Avokadofrø i jord

For en stund tilbake prøvde jeg å få et avokadofrø til å spire. De første 2 frøene skjedde det ikke noe med, men det tredje begynte å spire. Dere fikk se bilder av at den hadde fått røtter, men det kom aldri noe spire opp fra toppen av frøet. Så nå har jeg endelig fått plantet frøet i jord etter at det har stått i vann ganske lenge. Det er fortsatt ikke noe spire som har kommet opp, men igjennom sprekken kan jeg se at frøet har blitt grønt og jeg tror det er i ferd med å spire. Kanskje den bare trenger litt ekstra næring for å strekke seg opp mot lyset.

Vi var nemlig innom Europris for å se om de hadde en liten pose med jord, men det var kun 40L sekker. Samboeren min tok den på ryggen og bar den helt hjem. Han er klin sprø. Det hadde jeg aldri forventet og hvertfall ikke spurt om, men han gjorde det allikevel. Så var det å finne en potte som var transparens, altså gjennomsiktig. Med samboeren min bærende på en 40L sekk med jord og et ønske om å bare komme oss hjem så fant jeg det første og beste som gikk an å bruke som en nødløsning. Jeg fant ei lita bøtte.

Jepp, vi har ei lita bøtte midt i vinduet. Så nå får vi bare vente å se om det vil spire oppi her. Det er jo absolutt ikke noe garanti at den spirer selvom den har fått røtter så det er fortsatt veldig spennende.

Nå er den hvertfall satt i jord og neste steg er i gang. Hvor det spirer så skal dere få en oppdatering med bilder. Det eneste vi kan gjøre nå er å smøre oss med tålmodighet og håpe at det går bra med avokadofrøet.

Nå har jeg jo en del jord igjen så jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe et par frø når jeg får penger og så noe mer. Det er jo noe man kan så inne og det hadde vært gøy å ha litt å finne på her hjemme. Vi får se hva jeg finner på. Kanskje jeg har noe i grønnsakskuffen jeg kan bruke. I såfall vet jeg hva jeg skal gjøre i morgen.

3 kommentarer
    1. Jeg har aldri kuttet av toppen av steinene på mine, er det meningen? Mitt triks er å la de stå i vann (som byttes ut annenhver dag -ish), til en rot på noen cm stikker ut under. Planter de så i jord (så-jord) og har lyktes med 8 av 9 steiner nå:) Det er bare rota som er i jord på mine, hele steinen lar jeg ligge på toppen av jorda:)

    2. Forresten er coleus virkelig gøy å så fra frø! De er enkle, takknemlige planter, vokster raskt, og har maaaaange variasjoner i farger! Jeg har rosa, lilla, spraglete, røde😍

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg