Den kollapset

Dere er kanskje nysgjerrig på hva overskriften betyr. Vel, det får det finne ut i løpet av dette innlegget. For det er jo ikke alltid at plantene overlever. Sånn er det jo når man sår frø. Ikke alle planter klarer seg og ikke alle frø spirer engang. Vil du vite hva som skjedde og hvilke planter som har takket for seg? Følg med så får du se.

Som dere ser så er det veldig mye som skjer og det er ganske mange planter å ta hånd om. Mye av dette klarer seg veldig fint og trives godt under ølantelyset. La oss ta en nærmere titt på plantene og hvor langt dem har kommet siden forrige helg.

Agurk: nå har planten begynt å gro ut et nytt blad. Dette er jo det første bladet som faktisk er et agurkblad. Et blad som ser annerledes ut enn de 2 første. Så nå begynner det jo virkelig å skje ting her. Snart kan vi se hvordan planten faktisk ser ut. Som betyr at den også trenger noe å klatre på om ikke så alt for lenge. Noe jeg selvfølgelig allerede har ordnet. Agurkplanten(e) skal ha egen hylle til å klatre på. Dette får dere se når den tiden kommer.

Gresskar: jeg begynte med 4 planter, men etter å ha pottet dem om (selvlm jeg var veldig forsiktig) så hadde den ene planten knekt under jorda. Derfor syns jeg det er greit å så flere frø enn jeg egentlig tenker å ha i planter. For plutselig kan det skje noe man ikke tenker på. Så her har jeg altså mistet 1 plante, men det er jo ikke alt som har skjedd siden sist. Resten av gresskarplantene derimot har det veldig bra. De vokser og blir større for hver dag. Så det er fortsatt håp for disse 3 plantene hvertfall.

Som jeg sa forrige helg så må man være ekstremt forsiktig når man skal potte om disse plantene. Allikevel kan ting skje. Så mitt tips er å så et par ekstra frø enn du trenger. Får du flere til å spire, vent litt med å kvitte deg med de du ikke har plass til. Ting kan skje ig det er veldig kjedelig å sitte igjen med mindre planter enn du ønsket.

Plommetomat rød: her har det kommet flere blader. Nå har dem fått skikkelige tomatblader. Det er ikke lengre bare små spirer, de er planter. Så her går det unna. De har blitt veldig store på denne lille tiden, men det vet vi jo fra tidligere at de vokser fort. For 2 år siden hadde jeg jo en slik plante og den ble jo kjempe stor før den I det hele tatt skulle ut. Og når den stod ute ble den jo enorm. Så disse er jo ekstremt moro å følge med på. Særlig når de begynner å få tomater.

Plommetomat gul: nå har også disse fått ny potte. Og når jeg gir dem såpass med plass, vokser dem jo enda fortere. Og det er jo det vi vil ha, store planter. Nå som jeg har god plass til å ha planter, blir jo ikke dette noe problem. Her skal dem få den plassen den trenger og dem skal få vokse deg så store de bare vil. Disse har jo også begynt å få det tredje bladet (eller det første tomatbladet) og er endelig blitt tomatplanter. Bittesmå tomatplanter som senere blir enorme.

Chili: til og med chilien begynner å vokse. Dette er den første jeg dyrket, den vanlige. De andre har ikke begynt å spire ennå, men det tar jo et par uker hvertfall. Chilifrø spirer ikke så fort som tomatfrøene på bildene over. De trenger litt mer tid. Og tid skal de selvfølgelig få. Jeg håper bare det blir noe av dem. Disse ser hvertfall ut til å trives veldig godt.

Snackpaprika gul: det går også fremover med paprikaplantene. Nå har dem snart fått blad nummer 3. Hvis du ser godt etter så stikker det nye bladet ut til venstre. Det er noe jeg syns er veldig moro å følge med på. Når en plante vokser og får nye skudd og blir større. Man kommer ned i stua dagen etter og plutselig har dem fått et nytt skudd. Jeg syns hvertfall det er veldig moro. Også er det spennende å se hvordan plantene vokser seg til.

Snackpaprika rød: ja, ikke bare har jeg gule snackpaprika, men også rød. I år har jeg virkelig gjort mye forskjellig. Dette kommer til å bli den vakreste og beste grønnsakshagen jeg har hatt. Disse små spirene har det veldig bra hvertfall. Nå venter vi bare på at dem skal få sine første paprikablader. Kanskje de kommer til neste planteoppdatering.

Rabarbra: det ser kanskje ikke ut som om det har skjedd noe særlig her, men bladene har faktisk blitt litt større. Og jeg tror faktisk ikke det er lenge før vi får se flere blader. Nå skal jeg ikke si det helt sikkert, for jeg har aldri hatt en rabarbraplante fra frø før. Men det går hvertfall fremover og det betyr jo at den faktisk trives her. Jeg er veldig spent på hvordan denne utvikler seg igjennom sommeren.

Malaga melon: nå begynner den å gro melonblader. Noe jeg syns er veldig spennende. Særlig med tanke på at dette er en veldig eksotisk plante. Jeg har jo aldri hatt melonplante før, så jeg er veldig spent på hvordan den blir. Hvor stor blir den? Hvordan ser den ut når den har vokst til? Ja, dette blir med andre ord veldig spennende. For uansett hvor mange bilder man ser, så er det noe helt annet å faktisk ha planta foran seg.

Mandarin: til og med mandarinplanta har begynt å vokse igjen. Her ser dere de nye bladene som kommer. Tror den ble veldig glad for å få litt mer jord. Mer plass til føttene. Jeg fylte jo potta helt full med den nye jorda jeg var og kjøpte. Så nå koser den seg veldig. Dette er en plante som har vært med meg siden jeg bodde i Gjerdrum. Så den begynner jo å bli et par år nå. Jeg tror faktisk den er på sitt tredje år. Jeg sådde jo et mandarinfrø. Trodde ikke det kom til å spire fordi jeg hadde ventet ganske lenge, men så gav jeg den litt mer tid og så kom det ei lita spire. Og nå er det jo faktisk blitt et tre.

Vannmelon: dette er et trist syn. Jeg går fra den ene tanken til den andre. Skal jeg så nye frø eller skal jeg fokusere på det jeg har av andre planter? Jeg får ikke helt bestemt meg, men jeg tror nok jeg heller prøver å så nye frø neste år. Det er jo fortsatt de andre melonplantene igjen. Vi får bare krysse fingrene for at de holder seg bedre. Jeg vet nøyaktig hva som skjedde da. For noen dager siden hadde jeg litt for mye vann i kassa. Så jorda ble nok for våt og det likte ikke de små spirene. Heldigvis gikk det ikke utover flere av plantene, men da er melonplantene døde og blir ikke med på den ellers veldig spennende tiden fremover. Det var veldig synd, men noen ganger kan sånt skje.

Om du vil følge plantene mine videre kan du bli medlem av bloggen sin facebookgruppe. Klikk HER for å komme til gruppa. Da går du ikke glipp av noe. Forhåpentligvis slipper jeg å komme med flere kjipe nyheter.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg