Fjorårets planter

Siden jeg har så utrolig mange nye planter, tenkte jeg det kunne være greit å dele opp litt. Så i dette innlegget skal dere få se de plantene som har klart seg igjennom hele vinteren. Senere vil det også komme et innlegg hvor jeg viser dere alle de nye plantene mine. For nå har nemlig alle frøene begynt å spire. Men først ser vi på de eldste plantene og hva som har skjedd med dem i det siste.

Sitron: I løpet av vinteren, har denne planta strukket seg en god del. Ikke så mye endringer på de nederste grenene, kun høyden. Så jeg håper vi får se litt mer grener i løpet av året. Dem blir jo mye finere når dem har en del grener, men det viktigste er jo at den faktisk trives. Noe som det ser ut som den gjør.

Mandarin: Når vi snakker om at det er penere med grener, har denne virkelig kommet seg veldig. Her er det mange nye grener og toppen har endelig splittet seg. Jeg lurer på om denne kanskje må stå et annet sted snart, for den får jo ikke plass i vinduet om den skal vokse så mye i høyden. Nå vil jeg heller ha et stort, flott tre ennå å få plass i vinduskarmen. Den kan jo stå på gulvet eller noe. Så denne utviklingen er bare moro.

Mango: Her skjer det også ting. Nå har den jo fått 4 nye blader. Foreløpig har den kun vokst oppover, men jeg håper jeg får se noen grener på denne etterhvert også. Det ville jo vært moro å få en litt mer tre-fasong på den.

Chili Carolina Reaper: Og når vi først er inne på trær, kan vil denne chiliplanta også kategoriseres som et tre. Den er jo massiv og den blir jo bare flottere for hver dag som går. Nå driver den å lager masse grener. Noe som kan bety at det blir mange chilier i år, om jeg er heldig. Jeg fikk en del tips og råd fra hun som vi fikk denne av (når planta var bitteliten). Så jeg skal passe på å følge dem og håpe at vi har et tre med mange chilier i sommer. Det jeg ikke kan fatte er at denne kom hit i fjor, bare en liten kvist av en plante og nå er den like lang som meg. Om ikke høyere. Det er ganske vilt. Jeg er veldig stolt av denne her!

Chili Sweet Banana: Her skjer det ting! Ikke så lett å se med plantelyset i bakgrunn, men de 2 store blomstene har nå begynt å vokse til å bli chilier. Allerede er det mye som skjer her og vi har ikke kommet til mars engang. Det er ganske vilt.

Chili Kayenne: Her har jeg 2 planter som også koser seg masse. Kanskje ikke så rart når alle disse chiliplantene har stått under plantelys siden høsten 2023. Man vil jo gjerne det for at dem skal vokse mest mulig FØR det sparker til med en ny sesong. Selvom dem begynner allerede nå å få blomster/chili, er det jo bare starten på hva som faktisk kan skje i år.

Chili Padron: Du ser kanskje en veldig pjusk og sliten plante, men det du må huske her er hvordan den så ut i fjor høst. Dette var jo bare en lang stilk. Om dere husker katastrofen når jeg hadde glemt å venne dem, så husker dere hvor ille den egentlig så ut. DETTE er en stor forbedring og en helt vill fremgang. Jeg er veldig stolt av denne også, som har kommet så langt i løpet av vinteren. Jeg gleder meg til å se utviklingen her når våren og sommeren kommer.

Chili Basket Of Fire: Fremgang, ja. Denne planten her er vel det beste beviset på at man kan ha flotte planter om vinteren også. Se så vakker! En plante til som jeg er veldig stolt av. Tenk at dem har vokst seg så flott nå i vinteren. Det dere må forstå er at det er grisekaldt i huset jeg bor i. Så det er jo egentlig ganske sprøtt at dem har noe fremgang nå. Tydeligvis gjør jeg NOE riktig. Jeg kan nesten ikke vente med å se denne nærmere sommeren. Tenk så vakker den vil bli da.

Chili Pinata: Ikke alle kan være like flott som Basket Of Fire, men disse er faktisk på god vei. Jeg har 4 av disse, men alle ser ca. sånn her ut. Så la oss bare håpe og tro at dem også vil bli store og fine fremover. Det ville jo vært veldig fint om disse små plantene ville blitt skikkelig tette busker før det kommer chilier på. For når jeg starter å gi dem gjødsel, vil dem fokusere mer på chilier og mindre på blader. Derfor får dem kun vann, varme og lys nå.

Snackpaprika Gul: Det er forskjell på plantene. Noen er store og flotte, mens andre så vidt klarer å se over pottekanten. Om du spør meg hva som har skjedd her, har jeg faktisk ikke et godt svar. Dem har fått nøyaktig samme behandlingen, men allikevel er det så stor forskjell. Det må være noe sånt som at noen planter bare blir flottere enn andre. Men hvem vet, kanskje den plutselig får fart på seg og blir kjempe flott. Man vet aldri.

Snackpaprika Hvit: Og dette er altså den siste paprikaplanta. Som dere da ser er det ingen røde paprikaer. Dem tok kvelden i fjor. Den ene tørket helt inn, selvom jeg vannet den. Ja, den var helt dø og ikke i stand til å reddes. Så i år har jeg faktisk ingen røde paprikaer, men det gjør ikke noe. Dere skal få se at det er nok paprikaplanter, når jeg viser dere hva jeg har sådd i år. Jeg har hvertfall klart å holde liv i den hvite og det er jo egentlig det viktigste. Håper bare den vokser seg like flott som den andre paprikaplanta. Kanskje vi får masse paprikaer i år.

Nå har dere både fått sett urtene og plantene som jeg har hatt siden i fjor, men som dere ser i bakgrunn på noen av bildene så er det mange nye planter under plast. Ikke glem å følge bloggen på Facebook HER for å få med deg alt sammen. Følg også min Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Ikke glem å sjekke storyen for mye innhold. Har du gått glipp av noe så finner du høydepunkter på min profil.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg