Blomster i stua

Som dere sikkert har skjønt så er jeg litt vel glad i blomster. Da jeg bodde i Modum så hadde jeg jo enormt mye blomster både inne og ute. Det har ikke akkurat blitt prioritert etter at jeg flyttet inn hit til min nye samboer, men jeg har da fått noen blomster som jeg er veldig glad i. Dessverre klarte jeg å ta liv av en orkidé ved å sette røkelse alt for nærme blomsten, men resten har det veldig fint. Også har jeg jo nylig fått en ny blomst som jeg syns var skikkelig koselig. Så la oss ta en titt på blomstene/plantene som ikke er grønnsakplanter.

Orkidéen som står igjen (siden jeg fikk 2) har det veldig bra. Den har jo til og med et par blomster. Jeg syns det er så koselig med orkidéer fordi dem har så flotte farger og blomstene er så store og fine. Så neste gang jeg skal skaffe meg en blomst så blir det nok en orkidé til. De er egentlig ganske enkle å ta vare på (om man ikke setter røkelse rett under blomstene) også er dem jo dekorative. Den Orkidéen jeg har stående her har ikke fått noen nye blomster på en stund, men den har hvertfall beholdt blomstene ganske lenge. Jeg vet ikke om orkidéene blomster mindre om vinteren og kanskje blir mer fart i den mot våren, men nå er det hvertfall ikke mye som skjer på denne. Forhåpentligvis blir det bedre når våren og varmen kommer tilbake. Uansett er den jo veldig fin å se på nå også. Den har jo blomster så jeg skal ikke akkurat klage.

Julestjernen er jo ganske ny. Denne kjøpte jeg jo da jeg og venninna mi var på tur i julen for å hente og levere gaver. Så den har jo ikke vært her så veldig lenge, men det ser ut som den har det fint der den står på tvbenken. Jeg ønsket meg jo egentlig en stor julestjerne, men den lille er veldig søt også tar den ikke så mye plass. Vi får se hvor lenge jeg klarer å holde denne i live. For de trenger man faktisk ikke kaste ut når julen er over om man bare tar godt vare dem. Tiden får vise om jeg klarer å ta vare på den lille julestjernen. Uansett har den vært veldig fin å ha frem til nå.

Zamioculas kjøpte jeg fra Kolonial. Dere som har fulgt bloggen en stund husker kanskje den planten som var helt vindskeiv når jeg fikk den. Så jeg måtte støtte den opp og binde den fast for at den skulle bli rett igjen. Vel, den har blitt mye bedre etter litt pleie og kjærlighet fra meg. Akkurat i julen så har den stått litt gjemt bak tven, men nå har jeg fått den frem i lyset. Forhåpentligvis blir den bedre nå. For som dere kan se så har den blitt litt gul og det tror jeg er fordi den har stått helt i mørket. Den trives på mørkere plasser, men kanskje ikke akkurat der den har stått. Så vi får se om den kommer seg nå som den står litt mer foran tven. Jeg liker heller ikke den plastpotten den kom i, men jeg har ikke hatt noe annet å sette den i fordi den må ha litt luft mellom planten og bunnen av potten fordi den skal ikke stå i vann. Faktisk skal den heller står litt under springen litt og renne av seg etterpå enn å vanne direkte i den. Derfor har jeg ikke bare puttet den rett ned i potten og fylt på med ekstra jord. Jeg tror allikevel at den vil få det bedre nå som den ikke står i konstant mørke. For helt ærlig tror jeg ikke noen planter har godt av å stå i mørke hele tiden.

Og det var blomstene/planten som står i stua. Den lille planten står på soverommet (pulten til samboeren) og den er det han som tar seg av. Jeg vet heller ikke hva den heter (fordi jeg glemmer det hele tiden), men jeg kan jo vise dere et bilde av den. Samboeren min har vært utrolig flink til å holde den i live. Når det kommer til blomster og planter så er det jo jeg som tar vare på dem, men denne lille planten er altså han sitt ansvar. Den koser seg veldig på soverommet og får det den trenger der. Så den er jo veldig fin. Bare se her:

Da har jeg faktisk ikke flere blomster/planter å vise for denne gangen. Også får vi se om det kommer noen flere blomster inn i leiligheten i løpet av 2021. Det kommer vel egentlig helt an på hvor samboeren min eventuelt får jobb og om vi må flytte i løpet av 2021. Det er jo ikke noe vits å skaffe flere blomster om vi vet at vi må flytte, men jeg har virkelig ikke lyst til å flytte fordi dem vi leier av er utrolig hyggelige. Også liker jeg å gå tur i skogen her om sommeren. Vi får vel bare vente å se hva som skjer.

Utenom innkjøp av nye planter så vil det jo bli flere frø som skal sås til våren. Det blir jo veldig spennende. Kanskje vi faktisk får litt grønnsaker dette året. I fjor begynte jeg jo ganske sent, men det var jo egentlig bare fordi jeg hadde lyst til å ha noe å se på og stelle med for psyken sin skyld. I år er det for å satse på grønnsaker. Så vis du vil få med deg alt som skjer når våren kommer så kan du følge bloggen på facebook HER. I tillegg vil det jo komme masse naturbilder så fort snøen blir borte og jeg klarer å gå turer igjen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg