5 nye frø å så

Da kommer jeg med en ny liste. 5 frø jeg har lyst til å så og som kanskje dere også får lyst til å så. Det kan jo hende at dere blir inspirert av disse listene. Jeg syns hvertfall det er veldig gøy å finne nye til å så. Nå har jeg jo prøvd ganske masse, men det er også ting jeg ikke har prøvd å så enda. Og uansett om jeg har prøvd det før så er det jo uansett veldig gøy å gjøre det igjen. Så her er lista over 5 nye ting man kan så:

1. Plommer. Altså det å kunne ha saftige og gode plommer i hagen er noe jeg har savnet. Jeg ønsker meg virkelig et plommetre og hadde det ikke vært moro å kunne så et eget fra frø? Jeg syns hvertfall det høres utrolig gøy ut. Det vil så klart ta noen år før det er stort nok til å bære frukt, men da har man jo noe å se frem til. Da tror jeg at jeg ville hatt gule plommer. Jeg syns det er mer smak i dem og de blir ikke så tørre om de henger litt lenge. Nå liker jeg veldig godt de lyserød også. De er faktisk ganske saftige de også. Så kanskje et av hvert? Det hadde vært noe!

2. Druer. Å kjøpe en plante på Plantasjen kan alle gjøre. Jeg hadde jo 2 drueplanter i drivhuset i Modum, men det hadde vært så mye mer spennende å så det og se dem bli store. Det noe helt annet å få planter fra frø man har puttet i jorda selv enn å kjøpe planter. Prøve å så druefrø hadde vært veldig spennende.

3. Physalis. Jeg hadde jo en plante fra Plantasjen med physalis, men den mistet plutselig all frukten og den hadde det virkelig ikke noe bra. Lurer på om det hadde vært lettere å så frø fra physalis enn å kjøpe plante. Kanskje den ikke er så glad i å plutselig bli satt i en helt annen atmosfære. Helt ærlig kan jeg ikke så mye om physalisplanter, men jeg har lyst til å lese meg opp om jeg skal så frø. Det hadde jo vært et spennende prosjekt da.

4. Vårløk. Det har jeg prøvd én gang og de fikk alt for lite jord, alt for lite vann og alt for mye sol. Derfor har jeg lyst til å prøve på nytt og gi dem det de trenger av både det ene og det andre. Jeg gav litt opp da jorda alltid var tørr og vårløken bare hang med hodet hele tiden. Hadde jeg hatt bedre plass så skulle det nok blitt flotte vårløk. Definnetivt noe jeg har lyst til å prøve ut igjen.

5. Gresskar. Dette har jeg ikke prøvd, men jeg har veldig lyst til å prøve. Det finnes jo så mange forskjellige fasonger og jeg kunne godt tenkt meg å sådd gresskar sånn at jeg kunne pyntet opp med den til Halloween. Kanskje prøvd ut gresskarsuppe.

Så det er mye spennende frø man kan så. Ikke alle finner man i maten, men ganske mye kan man faktisk finne i mat. Gresskar, plommer, druer og physalis tror jeg faktisk man fint kan bruke frøene inni frukten til å så med. Og hvor spennende og gøy hadde det ikke vært å kunne så sitt eget Halloween gresskar? Jeg vil hvertfall prøve det en gang. Vil du?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg