Chiliboller og energidrikk

Der var energien! Jeg hadde ikke mistet den, bare lagt den et veldig lurt sted. Så etter å ha spist middag og sett på film sammen med samboeren min (som det går mye i nå) så tenkte jeg å gå løs på ting jeg må gjøre i dag. Det første var å pakke kyllingfiletene i posjoner. De fikk sin plass i frysern. Så ventet 2 pakker med kjøttdeig på å bli lagd til chillboller. Dette er en oppskrift jeg fikk på videregående som egentlig bruker lammekjøttdeig, men jeg har funnet ut at all mulig kjøttdeig kan brukes til denne oppskriften. Det smaker godt uansett. Som regel bruker jeg krydder oppi i tillegg til chili og løk, men nå ble det ikke noe krydder. Det er såpass mye smak i løken og chilien så man trenger egentlig ikke sant og pepper. Dessuten skal jeg ha saus til ved servering så jeg tror dette blir bra. Oppskriften jeg brukte i dag var ganske enkel egentlig.

Denne oppskriften trenger man kun

800g kjøttdeig, 2 løk og 2 chili.

Finhakk løk og chili. Bland det inn i kjøttdeigen. Når du skal lage kjøttbollene så pass på at du er våt på hendene. Jeg stod ved vasken og dusjet fingrene for hver gang jeg skulle rulle en kjøttbolle og syns det fungerte ganske greit. Pass også på at du har rikelig med smør i pannen så de ikke blir svidd eller tørre. Denne oppskriften blir ca. 25 store kjøttboller av. Liker du litt spicy mat så anbefaler jeg deg å prøve disse. Dette er en av mine absolutt favorittretter. Den kan serveres til det meste. Enten du vil ha poteter, potetbåter, potetmos, ris eller pasta så smaker det godt uansett. Min favoritt er potetmos, brun saus og salat. Prøv ut det du syns høres best ut. Si gjerne i fra hvis du prøver disse.

Nå har jeg kun stekt dem sånn at jeg kan fryse dem og ta opp så mange jeg trenger. Da pleier jeg å pakke ned 1 middag for oss 2 i 1 pose. Det syns jeg er det enkleste. Når jeg tar dem opp så lar jeg dem tine og varmer med opp inni ovnen.

Om du ikke liker chili så kan du bruke paprika og vårløk f.eks. Det blir like godt. Det syns hvertfall jeg. Men når jeg har brukt paprika i kjøttboller så har jeg pleid å bruke kyllingkjøttdeig. Jeg serverer det med pasta og tomatsaus. Så det er jo faktisk mange ting man kan gjøre om man bare har kjøttdeig og litt grønnsaker. Kun fantasien setter grenser. Og det syns jeg er en utrolig flott ting ved å eksperimentere på kjøkkenet. Nesten alt jeg har lagd har smakt godt. Klart jeg har vært borti noen ting som jeg ikke burde ha puttet sammen, men som regel går det greit. Hvis dere husker loffen med pesto jeg lagde for en liten stund siden så er dette en av tingene jeg har gjort uten noe oppskrift eller inspirasjon fra nettet. Jeg hadde bare pesto tilgjengelig i kjøleskapet og så ble det pestoløff. Helt sikkert mange andre som har gjort, men jeg har ikke kommet over det før. Samboeren min så det smakte godt. Jeg fikk ikke smakt på den fordi jeg glemte den i ovnen (uten å sette den på) når vi skulle ha tomatsuppe. Jeg fikk meg en god latter da. Jeg er bare glad den ikke stod på. Det kunne blitt litt verre. Så siden jeg ikke har smakt det så kan ikke jeg uttale meg om den annet enn at samboeren min har meg 2 tomler opp og vel så det. Derfor fikk jeg lyst til å eksperimentere mer. Nå har jeg kjøpt urtesmør og hvitløksmør fra MENY. Merket er jacobs utvalgte og er små pølser av smør for dere som kanskje kunne tenkt dere å prøve det. Jeg kommer så klart med bilder og full pakke når jeg har prøvd det ut, men da må jeg jo ha en suppedag og det blir ikke enda. Dere får smøre dere med tålmodighet for i morgen blir det taco med guacomole, grillet kylling og masse annet godt.

Men nå får jeg komme tilbake til det jeg skulle gjøre før jeg må sove. Jeg har drukket 2 battery nå så jeg tror det blir en liten stund før det blir natta. Og derfor kjøper jeg veldig sjeldent energidrikk. De blir som regel drukket på ettermiddagen og kvelden også får jeg ikke sove før seint på kvelden. I det minste får jeg gjort litt. Her er forresten min nye favoritt.

2 kommentarer
    1. Har du smakt den nye helt grønne Monster energidrikken? Har bare sett den på Meny. Men den er sååååå god, smaker skikkelig sommer, den burde du prøve (men drikk den tidlig på dagen da Hehe) 🙂

      1. Hehe jeg har egentlig ikke drukket så mye energidrikk fordi av og til får jeg hjertebank og det fører til panikkanfall. Men skal smake den. Høres jo deilig ut.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg