Femörefortet

I Oxelösund ligger det et sted som ble brukt under krigen, som dem kaller Femörefortet. Her står det mye igjen. Bunkere som lager tuneller under bakken, utstyr dem brukte og alt sånt. Det var utrolig spennende å få gå rundt og kikke på alt sammen. Og nå får jeg også dele det med dere. For når jeg drar på tur, er det et must å ta bilder.

Det startet med en sti i skogen. Og på dette tidspunktet hadde ikke jeg fått vite hva vi faktisk skulle på. Dama mi hadde bare kjørt til Oxelösund, for der viste hun det lå noe spennende vi kunne se på. Jeg hadde jo ikke fått med meg at dette var et sted dem brukte under krigen eller at det faktisk stod et hint før vi kjørte inn mot plassen. Nei, jeg må ha sett en annen vei.

Så vi gikk innover i skogen og jeg begynte å ta bilder. For det var jo ganske fint generelt. Naturen var helt utrolig, til tross av at det kun er april. Jeg ville bare nyte denne skogsturen.

Etter å ha gått et lite stykke begynner dama mi å vise meg dører til bunkere. Da blir jeg jo ekstra gira, for det er ting som virkelig intresserer meg. Jeg skylder på eldste broren min, som har smittet av denne interessen av historien og alt som er å finne etter krigen. Jeg syns hvertfall det er veldig spennende og jeg har hørt/sett mye av brodern. Så jeg har selvfølgelig sendt alle bildene til han, som dere nå får se.

For et system dem har lagd under bakken. Jeg ville elsket å tatt en guidet tur igjennom disse bunkerne. Det er sikkert mye spennende historie å høre om fra dette stedet.

Og for en fantastisk utsikt det var. Jeg skulle ønske jeg bare kunne sette meg ned på berget, høre på bølgene slå mot steinene og nyte været. Men det var jo ikke derfor vi var der. Så jeg tok heller noen bilder, før vi gikk videre.

Mer historie lå foran oss. Mye spennende utstyr står igjen, som vi nå kan kikke på i ettertid. Jeg gikk å tenkte på at dem faktisk har løpt rundt der, for å forsvare landet sitt. Dem kjempet, for at vi nå skal få gå trygt på nøyaktig samme sti. Det var tanker som gikk igjennom hodet mitt, da vi gikk resten av veien.

Dette er en tur jeg aldri kommer til å glemme. At dama mi tok meg med hit og tenkte at det var noe jeg ville like, er bare helt utrolig at hun viste. Min interesse for krigshistorie er ikke noe jeg har pratet noe om. Så det gjorde jo dette ekstra spesielt for meg.

Det ligger mye historie rundt dette stedet, men om dere er interessert i å lese mer så finner dere nok mye informasjon på nettet. Jeg ville bare dele min lille utflukt sammen med dama mi, med dere. Om dere ønsker å dra hit, kan dere bare søke Femörefortet på Google maps. Da får dere også opp bilder fra toppen av denne stien, men det var så mange turister der, at vi gadd ikke gå opp dit.

For flere spennende turer og annet innhold kan du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Følg med på storyen min for masse bilder og videoer. Sjekk høydepunktet på profilen min om du har gått glipp av noe.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg