Bare en stor urtebusk

Jeg venter fortsatt på at mynte skal begynne å spire. Ennå ikke noe tegn til liv nedi potta, men forhåpentligvis blir det bedre nå. Jeg har nemlig gjort noen endringer på akkurat den. Dere får lese mer om det litt lengre ned i innlegget. Utenom mynte så har det vokst som bare det i alle pottene. Så la oss ta en titt på den vakre urtehagen min i vinduet.

Kruspersille: Vi vet jo alle hvordan kruspersille skal se ut. Det er ikke helt sånn som denne, men jeg har sett at den begynner å få litt mer fasongen til kruspersille nå i det senere. Man kan se stor forskjell på de største og de minste bladene. Så nå er det nok ikke lenge før den ser litt mer krusete ut i bladene.

Dill: Det ser ut som dill. Det lukter dill. Dette er definitivt en plante som koser seg. Den har blitt så stor og fin. Og ennå større skal den bli. Jeg gleder meg til å bruke denne på reker til sommeren. Mye annet også, men dill og reker er jo noe vi alle vet passer sammen. Så blir det jo spennende å se hva slags oppskrifter som havner på bloggen etterhvert, som inneholder dill.

Rosmarin: Denne er ikke like stor som de fleste andre, men den begynner virkelig å komme seg. Og jeg leter alltid etter nye, spennende oppskrifter som jeg kan bruke urtene til. Denne her er ikke alltid så lett å finne oppskrifter til, men jeg vet hvertfall om noe jeg kan bruke den til. Dere får følge med, så får dere se.

Oregano: Jeg tror denne kommer til å trives bedre når den komme ut, men det er faktisk fremgang her også. Selvom den ser ganske liten ut, har den faktisk vokst en del siden forrige uke. Men nåfår det bli skikkelig vår, sånn at dem kan stå ute. Jeg begynner faktisk å bli litt utålmodig her. Hadde det vært opp til meg så skulle det vært vår/sommer allerede.

Gressløk: Her vokser den vist til alle kanter. Og som dem vokser. De har blitt så høye. Fortsatt veldig tynne, men høyden er der hvertfall. Denne kommer nok også til å trives best ute, men det er fortsatt en liten stund til. Når den endelig kommer ut så vil den nok bli veldig fin.

Basilikum: Jeg har 3 urter som henger i hverandre. Dette er en av dem. Som du kan se, så sitter den jo fast i den til venstre. Og jeg tror faktisk jeg bare skal la disse 3 stå sammen når de skal stå ute. For dem trives veldig godt sammen, ser det ut som. Nå er ikke jeg så veldig flink med urter. Dette er faktisk første gang jeg virkleig prøver meg på urtehage, men det går jo ganske bra med dem. Og når jeg tar på bladene, lukter jeg basilikum. Denne planter liker jeg ekstra godt. Den dufter himmelsk.

Koriander: Her er plante nummer 2, som har hengt seg fast. Denne står på motsatt side. Så det er en plante mellom basilikum og denne. Men det er jo ikke rart at dem henger seg fast i hverandre når dem har blitt så store. Nå ser man virkelig at det er koriander. En tett og flott plante som koser seg masse i vinduet.

Bladpersille: I midten av basilikum og koriander, finner vi persille. Frisk og fin plante, som vokser til alle kanter. Det var vel egentlig denne som begynte å vokse mot de 2 andre. Og nå har det tatt helt av. La meg få vise dere nøyaktig hvordan dem ser ut sammen.

Ikke veldig mye som sitter i hverandre ennå, men de har fortsatt noen uker igjen til å lage ekstra mye kaos. Og hvis du har hatt urter som dette, stående sammen så vet du nøyaktig hvor vanskelig det er å skille kun et par blader. Men det er godt å se at dem er såpass gode venner. Og tenk dere bare hvor vakkert det blir når dem står i hylla ute og vokser ennå mer sammen. Det kommer til å bli nydelig!

Mynte: Her er altså potta det skulle vokse mynte oppi. Det kom aldri noe spirer, så jeg har gjort noen endringer. Jeg begynte med å tømme resten av frøene oppi potta. Så tok jeg plastfolie over og lagde noen hull, slik at jorden får puste. Jeg flyttet den også fra vinduet og over til hylla i stua, der resten av plantene mine står. Der står den under et plantelys. Forhåpentligvis vil det gi den nok til å spire. Hvis ikke har jeg kanskje fått noen veldig dårlige frø. For nå har jeg faktisk prøvd alt mulig. Så nå er det bare å krysse fingrene og håpe på det beste. For jeg har så mange gode idéer for mynte.

Grønnkål: Det tar litt tid for denne å vokse, men det har nok mest med at den verken har sollys eller plantelys. Allikevel har den klart seg ganske bra. Akkurat nå står den delvis med plantelys, men det er kun fordi den står ved siden av de plantene som har plantelyset over seg. Den har ikke et eget lys. Derfor tror jeg at den vil trives ekstra godt når den kommer ut på verandaen og får full sol senere i år. Hvertfall når den allerede klarer seg såpass bra.

Ikke gå glipp av planteoppdatering, urteoppdatering og masse gode oppskrifter i fremtiden. Følg bloggen på Facebook HER og få mye spennende å følge med på.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg