Det spirer i vinduskarmen

Sist gang jeg viste dere de små spirene så lovet jeg å si i fra når det hadde skjedd noe mer. Faktisk har det skjedd masse. Først til de dårlige nyhetene som er at avokadoen ikke klarte seg. Veldig synd, men sånn kan det gå. Ikke alle frø spirer og avokadoen trenger ikke være et bra frø bare fordi den fikk rot. Jeg gav den tid, men til slutt skjønte jeg at den ikke kom til å spire oppover. Så da gikk den i søpla.

Siden avokadoen ikke klarte seg så tenkte jeg at jeg kunne prøve meg på tomat i stedenfor. Så jeg tok en av de små tomatene fra kjøleskapet og gravde ned halvparten. Det var nøyaktig det jeg gjorde når jeg grodde de store tomatplantene. Og det tok ikke lang tid før det begynte å spire nedi der.

Bilde nr. 1 er da tomatfrøene som har spiret. Bildet under er chilifrøene. Dere husker kanskje at det var en liten spire i boksen forrige gang jeg la ut bilde, men nå er det mange flere og det ene måtte jeg faktisk dytte igjennom plasten. Jeg har lyst til å ha på plasten så lenge det går fordi det holder jorden litt fuktig og det er varmere med den på. Chilien storkoser seg i varmen så jeg tror dette kommer til å bli bra.

Jeg venter fortsatt på at paprikafrøene skal spire. Det som var i boksen forrige gang jeg viste dere en spire var kun ugress. Det kan følge med når man kjøper jord så klart. Men jeg har en følelse av at det ikke er veldig lenge før paprikafrøene også spirer.

Det som er litt ekstra spennende nå er at den tomaten jeg brukte var ikke vanlig cherrytomat så jeg aner ikke hvordan det kommer til å se ut og hvor mye plass den trenger. I verstefall får jeg bare flytte noe til det andre vinduet eller sette det ute under taket, men jeg tror det skal gå helt fint.

Nå er det egentlig bare å vente på at disse spirene blir store planter og får blomster. Så kanskje vi får litt grønnsaker på sensommeren/høsten. Uansett så blir det veldig gøy fremover. Holde øye med dem, vanne dem, se dem vokse. Det aller fineste med dette er at jeg ser dem trives i vinduskarmen. Det er nok sol og varme der hvertfall.

Nå er det bare å vente på neste oppdatering, når disse små spirene har strukket seg og forhåpentligvis paprikaen titter frem. Vi får krysse fingrene og håpe at de snart kommer opp fra jorden og sier hello. Eller kanskje ikke. Hvis plantene begynner å prate så stikker jeg.

Men nå vet dere hvertfall hvordan det står til i boksene. Jepp, jeg har bokser og ikke potter. Det er uendelige bruksområder på tomme bokser fra sursild, first price syltetøy ol. Jeg har til og med brukt tomme iskrembokser. Hvorfor ikke? Bedre enn å kaste all den plasten i søpla. Det er mer enn nok plast som bare blir kastet. Hvorfor kan man ikke heller bruke det til noe nyttig? Det er hvertfall jeg for at vi skal gjøre mer av. Gamle ting kan bli til nye ting. Gjenbruk er faktisk utrolig kjekt og man sparer masse penger. Har du noen gang tenkt på det?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg