Den beste meg jeg kan bli

Jeg prøver alltid å finne nye måter å jobber med meg selv på. Det gjelder både med psyken, helsa og alt egentlig. Noen ganger tar jeg et stort steg videre og andre ganger et steg tilbake. Jeg har ikke alle svarene og jeg er ikke perfekt, ingen er. Men jeg prøver å bli den beste meg jeg kan være og det krever mye arbeid. Nå skal ikke jeg sitte her og høres ut som jeg har en fasit og komme med alle de riktige løsningene, men jeg har lyst til å fortelle dere hvordan jeg jobber med meg selv akkurat nå for å bli et bedre menneske. For når det kommer til å jobbe med seg selv så er det faktisk den tyngste jobben jeg har hatt. Det krever mot, tålmodighet, styrke, åpenhet og mye mer. For meg er dette nødvendig fordi jeg ønsker et bedre liv og føle meg bedre med meg selv.

Først og fremst handler det om å kunne ta kontroll, men også slippe tak i kontrollen. Det å finne en balanse mellom de to er ikke lett, men man får det til. Noen oppgaver krever at man har kontroll over hva man tenker om seg selv, men at man slipper tak i alle tankene om det “perfekte”. For eksempel er jeg nødt til å passe på vekten, hva jeg spiser og at jeg får bevege meg nok. Allikevel må jeg ikke la det gå til hode på meg. Jeg må finne en sunn måte å holde kroppen min og helsen min på et bra sted. Det betyr at jeg må spise, men kanskje litt mer sunt. Jeg må ogsåklare å unne meg noe godt, men ikke for mye. Det handler hele tiden om en balanse.

Så er det utseendet. Jeg prøver å fortelle meg selv at jeg er pen og at kroppen min er bra nok. Alle jenter har nok en gang i livet tenkt at silikon, botox og operasjoner vil gjøre livet bedre, men jeg tror at det ligger mer bak det. Man kan ikke bare fikse på noe og tro at problemene blir borte. Man må jobbe med seg selv og lære å like alle disse tingene ved seg selv. Det høres kanskje teit ut, men ingenting i livet har en snarvei. Man må jobbe hardt for det. Det hjelper faktisk. Man må bare ha tålmodighet. Sånne ting tar tid, men det vil være verdt det. Før likte jeg ingenting ved meg selv. Til og med fjeset mitt syntes jeg var stygt fordi jeg hadde bollekinn alt for stor nese, men det endret seg da jeg begynte å jobbe med meg selv. Så fort man lærer seg at det viktigste er å tenke positivt og skyve de negative tankene vekk, så er man på god vei.

Jeg kunne sitte å gråte fordi magen min var for stor eller overarmene og lårene mine var for store. Jeg tenkte så mye negativt om meg selv når jeg egentlig skulle tenkt at jeg er heldig som er frisk. Vel, frisk nok til å kunne gå turer hvertfall. Jeg er så heldig som får oppleve naturen, kjenne sanden under føttene mine når jeg er på stranda, gå på gresset uten å få utslett. Bare det å klare og dusje eller kle på seg selv burde man være glad for. Hver dag man våkner opp til en ny dag. Det er mye å være takknemlig for og mye å legge fokuset på i stedenfor hvor mye man veier eller at man har fått en stor kvise i fjeset.

Det å utfordre seg selv er også en veldig god måte å føle seg bedre på. Jeg utfordrer meg jo ved å gå turer alene, men jeg utfordrer meg også ved å gå i magetopper og ettersittende klær. Det er ukomfortabelt nå, men det vil bli bedre. Faktisk går det litt bedre enn da jeg først startet å gjøre det. Jeg føler meg sånn av og til, men det er sånn det er. Ikke la litt motgang ødelegge for dine fremskritt. Tenk over alt det positive som har kommet ut av at du utfordrer deg selv.

Det er mange måter å forbedre seg selv på. Her er en liten liste over noen tkng man kan bli bedre på.

En bedre lytter

Godta de ekstra kiloene man har

Kviser kommer og går, ikke noe å være flau av

Bli bedre til å fortelle deg selv at du er fin

Tenke positivt

Unngå krangling/diskusjoner

Ikke la deg bli utnyttet

Rett og slett bare hoppe ut av komfortsonen og bli en bedre deg. Enten problemene er små eller store så burde du ta tak i dem. Ikke la dem styre deg  ta et råd fra ei som vet hva hun snakker om. Jeg har vært en slave for mine egne problemer. Det har ikke gitt meg annet enn smerte og lidelse. Jeg har vært redd for at folk skal forlate meg, at jeg ikke var bra nok og det endte med at jeg ble paranoid og trodde alle lo av meg og snakket stygt om meg. Det var jo det jeg var vant til. I tillegg lidde jeg meg igjennom mye jeg ikke hadde trengt. Både vennskap og forhold skadet meg fordi jeg var redd for at ingen likte meg, at jeg ikke var bra nok og at alle til slutt ville gå lei av meg og forlate meg på et tidspunkt. Jeg er fortsatt redd, men jeg har valgt å gå ut av min komfortsone. Jeg vil heller være helt alene enn å bli tråkket på.

Også tenker jeg sånn at vi kan alle bli bedre mennesker hvis vi bare vil. Det finnes alltid noe ved oss selv vi kan endre eller gjøre bedre. Noen ting endrer vi for oss selv, mens andre ting endrer man for andre. Jeg har valgt å holde fokus på å endre ting for meg selv først fordi jeg har lyst til å føle meg bra med meg selv. Også har jeg og samboeren min det ganske bra. Jeg føler også at jeg er ei god venninne. Pluss at jeg faktisk får høre det ganske ofte og det gjør meg veldig glad. Derfor tenker jeg at jeg fortjener å være litt egoistisk sånn at jeg kan fådet bra med meg selv til slutt også. Det fortjener vi alle sammen.

Er det kanskje noe du ønsker å endre på eller gjøre bedre ved deg selv? Da burde du hvertfall ta tak i det nå. Jeg har fått øynene opp for mye jeg må fikse og tenker at hvorfor vente? Hvorfor utsette noe så viktig? Nei, man må gjøre noe med det med en gang. Jeg ønsker å bli et bedre menneske og være glad i den jeg er uten å måtte endre på det ytre. For det er ikke noe galt med det ytre. Vi er alle flotte, nydelige og unike mennesker. Kanskje på tide å kjenne det selv også. Det krever mye, men det vil definnetivt være verdt det! Og ikke glem at et steg tilbake betyr ikke at du har tapt, men at du blir testet. Er du sterk nok, er du modig nok? Jeg tror du er! Ha troen du også.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg