Annen hudfarge, et hjerte som slår

Jeg sitter her og scroller rundt på YouTube, blogg.no og alt sånt. Plutselig kommer jeg over videoen til Isabelle fra “Black lives matter” demonstrasjonen i Oslo og jeg kjenner jeg blir så emosjonell. Tårene presset på og jeg syns det er så vakkert at så mange folk stiller opp. Hun og mange andre hadde på seg masker siden det fortsatt er corona.

Når jeg ser denne videoen så forstår jeg med en gang at dette er noe jeg ikke kunne vært med på. Det er utrolig flott at så mange deltok, men samtidig så kjenner jeg at folkemengder oppi denne coronakrisen ville ikke jeg taklet. Desutten har jeg mine psykiske problemer så uansett ville gjort det umulig for meg å stå der uten å få et panikkanfall. For fy søren så mange flotte mennesker det finnes i Norge. Jeg syns dette er et viktig tema. Selv kan jeg ikke forstå at vi fortsatt har rasisme i Norge og at de med en annen hudfarge skal få så mye vonde ting slengt etter seg på daglig basis. Det gjør så vondt å høre at vi mennesker ennå ikke klarer å se forbi hudfargen. Vi er helt like inni. Vi har alle et hjerte som slår, drømmer vi kjemper for og kjærlighet å gi. Verden skulle ikke vært slik den er i dag. Hudfargen din burde ikke ha noe å si på hvor mye du er verdt. At verden faktisk er nødt til å demonstrere for noe som egentlig ikke burde vært noe tema engang er så utrolig trist. Vi er alle like mye verdt, vi er alle nydelige, flotte og fantastiske mennesker og vi er verdt like mye! Ingen over, ingen under!

Jeg har møtt noen mennesker i mitt liv som har gjort meg vondt. Han ene har en annen farge på huden enn meg, men det betyr ikke at alle er sånn. Jeg har blitt mobbet i 10 år av jenter med samme hudfarge. Tror dere at vi med lys hud er bedre enn de med mørk hud!? Vel, da tar dere grusomt feil. Eneste grunnen til at det finnes rasisme er fordi vi dømmer en hel befolkning ut i fra en handling til en person. Her setter jeg ned foten!

Ingen skal føle seg redd og hatet av noe de ikke har gjort. Vi oppnår ingenting ved å sette skylden på en hel befolkning. Vi kan ikke hate hele Tyskland bare fordi Hitler var en dust. Ja, det er faktisk så dumt det høres ut når rasisme ennå er en greie. At dere ikke skammer dere når dere går bortover gatene og slenger stygge ting til uskyldige mennesker. Jeg håper karma kommer og biter dere bak!

Og til alle dere som opplever hverdagsrasisme: dere er så utrolig sterke, men dere burde ikke være nødt til å føle på denne smerten. Dere kjemper en kamp fordi dere ble født med en annen hudfarge og det føles kanskje urettferdig, men dere er fantastiske. Dere er perfekte. Hver så snill å bare gå med hodet hevet og fortell dere selv at dere er bra nok sånn som dere er, for det er dere! Det krever så mye styrke og mot å være “annerledes” og det er så utrolig trist å se. Det blir til at uskyldige mennesker blir ødelagt inni seg. Du som er rasistisk og slenger med leppa er med på å ødelegge et uskyldig, godt menneske som ikke har gjort deg eller noen andre noe vondt.

Håper du føler deg helt jævlig hvis du som rasist leser dette! Jeg håper skyldfølelsen endelig treffer deg og du starter å være et godt menneske. For er det noe jeg har lært i løpet av livet så er det at ingen fortjener å bli mobbet og trykket ned for noe som ikke er dem sin feil! Hudfarge har ingenting å si. Vi er alle like, vi er alle like mye verdt, vi er alle mennesker. Håper dere vil lære det til slutt.

Nulltoleranse for rasisme!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg