferdelig hvor mye hat det er i verden.. Èn ting er barn som ikke “vet bedre” (har fått dårlige holdninger fra foreldrene sine/andre forbilder eller bare følger mengden), en annen ting er fullt voksne mennesker som sitter og slenger dritt på nett. At det går an å være så stygg mot andre medmennesker, ja det fatter jeg bare ikke. Jeg heier så innmari på deg, du er sterk!!

      1. Nei, det er vanskelig å skjønne hva som foregår inni hodet til noen voksne mennesker når de er i stand til å oppføre seg slik. Jeg ser jo voksne damer som stadig sier stygge ting til barn. Helt tragisk!
        Tusen takk for gode ord. <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg