En liten overraskelse hos tomateplantene

Samtidig som jeg rydder vekk en del av det ute, er det fortsatt mye som skjer her. Jeg har en del planter inne, men det er jo noen planter som ennå trives ute. Spesielt hvis vi tar en tur inn i drivhuset og kikker der. Det er godt å se at sesongen ikke er helt over ennå. Og det fikk jeg virkelig se i går, da jeg tok turen inn i drivhuset. Så la oss ta runden og se på alle plantene.

Snackpaprika: selvom det ikke er så veldig mye som skjer, er det fortsatt en del liv her. Ja, faktisk har den ene planta fått mange knopper. Vi får nok se den blomstre veldig snart! Denne gangen er det den gule som virkelig koser seg. Så her kan vi faktisk få til noen paprikaer til før vinteren. Tror ikke dere?

Pinata: stakkars chiliplantene. De ble litt glemt denne uken. Jeg har ikke vært helt i toppform, for å si det sånn. Så når dama mi kom på besøk så ble det fult fokus på å slappe av. Noe som resulterte i at plantene ikke fikk vann. Det hadde ikke vært et problem, men på dette rommet dem nå står er det vist veldig varmt. Så da var det bare å vanne de stakkars plantene. I tillegg var det mange chilier som kunne klippes av. Kanskje det blir litt lettere for plantene å komme til seg selv igjen også.

Vanlig, rød chili: Disse chiliene som henger på er jeg veldig spent på om kommer til å bli så bra. Sånn med tanke på hvor lite væske plantene har fått. Men vi får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Heldigvis er det fortsatt mye av plantene som har det helt fint. Og nå som dem endelig har fått litt vann igjen, blir dem nok glade. Jeg håper hvertfall det.

Sweet banana: dette må være den tristeste planta, men med litt tid og mye pleie så skal den nok bli flotte til slutt. Den har jo friske blader på topper og det er jo et veldig godt tegn. Jeg har hvertfall troen på denne!

Padron: Denne har i det minste ikke tatt så mye skade av lite vanning. Her har det jo kommet 2 flotte, små chilier. Dette var jo en av dem som kun hadde 1 chili i sommer og se på den nå. Ikke bare har det kommet 2 nye, men den har jo fått mange nye grener og har faktisk blitt veldig flott. Så her er det mer enn bare håp. Her er det potensial til å bli stor og flott. Man skal aldri undervurdere en mindre plante, for det kan plutselig snu!

Basket of fire: Her har planten fokusert på å modne chiliene. Så her har jeg litt blader å plukke vekk, men det gjør ikke noe. Jeg er bare glad for at den har klart seg såpass bra. Også var det faktisk et par modne chilier å klippe av. Det var veldig gøy å se. Dette er egentlig den chiliplanta jeg syns er finest. For her får man virkelig se alle fargene, fra gul til oransje og så rød når den er helt moden. Det syntes jeg var utrolig vakkert. Særlig fordi dem ikke modner likt, så det er litt av hvor farge. Ser du det?

Carolina reaper: Her valgte jeg å klippe litt av, men kun på de lengste grenene. De hadde blitt så lange at dem strakk seg over andre planter osv. Det ble litt rotete og alt for voldsomt. Dessuten har det jo ingenting å si om man beskjærer den litt. Den har jo fortsatt kjempe mange grener som kan vokse eller. Og da kanskje den også blir tett og fin til neste år. Når det kommer til chilier så tror jeg nok ikke vi kommer til å få se noe før neste sesong, men da har den jo vokst seg så stor som den skal og kan derfor fokusere på chilier. Jeg er veldig spent på hvordan det går.

Pasjonsfrukt: Over her ser dere bilde av begge plantene. Jeg har en på hver side i vinduet og dem er så flotte. Nå har jeg ikke fått klipt av de bladene som jeg tenkte å gjøre, men det er jo ikke noe hastverk. Det viktigste er jo at dem trives og det gjør dem. Dem vokser og koser seg veldig mye i vinduet. Skikkelig spennende prosjekter egentlig. Det som blir mest spennende er jo å se om dem i fremtiden noengang vil gi frukt. Men akkurat disse har jeg mest for moro skyld. Også får dem jo helt nydelige blomster. Jeg håper plantene får de vakre blomstene neste år.

Snackagurk: Se her kommer det en liten agurk. Vel, vi kan jo hvertfall krysse fingrene og håpe. For selvom disse dukker opp så er det ingen garanti at det faktisk blir agurk av det. Uansett er det gøy å ha denne i vinduet, sammen med pasjonfruktplantene. For her klatres det som bare det. Håper han holder seg godt fast.

Mandarin: Jeg syns det er så utrolig fint å se at stammen blir tykkere og at grenene splittes i flere, slik dem gjør på trær. Det er en veldig tidkrevende prosess, men fy søren så gøy det er å følge med på det hele. Når man har puttet frøet i jorda og sett det vokse, så blir det noe helt spesielt. Etter flere år med stell så er det blitt et solid, lite tre. Hadde du sagt det til meg da jeg sådde frøet, ville jeg ikke trodd det. Men her står det som et levende bevis på at hva som helst kan vokse, om man bare gir det nok kjærlighet.

Sitron: Siden mandarintreet ble en så stor suksess, ville jeg jo prøve flere typer frø. Å se hvor langt sitrontreet har kommet på under 1 år, er ganske sprøtt. Her vokser allerede 3 grener og alle har nå nye blader på vei. Så da fant jeg ut at det var på tide å gi treet en litt større potte. Det har jeg gjort. Hvis du følger meg på Instagram så har du kanskje allerede sett storyen. Men ja, det var hvertfall på tide. Det var noen solide røtter som ventet på litt bedre plass. Så nå kan den strekke litt mer på beina.

Den er jo allerede veldig vakker, men tenk når denne faktisk vokser til og blir like solid som mandarintreet. Bare vent til det har gått 3 år til. Da har vi nok et veldig vakkert sitrontre.

Pæretomat: årets første pæretomat er moden og klar til å spises. Vi har endelig funnet ut hvilken farge den har. Det ble gule pæretomater i år, men det er jo dem som er de beste. Gule tomater er best generelt. Dem har den ekstra søte og gode smaken. Så jeg må si at jeg ble veldig glad for at det var de gule som overlevde. For jeg hadde jo egentlig sådd røde også, men den planta var ikke like heldig. Hadde det ikke vært for at jeg puttet den knekte grenen i jorda, ville vi ikke hatt noen pæretomater i år. Det er jo egentlig hva alt dette er, en knekt topp av en pæretomatplante. Så hvis jeg ikke hadde puttet den ned i jorda så ville jeg ikke hatt noen pretomater nå. Alt annet døde.

Slangeagurk: Det er et par små agurker som kan komme. Jeg vil ikke si det helt sikkert ennå, men vi får krysse fingrene og håpe på det beste. Nå har jeg jo allerede fått en agurk. Den har jeg smakt på og jeg må si det smaker mye bedre enn fra butikken, men det vet vi alle som har dyrket noe som helst hjemme. Det smaker best fra hagen. Så jeg håper virkelig det blir flere agurker før sesongen er over.

Store, røde tomater: Det er en del tomater som venter på å bli røde. Ting tar tid, men det kommer en her og der. Jeg har fått smakt på én, men jeg vil ha mer. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på flere. Jeg har ikke gjort noe med den grenen som er knekt. Grunnen til det er at det ser ut som den fortsatt får litt næring fra resten av planta. Så kanskje de tomatene har en sjans til å bli modne.

Tomat moneymaker: Jeg kunne tatt mange flere bilder av alle tomatene her, for det er så sinnsykt mange. Men dere skjønner tegninga. Nydelig, store, søte og saftige tomater som kommer overalt. Nå har jeg hatt dama mi på besøk og jeg hadde dem i taco. Fy søren så godt det var! Så her har jeg mye god mat fremover.

Pæretomat: Også gikk jeg rundt for å se på tomatplantene (moneymaker). Plutselig ser jeg en helt annen fasong på noen tomater. Det viser seg at jeg har hatt en pæretomatplante i forkledning her. En veldig morsom overraskelse. Det blir spennende å se hvilken farge dette er. Får vi 2 gule tomatplanter eller har vi faktisk en av hver? Tiden får vise. Heng med og finn ut neste uke (forhåpentligvis).

Du kan følge bloggen  på Facebook HER for ikke gå glipp av noen flere oppdateringer. Det vil bli mye spennende i løpet av høsten/vinteren også. Så skal vi jo planlegge neste sesong. DET vil du ikke gå glipp av. Du kan også se masse annet innhold på Instagram HER om du ønsker å få med deg mye mer..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg