Årets andre sårunde

Nå er vi skikkelig i gang med å så frø for sesongen. Tidligere i januar fikk dere se at jeg har sådd chili og paprikafrø. Denne gangen er det tomat og agurkfrø som står for tur. Og her er det mye spennende å velge mellom, men jeg har sørget for å ikke få alt for mange av hver type. Husker dere i fjor? Det var så mange tomatplanter (moneymaker) at dem tok opp hele verandaen. I år blir det en del planter, men forhåpentligvis ikke fult så mange som i fjor.

Det ble en god del forskjellige frø, men jeg har tatt ca. 3 frø av hver. Jeg syns det høres ut som en grei mengde. Nå skal det sies at jeg har 10 forskjellige frø og med minimum 3 frø i hver potte, er vi faktisk oppi over 30 planter. Det vil si om alle sammen spirer. Forhåpentligvis gjør dem det og vi får en mye bedre sesong enn i fjor. Som dere vet så gikk drivhuset føyka i fjor, så alle plantene skal stå på verandaen. Egentlig like greit, for da er det mye lettere å holde styr på alt sammen.

I år prøver jeg å gjøre det litt lettere for meg selv. Nå har jeg brett som kan stå inne, for hullene er litt i høyden og vil derfor ikke lekke utover benken. Oppi der har jeg satt potter med hull, slik at dem ikke blir fylt med for mye vann. Dette gjorde jeg også med chili og paprikafrøene. Veldig greit og enkelt.

Når det var gjort, fant jeg ut hvilke frø jeg ønsket å så i år. Jeg har lyst til å prøve litt forskjellig. I fjor kjøpte jeg inn en god del nye frø og de måtte jeg jo teste ut i år. Det er også noen frø som vi prøvde i fjor, men jeg føler at det ikke ble så mye ut av det meste. Derfor prøver vi igjen i år.

Pæretomatene måtte jeg jo ha i år også. Det ble jo så å si ingenting i fjor og det var veldig kjipt. Dem smaker jo så godt i salat. Så i år har jeg tenkt til å gjøre det litt annerledes og håper at det hjelper.

I tillegg er det noen små klasetomater. De blir god snacks bl.a. kanskje jeg også får brukt det litt i matlaging, slik jeg hadde tenkt. Vi får se hvordan det går.

Bifftomater er noe jeg alltid har hatt lyst til å prøve og i år har jeg noen gule som ser utrolig fristende ut. Håper det blir noe av!

Også er det noen store tomater som jeg håper jeg får lagd diverse ut av når den tiden kommer. Det ville vært utrolig gøy å lage alt mulig spennende, men jeg kan jo ikke love noe før vi faktisk ser hvordan det går.

I tillegg til alle tomatene, har jeg selvfølgelig sådd slangeagurk. Også prøver jeg meg på hvite snackagurk i år. Det blir veldig spennende for det har jeg aldri smakt. Krysser fingrene for at jeg får smakt på dem også.

Når jeg skal så frø, bruker jeg kaktusjord og knust eggeskall. Det er en blanding som har fungert veldig godt for meg. Frøene trives veldig godt i det og spirer som bare det. Jeg tar vare på eggeskallene i en oppbevaringsboks. Når den er full tar jeg det bare i blenderen. Så tømmer jeg det i en annen oppbevaringsboks som står i skapet, med frøposene.

Jeg lager et lite hull i midten og legger frøene oppi. Som sagt har jeg brukt ca. 3 frø. Det holder mer enn nok. Så dekker jeg frøene med jord og gir dem litt vann.

Jeg har vært smart i år å lagd merkelapper med navnene deres på. Når dem skal flyttes, tar jeg bare av lappen og setter dem over på det brettet dem skal flyttes over på.

Jeg pleier å bruke plastfolie over pottene, men siden jeg ikke hadde det denne gangen så ble det plastposer. Fungerer like bra det. Så tar jeg en tannpirker og lager hull på toppen. Ca. 5-6 hull holder. Og da er det bare å vente. Sett dem på et lunt og solfylt sted. Jeg har satt dem på skjenken i stua, i det store vinduet. Der trives dem godt. Dem har også egen varmeovn som hjelper at det ikke blir for kaldt for frøene.

Og det må jeg jo si har fungert ganske bra. Det tok ikke lang tid, før jeg fikk se at flere av frøene hadde begynt å spire. Så jeg begynte å løfte litt på plastposen, slik at spirene ikke lå inntil plasten. Men som dere kan se så var det noen som var litt for store til å være under plastposen.

Det jeg har gjort her er å lage et lite snitt i posen. Slik holder den fortsatt på en del fukt, men spirene blir ikke ødelagt eller mangler plass. Og disse spirene er slangeagurk. Så det kommer nok til å bli veldig spennende å se hvordan det blir med plass i stua mot våren, når dem allerede har kommet så langt. Føles ut som i går at jeg stod og sådde disse frøene, men det er 1 uke siden allerede. Ja, jeg har vært litt tidlig ute med å så disse frøene, men god plass og masse kjærlighet skal jeg klare å gi dem uansett. Og dette her er jo bare moro.

Det vil snart begynne å komme flere oppdateringer på plantene. Om du ikke vil gå glipp av det kan du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Jeg gir ofte mye bilder på storyen min, som ikke kommer på bloggen. Så det er verdt å sjekke ut. I tillegg finner du mye på høydepunkter på profilen min om du har gått glipp av noe.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg