En viktig, men tung dag

Jeg har nå fått tent lys for tantebarnet mitt og alle andre som har mistet livet til selvmord eller sliter med selvmordstanker. Disse lysene skal lyse opp stuen i kveld for alle disse menneskene, store og små. Jeg tenner et håp om at hjelp vil komme til de som trenger det og at mennesker som spørr om hjelp ikke vil bli satt på ventelister eller bli glemt. Det er et håp om et bedre system for psykisk helsehjelp, at vi skal klare å hjelpe alle bort fra disse grusomme selvmordstankene.

Mest av alt tenner jeg et lys til minne om mitt fantastiske tantebarn som jeg savner av hele mitt hjerte. Jeg tenner lysene med tårer nedover kinnene mine og tenker på alt hun ikke fikk oppleve, alle drømmene hun ikke fikk oppfylt. Mest av alt tenker jeg på alle de flotte minnene vi fikk sammen og hvor flott jente hun var.

Det er grusomt å miste noen uansett årsak, men når det kommer til selvmord så er det mye som kunne vært gjort for å unngå nettopp dette. Og det er derfor jeg syns det er så viktig å snakke om psykisk helse og å tenne dette lyset. Jeg deler alle mine tanker og min historie for å hjelpe andre. For det er så viktig å bruke stemmen sin og fortelle om sine problemer slik at andre kan føle at det er ok å fortelle om sine. Når jeg forteller min historie er det aldri for å få trøst eller at folk skal syns synd på meg, men fordi dette er et tema som må frem i lyset. Vi må gjøre endringer slik at mennesker får hjelp når de trenger det og ikke bare blir satt til siden.

Bli med og tenn et lys. Vis at du bryr deg og fyll sosiale medier med lys, enten det er stearinlys eller LED. Post bilde og lys opp sosiale medier slik at vi kan få frem dette budskapet som er så utrolig viktig. Jeg håper at en dag vil vi endre systemet og folk som trenger hjelp vil få det med en gang. Og hvis du sliter selv så finnes det alltid noen som lytter:

Mental helse hjelpetelefon: 116123

Alarmtelefon for barn og unge: 116111

Landsforeningen for forebygging av selvskading og selvmord: www.lfss.no/

Snakk med noen. Du er verdt så mye og folk er glad i deg.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg