Diger planteoppdatering

Den oppdateringen blir litt annerledes enn det har vært i det siste fordi nå har jeg jo flere planter. Og det er har skjedd så utrolig mye den siste uken som jeg gleder meg til å vise dere. Da mener jeg ikke bare tomatplantene, men egentlig alle plantene. Så la oss ta en titt på hvordan det står til i vinduskarmene og ute i hagen.

Pæretomat: Hvor skal jeg begynne? Vel, for det første har dem jo fått knopper. Noe som betyr at det ikke er alt for lenge til vi ser tomater her. Den kom seg faktisk ganske fort etter frostskadene. Man skulle ikke tro at disse nydelige plantene så ut som den ikke skulle overleve for en drøy måned siden. De hadde jo fått helt visne blader og hadde det helt grusomt, men jeg klarte å redde dem og det er jeg faktisk ganske stolt av. I tillegg har den bittelille planten blitt ganske stor. Den var jo egentlig bare et eksperiment fra den ene planten jeg måtte kaste. Jeg klippet av toppen og satt den i jorden. Det var 2 blader og nå er den jo blitt 3 ganger så står, om ikke enda større. Så her vokser det som bare det. Og den største planten har faktisk vokst 3o cm på 3 uker. Den har blitt diger og større skal den bli. Å se et slikt resultat gjør det så gøy å stelle plantene og drive med det jeg gjør.

Rød cherrytomat: Disse koser seg jo veldig i vinduskarmen. Det kommer jo tomater på disse hele tiden. Ja, som dere ser så er det faktisk på tide å plukke noen tomater igjen. Det eneste er jo at bladene ser litt stygge ut ytterst mot vinduet, men dette har ingenting med at de ikke får nok næring eller vann. Kun fordi solen har vært såpass sterk at bladene har blitt brune, men jeg vil ikke klippe dem av fordi dem hjelper jo på at resten av planten ikke får solskader. For på denne siden er de jo nydelige. Så de stortrives og får alt dem trenger for å produsere masse tomater og leve et godt liv her i sommer. Og nå har jeg også fått vite hvilken farge som var igjen av de 2 mini tomatplantene jeg hadde i små glass. Jeg hadde jo en av hver farge (gul og rød), men så døde den ene etter at jeg hadde flyttet dem bort til de røde tomatplantene. Den som overlevde er rød så det passet jo veldig bra. For jeg har røde i ene vinduet og gule i det andre vinduet. Så det ville jo vært litt kjipt med en gul tomatplante sammen med de røde.

Gul cherrytomat: Disse har ennå ikke sluttet å vokse så nå måtte jeg binde dem litt opp og støtte godt sånn at dem ikke knekker eller tipper over ende. Det ville jo vært veldig trist om jeg plutselig hadde våknet opp en dag også lå hele planta utover gulvet. Så da fikk jeg hjelp av samboeren min (som er høy nok til oppgaven) til å knyte rundt de høyeste plantene og feste i kroken oppi vinduskarmen. Nå skal dem hvertfall stå stødig og ha nok støtte. Og trives gjør dem hvertfall. Jeg har aldri sett så store busktomater før. Det var jo en grunn til at jeg skulle ha busktomatene inne, men tydeligvis har jeg null kontroll på disse monstrene her. Ikke at jeg kan klage på noen så flotte tomatplanter, men det er bare så sykt og jeg kommer ikke over hvor flotte de faktisk er.

Kalamondin: Dette er jo en av de nye plantene jeg kjøpte nå sist. Den kom kun med blomster, men nå har den jaggu fått en liten frukt også. Så det er jo et veldig godt tegn. Kanskje den trives veldig godt der den fikk stå nå. Jeg skal prøve å la være og flytte på den. Nå står den jo rett nedenfor vinduskarmen og det ser jo ut som at dette er et bra sted. Så nå er det veldig bare å krysse fingrene og håpe at den koser seg masse i sitt nye hjem. Jeg er hvertfall veldig spent på hvordan det går og ikke minst hvordan frukten smaker.

Mandarin: Ja, nå er mandarinplanten også i gang med å vokse igjen. Det tok ikke så lang tid som jeg fikk høre at det skulle ta, men det er jo bare positivt. Jeg skal prøve å la den stå på samme plassen hele tiden også får vi se om det hjelper. For denne planten har jo blitt flyttet litt på og det er jo ikke sikkert at den syntes det var så gøy. Så da får vi se om den trives i kjøkkenvinduet fremover og vokser seg stor og fin. Også skal jeg etterhvert få pottet den om også. Så da er også denne med igjen på oppdateringene. Det blir spennende å se hvor lenge den vokser nå før det stopper opp igjen.

Paprika: Og her er den andre planten jeg kjøpte nå sist. Jeg har allerede smakt på paprikaene og de smakte veldig godt. De var litt mer smak i enn vanlig paprika og det likte jeg veldig godt. Disse kommer til å bli så gode oppi salat. For så langt har jeg faktisk ikke kommet. Jeg bare bare spist den som snacks, men det er jo nettopp det disse er, snacks-paprika. Etter at den har kommet hit så har den også begynt å få små blader. Med andre ord har denne planer om å bli enda større. Det blir jo veldig spennende å se hvor stor den blir i løpet av sommeren og om det kommer noen flere paprikaer på den. Akkurat nå står den under taket og får ikke for mye sol. For den skal verken ha mye direkte sol eller noe vind på seg, så jeg tenkte at det var et perfekt sted å sette den. De skadene denne planten har på bladene er skader den har fått i butikken. Den kom hit med disse flekkene. Etter at jeg har hatt den i noen dager så har det ikke kommet noen flere skader, som jeg har sett. Så da krysser jeg bare fingrene og håper at denne plassen er perfekt for parpikaplanten min. Yeay, jeg har en paprikaplante. Endelig!

Miniagurk: Dere lurer kanskje på hvordan det går med agrukplanten min. Vel, den ser ikke så veldig bra ut nå. Jeg har ikke fått klippet av de stygge bladene ennå, men som dere ser på bildet så kommer det både blomster og blader på nytt. Så jeg tror faktisk jeg skal klare å redde denne planten også. Hvertfall så håper jeg det fordi det har jo vært kjempe gøy å ha agurkplanter i år. Så da får vi satse på at den kommer seg nå. Jeg begynte å ha den i plastbagen for at den skulle bli vant til å stå ut, men nå står den ute uten noe og det ser ut som det går bra. Den trengte bare en ny start ute i frisk luft. Det eneste som mangler nå er å få klipt av alle de stygge bladene. Jeg har bare ikke giddet det før den viste tegn på at den ville klare seg. Blomster og et blad er godt nok tegn for meg.

Om du er nysgjerrig på hvordan det vil gå med plantene videre så kan du følge bloggen på facebook. Linken finner du under her. Da går du hvertfall ikke glipp av oppdateringene hver fredag. I tillegg til alle de gode oppskriftene jeg legger ut. Kanskje jeg snart kan få brukt grønnsakene fra hagen i noen av oppskriftene også.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

2 kommentarer
      1. Ja, det er så koselig og det gir meg så mye glede i hverdag. Særlig nå som det skjer så mye her hjemme. <3

        Bare hyggelig. 😊❤ Håper de bringer med seg mye glede. ❤

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg