DIY Duftlys

Har du et stort duftlys fra fjorårets jul? Ser det ikke så fint ut å sette frem den store krukken med bare litt stearin igjen? Jeg har et kjempe smart tips til deg. Alt du trenger er et lite glass/krukke som tåler varme, veke (fåes på Panduro og andre hobbybutikker) og en kjele. Om du ikke får ut stearinen fra krukka, kan du varme det opp i vannbad.

Jeg hadde fått 2 knuste krukker i posten som jeg måtte gi nye krukker. Så for meg var det bare å ta en hammer og få knust resten av glasset rundt.

Jeg kunne jo ikke bruke lysene sånn som dem kom. Her har posten behandlet pakken veldig dårlig. Så da måtte jeg finne på noe. Jeg hadde jo ikke lyst til å kaste dem heller. Derfor spurte jeg venninna mi og hun hadde en egen kjele KUN for smelting av lys osv. Har du ikke det så burde du bruke et vannbad. For du kan ikke bruke kjelen/bollen eller lignende til noe annet etterpå.

Vi tok oss en tur på Clas Ohlson og fikk kjøpt noen små krukker/glass som passet perfekt til dette prosjektet. Jeg hadde noe hobbygreier til å lage lys liggende i en pose. Der lå den 4 veker. Så da hadde jeg alt dette klart og kunne starte på prosjektet. Jeg begynte med å hamre en spiker inn i lokkene. Slik fikk jeg festet hver veke.

Deretter smeltet vi duftlysene på lav varme. Dette tar litt tid, men når hele lyset har smeltet og veken fra lyset er fjernet, kan du helle det forsiktig oppi hvert glass. Sett ned vekene i midten og la dem stivne.

Om vekene står litt skjevt, som den til venstre på bildet. Da er det bare å vente til den har stivnet litt, før du drar forsiktig opp for å rette på den. Det viktigste er at bunnen sitter i midten fra starten.

Når dem har avkjølt seg vil dem se ca. sånn ut, som på bildene over. Og før du begynner å bruke dem er det veldig viktig at du klipper vekene ned. Dem skal ikke være lengre enn ca. 1cm.

Hvis du vil kan du også dekorere utenpå glasset, men jeg syntes det var så nydelig mønster på lyset. Så jeg lot dem være helt nøytrale utenpå.

Dette kan jo også være veldig fine julegaver om man ønsker å lage det fra bunnen av. Enten du velger å kjøpe alt fra hobbybutikker eller du vil kjøpe hvite kubbelys fra Nille. Alt du gjør da er å kjøpe farge og essensielle oljer til lyslaging. Jeg hadde kjøpt et hvitt duftlys. Det rosa/lilla var egentlig hvitt, men jeg ville sette litt farge på det. Så jeg tok noe jeg hadde liggende i hobbytingene mine. Og den fargen ble så utrolig nydelig. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det.

Håper dette lille tipset gav deg noen spennende idéer. Enten du velger å smelte om brukte lys eller du vil prøve deg på å lage nye duftlys. Uansett hva du velger å gjøre så håper jeg du koser deg masse. Jeg og venninna mi hadde det hvertfall veldig gøy når vi lagde disse sammen. Også er det jo så utrolig enkelt.

For flere spennende prosjekter og mye mer bør du følge bloggen på Facebook HER. Følg også min Instagram HER for ennå mer spennende innhold.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg