En gammel julestjerne

Det er litt morsomt å tenke på at de benkene jeg satt sammen med kjøkkenet og som egentlig skulle brukes til å lage mat og ha kjøkkenting på, nå blir brukt til planter istedenfor. Vel, det er noen kjøkkenting oppå benkene, men det er mest planter. Jeg syns jo det bare er koselig, men det er litt morsomt å tenke på. For grunnen til at jeg utvidet kjøkkenet var jo for å ha mer benkplass. Det gikk ikke helt som planen, men det viktigste er jo at det gjør meg glad å ha det sånn det er nå. Jeg elsker hvordan alle plantene står og at det faktisk er ganske ryddig på benken.

Som jeg har sagt tidligere så er det plantene som holder humøret mitt oppe. Uten dem så ville jeg ikke hatt det så bra som jeg har det nå. Klart jeg har naturen og alt det, men når jeg ikke orker å gå turer så er disse plantene rene terapi. Så her kan jeg stå og kikke på alle de fine plantene og se hvor store de har blitt.

Noe som også er veldig gøy å se er når orkidéene får nye knopper. Så dem holder jeg alltid et øye med. Den i vinduet er ikke så fin lengre, men den kommer seg nok når det har fått lov til å stå i fred en stund. Jeg skal ikke si det for sikkert, men etter hva jeg har erfart så er ikke orkidéer så glade for å bli flyttet. Nå skal de hvertfall få lov til å stå i fred fordi nå er jeg veldig fornøyd. Så da får vi bare håpe at den også blir fornøyd.

Ja, sånn har det altså blitt i kjøkkenvinduet og på benken. Nå skal det få lov å stå sånn helt til tomat og agurkplantene takker for seg. Heldigvis er det fortsatt en stund til. Så nå nyter jeg synet av et fullstappet vindu og en pyntet benk.

Også må jeg bare vise frem denne. For dere som har fulgt med på bloggen, dere vet jo at jeg kjøpte en bitteliten julestjerne til jul i fjor. Den mistet til slutt alle bladene sine, men jeg ville allikevel gi den en sjanse og nå er den også pottet om. Bare se hvor nydelig en julestjerne kan bli om du tar vare på den. Denne nydelige planten begynte som en 5cm naken kvist i begynnelsen av januar. Helt utrolig hvor stor og flott den har blitt. Og større skal den bli. Det kommer jo allerede et nytt skudd som skal bli til et nydelig blad.

Flere som har tatt vare på gamle julestjerner?

Følg meg her:

Facebook Instagram Youtube

6 kommentarer
    1. Så frodig og fint foran vinduet ditt og lekre orkidéer! Jeg visste ikke at orkidéer ikke liker å bli flyttet på, så der lærte jeg noe nytt igjen….👍 Gøy med julestjernen du nærmest har gjennopplivet og som fremdeles ser sunn og fin ut! Jeg har også tatt vare på en julestjerne (i halvannet år) som har fått egen kategori på bloggen: Euphorbia pulcherrima heter kategorien. 🙂

      1. Ja, jeg kan ta feil, men de som ikke er flyttet på har masse blomster og nye knopper. Den jeg har flyttet mister blomster… de er ellers blitt behandlet likt. Så det må jo være noe i det.

        Så gøy å høre at du også har holdt liv i en julestjerne. Har den fått flere blomster eller er den bare grønn etter å ha mistet fargebladene? For det er jeg veldig spent på hihi.

        1. Ja, det stemmer nok det med orkidéer siden du har erfart at de som ikke flyttes beholder blomster og knopper.
          Julestjernen var grønn i nesten et helt år. I vinter satte jeg den i et mørkt skap i cirka 14 timer hver natt. Etter noen uker (husker ikke hvor mange uker; det er derimot dokumentert på bloggen) utviklet julestjernenen små hvite blader. Da sluttet jeg å sette den i skapet om ettermiddagen og lot den være i stuen hele døgnet. Hadde jeg bare hatt bedre lys (vekstlys) ville nok de hvite bladene vokst seg store og dekorative…og ikke bittesmå. Så det går an å få til hjemme. Neste gang vil jeg gi julestjernen mørkebehandling før våren og sommeren i håp om utvikling av større hvite blader. Kanskje til neste år. Artig å ha noen prosjekter å se frem til, også.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg