Da sier vi farvel til tomatene

Det har vært litt av en uke. Har har jeg virkelig vært travel. Jeg har ryddet masse ute. Om du følger meg på Instagram så vet du det allerede, men nå har jeg kastet tomatplantene som var på verandaen. Det er SÅ trist, men samtidig har jeg mange nye prosjekter å holde på med og se frem til. Noe skal jeg nok klare å finne på og ha glede av. Men det betyr jo ikke at det er slutt for alle plantene. Neida, her er det fortsatt mye som skjer.

Slangeagurk: Bare ved å ta en tur inn I drivhuset, kan vi se at sesongen ikke er helt ferdig ennå. Her er det jo flere agurker som vokser. Forhåpentligvis blir det ikke for kaldt før jeg kommer hjem igjen. Ja, jeg skal reise tilbake til Sverige for nye eventyr. Så det blir veldig spennende å se hvordan disse har det når jeg kommer hjem igjen.

Pæretomat: Her er det også full fest. Selvom drivhuset er nesten tomt, stopper det ikke disse plantene fra å produsere masse godt. Så her kommer jeg innom daglig og plukker med meg 1-4 tomater. Noe som er veldig kjekt om jeg skal ha litt ekstra grønnsaker (ja, jeg vet tomat er en frukt) til maten. Jeg har lyst til å ha 1 sånn plante neste år også, men da håper jeg det blir litt mer grønnsaker/frukt på plantene igjennom sommeren.

Sitron: 1 ny gren har kommet. Og det gir oss altså 4 grener på dette søte, lille sitrontreet. Det er så utrolig vakkert og jeg gleder meg til å se hvordan det går med det i årene fremover. For det vil jo vokse seg ganske mye større enn dette. Hele den prosessen er veldig spennende å følge med på.

Carolina reaper: Jeg klippet av en god del på denne og nå har det begynt å vokse mange blader fra der jeg klippet. Det blir veldig spennende å se hvor dette fører. Kanskje jeg blir nødt til å klippe flere etterhvert og ender opp med et veldig flott tre med mange grener. Noe som får meg til å tenke på hvor utrolig flott denne faktisk kan bli i løpet av neste år.

Vanlig, rød chili: Det ser ikke ut som veldig mye akkurat nå, men jeg håper de kvikner til når varmen er tilbake til våren. Nå skal jeg egentlig bare holde liv i plantene. Jeg forventer ikke så mye av dem akkurat nå, men som dere ser så henger det fortsatt chili på. Når chiliene er modne og jeg har fått dem av, kommer jeg til å klippe dem ned. For det er jo det man skal om høsten. Ikke alt for mye, men sånn at dem kan gro nye grener og bli flotte til neste år. Så det er planen for disse fremover.

Sweet banana: Om dere har fulgt med, så var jo denne kun en strek til slutt. Nå har den allerede begynt å vokse igjen og det er jo nøyaktig derfor man klipper dem ned. De vokser faktisk bedre om dem får klipt av litt. Så jeg er veldig spent på hvordan denne kommer til å se ut når våren endelig er her. Jeg vet jeg snakker mye om våren, men for ei som ikke er så glad i kulde så er det hvertfall noe å se frem til.

Padron: Man skulle jo nesten tro det var vår allerede sånn som denne vokser. Er den ikke blitt flott etter at jeg nesten tok livet av den? Ja, om du ikke har fått med deg det så klarte jeg å glemme og vanne chiliplantene i over en uke. Da var dem ikke veldig glad etterpå. Mange mistet bladene og det var full kaos, men nå begynner det å bli bra igjen. Utrolig hva jeg klarer å redde, men først etter at jeg nesten tar livet av dem selv.

Basket of fire: Det er ikke veldig mye å skryte av. Den ser litt naken ut for øyeblikket, men det snur nok så fort varmen er tilbake. Denne kommer jeg ikke til å klippe noe særlig av, men jeg skal etterhvert få plukket av alle bladene og få renset godt oppi (og utenfor) potta. Også får vi se hva som skjer videre. Mest sannsynlig vil nok alle disse chiliplantene gå i dvale, for det er jo eksotiske planter.

Pinata: Her har jeg allerede ryddet bort det meste av blader, men det var ikke helt planlagt. Dette skjedde når dem ikke fikk nok vann. Og da var så å si alle bladene stygge/visne når jeg kom inn. Så da var det bare å plukke dem av og rydde skikkelig opp. Disse chiliplantene er også slike som bare skal få stå. Jeg skal klippe minimalt på dem. For dem skal være som små busker, men det kan være greit å klippe bort hvis det er noen grener som ikke så så pene ut f.eks. Men som dere kan se så er det fortsatt noen cholier som venter på å bli modne. Så her er det egentlig bare å vente.

Mango: De er fortsatt bare bittesmå på toppen her, men nå ser det faktisk ut som det vil komme flere blader. Den ene der er litt brent fra veldig sterk sol, men kanskje det blir lettere å få vokst ut nå som sola ikke er så mye fremme. Nå har høsten virkelig kommet og hvis det er varmt nok inne, kan denne faktisk bli større i løpet av de neste ukene. Vi får vente og se. Jeg vet jo at den krever et helt annet klima osv. så jeg har ikke så mange forventninger for vinteren når det kommer til denne, men et par nye blader hadde vært gøy!

Mandarin: Jeg fortsetter å fjerne litt blader, men ikke alt for mye. Og når jeg tok en nærmere titt, ser det faktisk ut som den prøver å lage flere grener. Vil vi faktisk få flere grener fra stammen? Dette blir veldig spennende! Jeg har jo veldig lyst på flere grener som kommer ut litt lengre opp på stammen, men foreløpig har det jo vært mer fokus på de nederste. Hva tror dere? Vil det bli noen flere grener oppover?

Snackagurk: potta som denne kom fra har stått i drivhuset. Jeg har ikke gitt den noe vann, men plutselig var det enda en spire. Nå skal jeg ikke ha flere av disse her inne, men det var litt morsomt å se allikevel. Om det blir noe av denne, vet jeg ikke ennå. Jeg har aldri hatt agurkplantene inne i vinduet, men det blir et artig lite eksperiment. Vil den overleve eller dø? Og hvis den overlever, vil den da produsere en agurk eller to? For disse små knoppene/agurkene som er på siste bildet, kan komme hele tiden. Desverre er det veldig ofte at dem visner om dem ikke får det dem trenger. Så det blir jo veldig spennende å se om sesongen kan utvides om plantene er inne eller om dem til slutt visner bort og dør.

Pasjonsfrukt: Ikke så mye som skjer her, men det går fremover med små museskritt. Kanskje ikke så mye som skjer nå som det blir kaldere. Dette er jo planter som er vant til veldig varmt klima. Så da blir det jo veldig spennende å se hva dem syns om dette kalde huset når vinteren kommer.

Snackpaprika: Ja, som dere sikkert kan se så er det nok å finne på her også. Jeg er nødt til å få fjernet en god del blader og så skal jeg klippe litt ned på noen av grenene. Foreløpig får jeg ikke gjort så veldig mye da. For dem fortsetter å produsere paprika, men det blir nok ikke lenge før jeg setter i gang med skikkelig opprydning på alle disse plantene også. Kanskje når jeg er tilbake fra Sverige.

Som dere ser så er det nok å gjøre når man har planter. Det starter med å så frø osv. Og så avsluttes sesongen med å rive dem opp av pottene eller klippe dem ned. Ja, det er med andre ord alltid noe å finne på når man har planter. Og hvis du ikke vil gå glipp av noe så kan du følge bloggen på Facebook HER. Du kan også følge meg på Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Ikke glem å sjekke storyen hver dag. Og hvis du har gått glipp av noe så ligger det meste under høydepunkter på profilen min.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg