Alle frøene spirer!

Dette innlegget kommer til å bli veldig langt og jeg tror det er noe som kommer til å bli et problem utover året også. For jeg har så mange planter nå. Mulig jeg er nødt til å dele opp og lage flere innlegg i år. Vi får se, men nå skal dere hvertfall få se årets nykommere. Altså alt som jeg har sådd hittil. Ja, det kommer til å bli mer. Jeg må bare vente til jeg får mye nye såkasser/drivhus. Så la oss nå ta en skikkelig titt, for jeg har gledet meg så mye til å vise dere. Jeg bare ventet til alt hadde begynt å spire.

Chili Dragons Breath: Vi begynner med den som begynte å spire sist. Jeg var så spent på denne. Dette frøet har jeg og dama mi fått av noen hun kjenner. Så jeg hadde kun et frø og da kun et forsøk på å lykkes. Tror dere ikke jeg klarte det!? Åh for en lykke det var å se at jeg fikk det til. Dette er en veldig sterk chili som ligger på 2,48 millioner scoville vs. Kayenne som kun har 35 000 scoville. Det er VELDIG sterkt. Og definitivt ikke for min mage, men jeg har ei jævlig tøff dame som tester alt som er sterkt. Så jeg er veldig spent på hvordan det går når hun skal teste denne og Carolina Reaper som har scoret 2,2 millioner scoville. Så i følge Google så har Dragons Breath slått Carolina Reaper (uoffesielt) på styrke. Derfor er jeg ekstra spent på denne planta. Hvor mange kan si at dem har Dragons Breath chili hjemme liksom?

Chili Habanero Orange: Etter å ha tatt dette bildet, fant jeg ut at jeg ikke vil ha mer enn 1 plante av hver. Om noe dør så kan jeg jo bare så en ny neste år. Men jeg har en god del forskjellige sorter og det trenger jo plass. Så når jeg sådde chilifrø, tok jeg kun 2 i hver potte. Og om det kommer opp 2, tar jeg heller vekk den ene og fokuserer kun på en plante pr. sort. Kanskje jeg etterhvert har en stor samling av chilisorter. Jeg er hvertfall på god vei.

Chili Habanero Limon: Som dere ser så har den over og denne samme navn (Habanero), men også et ekstra navn etter. Den over er en oransj sort og denne er gul. Dette er vel egentlig en av de chiliene som er mest vanlig. En del sterkere enn Kayenne, men den kan ikke måle seg med f.eks Carolina Reaper. Grunnen til at jeg valgte å så disse frøene var fordi jeg syntes fruktene er fine og jeg har et par gode idéer til hva jeg kan lage ut av dem. Derfor håper jeg at dem vokser seg store og får masse chilier i år. Kjedelig å måtte vente helt til neste med å prøve ut oppskrifter.

Chili Nepalese Bell: Denne chilien har 100-14 000 scoville. Så dette kan være perfekt fir meg som ikke tåler sterk mat, men elsker smaken av chili. For det gir jo en veldig god smak i mat. Man kan også lage utrolig mye spennende med chili. Så denne planta håper jeg blir en suksess, sånn at jeg også kan prøve å få smakt på diverse ting jeg ønsker å lage. Også er dem jo super søte. Jeg gleder meg til å vise dere chiliene, når dem forhåpentligvis kommer. Om disse er noe for meg, kanskje jeg dyrker flere av denne. Utenom det så skal jeg kun ha 1 av hver. Det er grenser hvor mange chiliplanter man trenger.

Chili Tobasco: Ja, jeg måtte jo selvfølgelig ha denne. Hvor kult ville det ikke vært om jeg faktisk hadde klart å lage min egen tabascosaus. Og finne nye måter å bruke chilien på kanskje. Vi får vente og se hva som skjer. Det er jo mange spennende sorter å velge mellom. Jeg har også et par andre chiliplanter jeg ønsker meg, men jeg tror det får holde for i år.

Snackpaprika Lilla: Noe jeg alltid har hatt lyst til å prøve er lilla paprika. Så når jeg fant frø til disse, måtte jeg jo bare kjøpe dem. Jeg er veldig spent på hvordan dem smaker. Det vil jo være kjempe fint oppi en salat eller i taco f.eks. Jo mer farge, jo morsommere er det å spise. Så får vi vel bare vente og se hvordan dem smaker.

Paprika Gul: I år har jeg også sådd vanlige paprikaer. Jeg har jo ikke gjort det tidligere fordi dem krever en god del plass, men det er jo noe jeg har nå. Så i år blir det forhåpentligvis mye godt i hagen. Og er det noe jeg virkelig elsker, så er det gul paprika. Den søte smaken er så digg i salat. Derfor håper jeg det blir noe paprika på denne i år.

Paprika Lilla: Også måtte jeg selvfølgelig kjøpe den store versjonen av den lilla. Så nå har jeg både snackpaprika og de vanlige. Her skal vi spise mye sunt i sommer. Det vil si om det faktisk blir noe av. Vi får krysse fingrene og håpe på det beste!

Vannmelon: Etter å ha tenkt mye, falt valget til slutt på vannmelon. Jeg har jo mange andre frø som jeg ikke har prøvd, men foreløpig har jeg kun sådd denne. Ikke noe gresskar eller andre typer meloner. Men man vet jo aldri med meg. Plutselig hopper det frø ned i potter, som ikke var planlagt fra starten. Så sitter man til slutt med en hel jungel i stua, men det er jo det som er så gøy med å drive på med planter.

Snackagurk Hvit: Her må det pottes om. Det er jo fult kaos oppi her nå, men jeg harvrett og slett ikke orket å ta tak i dette prosjektet ennå. For når jeg skal potte om denne, må jeg også fylle på jord i alle pottene og potte om noen andre også. For man kan jo ikke gjøre litt og litt. Ikke i mitt hodet. Så da får den stå sånn i noen ekstra dager. Men hvit snackagurk blir veldig spennende å prøve. Jeg har aldri smakt det før, så jeg gleder meg veldig til dette kan prøves ut.

Slangeagurk: Et must er jo slangeagurker. Jeg som bruker så mye agurk, må jo ha et par planter eller flere. Og de har jo allerede begynt å bli store. Så det kommer til å bli utrolig spennende å se hvor store dem er FØR jeg kan sette dem ut. I år har jeg jo ikke noe drivhus. For dere som fikk se fjorårets tragedie, vet dere hvor dårlig drivhus Biltema har. Absolutt ikke verdt pengene sine. Så jeg har bestemt meg for å ikke ha drivhus i år. Som betyr at jeg må finne et annet sted som disse kan stå. Selvfølgelig har jeg planlagt alt allerede. Det kommer til å bli et veldig stort prosjekt. For jeg må jo lage store prosjekter til meg selv. Man kan jo ikke gjøre det enkelt for seg selv. Dem skal få noe å klatre på og dem skal ha hver sin store potte. Et prosjekt jeg virkelig gleder meg til å starte på. Så fort snøen har smeltet og våren er her, skal jeg begynne med forberedelser ute. Noe jeg selvfølgelig skal dere med dere her og på Instagram. Så kan det hver så snill å bare bli vår nå??

Tomat Raspberry Vintage: Tomater blir brukt veldig mye av. Jeg kan spise dem som de er, ha dem i en god salat eller bruke i mat. Disse er nok best å spise som dem er. Jeg har lest litt og dem skal være søte og saftige. Noe som gir meg vann i munnen hvertfall. Fins ikke noe bedre enn søte og saftige tomater. Dem har blitt veldig lange, men det gjør ikke noe. Det jeg gjør da er å begrave stilken i jorda når jeg potter dem om. Nå står dem i bittesmå såpotter og har generelt veldig liten plass. Så det er mye plass i en større potte, til å begrave stilken uten at man må bøye på den.

Tomat Mascot: Her har jeg sådd litt flere og grunnen til det er at dette er busktomater. Dem tar ikke så veldig mye plass. De kan f.eks stå i en hylle eller i vinduskarmen. Det er alltid plass til dem. Og jeg som elsker å spise tomater døgnet rundt, har da disse å plukke av som snacks. Greit å ha noen planter som dette også. Sånn at man ikke spiser opp andre tomater som kan brukes til andre ting.

Tomat Golden Oźarowski: Når jeg så på bildene av disse tomatene, fikk jeg vann i munnen. Den gyldne oransje fargen er jo flott i seg selv, men når jeg så inni tomaten viste jeg at jeg måtte dyrke disse. Jeg gleder meg så mye til å smake på disse. Håper de smaker like godt som de ser ut.

Tomat Raspberry Red Hood: På bildene jeg har sett, er disse veldig flotte. Det ser også ut som at dette er planter som kan få veldig mange tomater. De kommer i klaser og kan bli ganske store planter. Dem vokser jo allerede ganske fort. Jeg har jo alle de små spirene på slike fat og langs vinduet. Alle får like mye lys, varme og vann. Så man ser jo veldig godt forskjellen på de forskjellige sortene, hvem som vokser fort og hvordan de vokser. Veldig spennende og moro å se egentlig. Dette skal også være veldig saftige tomater med mye smak, så jeg gleder meg veldig til å teste dem ut og se hva dem passer best som.

Tomat Pomidor Figiel: Denne tomatsorten er en klasetomat og vil produsere ganske mange tomater. Ja, om man er heldig med sesongen og tar godt vare på dem. De får en veldig flott, oransj farge og ser veldig gode ut. Nå skal det sies at jeg syns de fleste tomatene ser gode ut da, men jeg tror disse vil være veldig gode til matlaging. Vi får vel bare vente og se. Eksperimentere litt når den tiden kommer.

Bifftomat Gul: Noe jeg har hatt lyst til å prøve LENGE er bifftomater. Og når jeg fant frø til gule bifftomater, måtte jeg jo så klart kjøpe dem. Jeg prøver meg på flere fordi hvis jeg mister en plante, har jeg hvertfall flere. Også ser dem kjempe gode ut, så jeg tror ikke det blir noe problem å spise opp uansett.

Pæretomat Gul og Rød: Når det kommer til denne typen, tar jeg ikke sjansen på flere enn 1 av hver. For dem blir så sinnsykt store og krever veldig mye plass. Dem er veldig gode, men jeg har så mye annet også. Derfor ville jeg ikke satse for mye på disse. Om det blir noe av så er det kjempe flott, men akkurat denne sorten er ikke like viktig. Jeg vet de er gode, men siden jeg har hatt dem flere ganger før satser jeg mer på de andre.

Fremover nå tenker jeg å dele opp innleggene til planteoppdateringene. Da tar jeg tomat og agurk i et innlegg, chili og paprika i et annet og resten i et tredje innlegg. Så blir det lettere for dere å finne de plantene som dere ønsker å følge med på. Det blir også mye mer ryddig, føler jeg. Frem til våren vil det komme et innlegg nå og da, men jeg tenker at jeg tar alle innleggene samme dag når det skjer mer og jeg ønsker å oppdatere dere på alt sammen. Også kommer det selvsagt an på om jeg faktisk er hjemme og kan ta bilder.

Om du ikke vil gå glipp av noe kan du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Ikke glem å sjekke ut storyen min. Har du gått glipp av noe så vil du finne alt av planteoppdateringer under høydepunkter på profilen min.

4 kommentarer
    1. Her var det mye spennende!
      Tomater spirer hos meg 😀 Hurra!
      Men paprika får jeg liksom ikke spirer på…. hmmm…… Lykke til videre med alt det spennende som nå vokser frem 🙂

      1. Paprika og chili trenger mye varme. Ikke lys før dem får spirer. Du burde prøve. Jeg har på varmeovnen ved plantene, men man kan sette de på varmekabler f.eks.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg