Blir ikke jul uten…

Dette er en liste over ting som jeg bare må gjøre og som er det beste ved julen. For hva er vel bedre enn den koselige førjulstiden? Her er mine topp 10 ting som jeg elsker å gjøre nå før jul. Og jeg vil veldig gjerne høre dine. Nevn gjerne topp 3 ting som får deg i julestemning og som har blitt en tradisjon nå i førjulstiden.

1. Se alle julefilmene som står på listen min. Da snakker vi ganske mange julefilmer, men hva er vel bedre enn å bruke vinterkveldene foran tven? Det å kunne se igjen sine favoritt julefilmer er noe jeg alltid gleder meg til og det er nesten umulig å ikke starte tidligere enn man burde. Heldigvis er ventetiden en del av det som gjør julefilmene så spesielle.

2. Telys og ledlys er noe som bare hører til juletiden. Når man endelig kan sette opp alt sammen og lyse opp de mørke vinterkveldene. Det får meg i litt ekstra julestemning og i skikkelig godt humør. Jeg har jo så mye vakker julepynt som gjør det så koselig å sitte i stua og se på julefilmene.

3. Og for en ekstra koselig kveld så må man ha kakao med små marshmellows oppi eller pisket krem. Åh det er så koselig og veldig godt. Med kakao til filmkvelder så har jeg de beste kveldene i løpet av hele året. Ingenting slår de kveldene.

4. Baking er også noe jeg virkelig koser meg med. Dere som følger meg vet jo at jeg elsker å bake og at jeg bruker mye tid på kjøkkenet, men julebakst er det aller beste. Jeg har gledet meg skikkelig til jul fordi jeg prøver alltid ut nye oppskrifter og helt nye julekaker. Dette året er selvfølgelig ikke et unntak. Store planer er allerede lagt og jeg gleder meg til å dele alt sammen med dere.

5. Julemarked er noe av det koseligste som finnes. Jeg prøver å få til hvertfall et julemarked, men det har ikke alltid vært like lett. I år håper jeg at vi kommer oss på et eller annet fordi det gir jo skikkelig julestemning og hjelper veldig på humøret å komme seg ut på et julemarked. Er det noe jeg virkelig håper vi får ordnet i år så er det en tur på Jul i vinterland fordi der har jeg aldri vært (som jeg kan huske).

6. Noe vi alltid pleide å gjøre da jeg var liten var å dra på teateret for å se forestillinger som Reisen Til Julestjernen. Det er noe jeg kunne tenkt meg å gjøre igjen. Ellers så har jeg hatt et ønske om å gå i operaen og kanskje dra for å høre på kor. Utrolig mye koselig som man kan dra på når det slike type aktiviteter.

7. Juleverksted hjemme er også veldig koselig. Enten man lager spiselige gaver eller man lager julekranser. Jeg har lagd noen kranser, både til graven til mor og far, men også til å henge på døra eller i gangen. Det går også an å lage kremmerhus med hjemmelaget drops, karameller, konfekt eller gelégodis. Ja, mulighetene er uendelige. Derfor syns jeg juleverksted er så gøy. Man kan bruke fantasien og lage mange fine gaver til de man er glad i. For i mine øyne er ingenting bedre enn hjemmelagde gaver.

8. Pynte juletreet er jo noe av det beste med julen. Finne frem alle de flotte kulene og henge de opp på treet er jo kjempe moro. For ikke å snakke om når man for første gang det året setter i kontakten og treet lyser opp stua. Åh, det er så koselig!

9. Julekalender, både på tv og de lukene man åpner, enten det er sjokolade, sminke, øl eller duftlys. Å starte dagen med å åpne en uke i kalenderen er noe av det koseligste som finnes. Jeg har alltid julekalender og det er så morsom og fin start på dagen.

10. Og helt til slutt må jeg ta med den gode maten. Altså det finnes ikke noe bedre mat enn pinnekjøtt, ribbe og grøt. I tillegg må jeg alltid ha litt ekstra spekemat. Rødvinspølse og fenalår skriker jul hos meg. Det er ingen annen tid på året jeg kjøper de 2 tingene fordi det hører virkelig til julen. Også er det jo selvfølgelig julebrus. Man kan ikke ha en jul uten julebrus! Så ja, det er mye godt for magen når julen kommer. Og når vi er inne på godt. Ingen jul uten marsipangris!

Ja, det var altså mine topp 10. Nå vil jeg vite hva som gjør at dere får julestemningen. Hva er jul for dere? Fortell meg i kommentarfeltet.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg