Årets nykommere

Jeg blir borte en god stund og har derfor tatt bilder av alle plantene og urtene som står hjemme. For tiden er jeg i Sverige og kommer til å bli her så lenge jeg kan. Kjente jeg trengte å komme meg vekk og hjem til dama. Så det blir veldig spennende å se hvordan plantene ser ut når jeg er hjemme igjen (venninna mi som jeg bor med tar vare på dem). Men nå skal dere få se hvordan de nyeste plantene hadde det før jeg dro. Bildene er tatt 1. Mars.

Snackpaprika Lilla: Vi har jo fått erfare at paprika og chili vokser mye tregere enn f.eks tomat. Så det vil jo ikke være så store endringer oppi disse pottene, men denne har faktisk fått et nytt blad siden sist. Med ndre ord går det fremover. Jeg har gitt plantene nye potter eller påfyll av jord. Men når jeg kommer hjem igjen skal jeg potte om en god del av disse, sånn at dem er klare til vår/sommer.

Paprika Lilla: Her har det ikke skjedd så mye, men det hadde jeg heller ikke forventet. I starten går det ganske tregt og dem trenger mye sollys og varme for å vokse seg store. Så vi får bare smøre oss med tålmodighet og glede oss til å se hvordan den har det om en stund.

Paprika Gul: Noen som virkelig koser seg er denne. Her har det kommet 2 nye blader. Så denne er vel den som har kommet lengst. Kanskje fordi gul vokser fortere enn lilla paprika. Kan jo hende at den lilla er vanskeligere å få til å spire. Nå skal jeg ikke si det for sikkert. Bare en tanke.

Hvit snackagurk: Nå har jeg byttet om litt her. Agurkplantene har fått det store brettet av den enkle grunnen at jeg ikke vil komme hjem til at disse plantene sitter i hverandre. Dem kan også ha godt av litt ekstra plass rundt seg, noe ingen av de andre plantene trenger ennå. Så da var den logiske løsningen å gi agurkplantene dette brettet. Utenom det så ser det ut som dem trives veldig godt. Dem har jo allerede vokst en god del, noe som bekymrer meg litt. Vil jeg komme hjem til at agurkene har tatt over stua? Vi får vel bare vente og se. Kom hjem og så sitter venninna mi fast i plantene. Du vet, som de kjempe store plantene på filmer. La oss håpe at det ikke skjer.

Slangeagurk: Som dere ser, trives også slangeagurken her. Dem har fått hver sin pinne de kan klatre/holde seg fast i. Hvertfall frem til de skal ut. Da har jeg litt andre planer for agurkplantene. Noe jeg virkelig gleder meg til å holde på med. Kanskje jeg faktisk får begynt med alt det ute når jeg kommer hjem igjen. For det er en del jeg ønsker å forberede FØR plantene skal pottes om og settes der de skal stå resten av sommeren. Det er et prosjekt jeg virkelig gleder meg til å starte på, bare snøen blir helt borte.

Vannmelon: Noe jeg virkelig håper at ikke stryker med, er disse plantene her. Vi prøvde å få det til i fjor, men desverre gikk ikke det så bra. Så jeg håper det blir bedre i år og at vi faktisk får hvertfall 1 melon fra disse plantene. Jeg har skikkelig lyst til å få det til. Dette er en av de få plantene jeg ennå ikke har klart. Derfor krysser jeg fingrene for at det går bra i år. Frem til nå har det jo gått bra. Den minste har allerede fått et nytt blad. Dem har også fått litt ekstra jord og bedre plass for tiden fremover, hvor jeg ikke er hjemme.

Pæretomat Gul og Rød: bak vannmelonplante står pæretomatplantene. Dem har det også ganske greit. Den ene har det nok bedre på grunn av plantelyset som står over chiliplantene ved siden av, men begge får lys fra vinduet. Det blir spennende å se hvordan det går med dem i år. Fjorårets planter gikk det ikke så bra med. Jeg klarte å redde en kvist, som ble til en ganske stor busk. Men selve plantene ble ikke noe av. Så vi får gjøre en bedre jobb i år, sånn at vi får 2 flotte pæretomatplanter i sommer og masse tomater.

Bifftomat Gul: ikke alle plantene ble pottet om FØR bildene ble tatt, men jeg lover dere at disse også har større plass nå. Dem trengte virkelig å bli pottet om. Dem har jo blitt utrolig lange. Og det som er så fint med tomatplanter er jo at dem fort lager røtter på stilken som står under jord. Jeg prøver alltid å få mest mulig av stilken (før bladene) under jord. Det blir mye finere og hjelper tomatplanta med å ikke bli så lang og puslete.

Tomat Pomidor Figiel: disse pottet jeg om tidligere og har ikke blitt så veldig mye høyere. Derfor valgte jeg å la dem få være sånn som dette. De har begynt å få blader og de utvikler seg godt. Jeg gleder meg veldig mye til å se hvordan dem ser ut etter at jeg har vært så lenge borte. Der vil selvfølgelig få en oppdatering på alle plantene så fort jeg er hjemme igjen.

Tomat Raspberry Red Hood: Her er også planter som ikke har blitt pottet om FØR bildene ble tatt, men selvfølgelig trengte disse større potter. Jeg lot dem ikke stå i de små pottene her. Ikke når jeg blir borte så lenge. Dem har jo blitt veldig store allerede. Jeg vet at dette er planter som blir ganske store, men jeg håper dem vokser mest når dem har kommet seg ut. Eller så blir det litt av en jungel i stua og en veldig stor jobb å bære ut og inn. Men det får jeg ta når den tiden kommer.

Tomat Mascot: Disse er heldigvis ikke så store planter når de er fullvoksne. Dem blir små busker. Noe jeg virkelig trenger noen av, med tanke på hvor mange store tomatplanter jeg har ellers. Sånne små buskplanter er jo veldig kjekt å ha i f.eks vinduskarmen eller på en liten benk/bord ute. Dem passer egentlig overalt. Så lenge dem får nok lys så klart. Jeg har ikke helt bestemt meg hvor jeg skal ha disse ennå, men jeg gleder meg veldig til å se dem vokse. Håper dem blir tette busker med masse tomater. Det er vel egentlig drømmen til alle hobbygartnere. Til nå ser dem hvertfall ut til å trives.

Tomat Raspberry Vintage: Jeg er veldig spent på hvordan disse ser ut når dem har vokst seg til. For jeg finner ingen bilder av hvor store plantene blir. Det får bli en veldig spennende overraskelse til sommeren. Tomatene vet jeg jo hvordan ser ut og dette er klasetomater, litt store frukter. Mer enn det vet jeg ikke. Men om dere følger med på utviklingen så skal dere få vite det.

Chili Nepalese Bell: Tidligere i år fortalte jeg dere at jeg kun skulle ha 1 av hver chilitype. Siden jeg har så mange, ville jeg ikke så flere enn 2 frø. Når frøene begynte å spire og det kom flere enn en opp, tok jeg ut en av dem. Men når det kom til denne her, ville jeg ha begge to. Grunnen til det er fordi jeg faktisk kan spise den selv og kan teste ut diverse oppskrifter med disse, smake om det er noe godt og lage dem sterkere til dama mi. Også syns jeg dem er veldig fine. Jeg gleder meg til å vise dere hvordan chiliene blir. Et spennende prosjekt dette her.

Chili Tobasco: ikke mye som har skjedd her, men det forventer jeg heller ikke. Som jeg sa tidligere i innlegget så vokser chili og paprikaplanter tregere. Dem trenger mer tid. Noe som gjør at det blir ekstra spennende å se hvor langt dem har kommet når jeg har vært borte fra dem i noen uker. Også er jeg veldig spent på hvordan det blir med chilier på disse i år. Må vi vente til neste år med å få nok chili til å lage ting eller vil det komme mye på disse plantene? Det er jeg veldig spent på å se.

Chili Habanero Limon: heller ikke mye som har skjedd her. Dem har ikke fått større potter, men jeg har gitt dem en del jord. Som dere kanskje ser så er det ikke noe eggeskall i den jorda jeg har fylt på. Grunnen til det er at jeg har gått tom for ferdig knust eggeskall. Det har ikke så mye å si, for jorda dem stod i har allerede eggeskall i seg. Jeg har bare fylt på ekstra på toppen. For dem var så lange i stilken og da er det greit å fylle på.

Chili Habanero Orange: Nei, har du sett! Denne har fått 2 nye blader allerede. Her er det en skikkelig ivrig plante med mye å gi. Jeg gleder meg veldig til å følge med på de plantene som har kommet lengst hittil. Selvfølgelig er alle plantene spennende å følge med på, men når dem viser fremgang så fort, så tidlig så er det ekstra gøy. Denne tror jeg blir veldig fin.

Chili Dragons Breath: At denne i det hele tatt har begynt å spire er helt utrolig i seg selv. Jeg hadde kun 1 frø, en sjanse. Det er en veldig sjelden type som er kjempe sterk. Så denne håper jeg at jeg har i mange år fremover. For jeg er så utrolig stolt av å ha fått det til på første forsøk. Jeg er veldig spent på om det vil komme chilier på dem og hvordan dama mi reagerer når hun tester den ut. Også er jeg selvfølgelig veldig spent på hvor stor den blir og alt sånn. Krysser fingrene for at den klarer seg fint når jeg er borte.

Om du ikke vil gå glipp av noen flere oppdateringer bør du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Ikke glem å sjekke storyen, der jeg legger ut masse hver dag. Har du gått glipp av noe så kan du finne det under høydepunkter på profilen min.

2 kommentarer
    1. Spennende med alt som spiirer og gror. Jeg har EN paprikaplante som har overlevd – og som jeg er spent på. Ellers er det tomater som vokser seg til 🙂

      1. Masse lykke til videre med paprikaplanten. Gøy at den hvertfall overlevde da. Jeg var veldig spent på mine. Mistet et par planter i vinter, men de fleste klarte seg faktisk veldig bra. ❤️ Tomater er alltid gøy å dyrke. Også er dem enkle. ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg