5 endringer i livet mitt

Når det kommer til å gå ned i vekt så er det alt annet enn enkelt, men jeg tenkte jeg skulle komme med noen punkter som jeg hvertfall skal følge fremover nå for å se om fungerer for meg. Jeg har ingen fasit, jeg vet ikke om det fungerer for deg eller meg for den sak skyld. Dette blir et eksperiment for å se om noen små endringer kan hjelpe meg å bli tynnere og få det bedre med meg selv. Jeg ønsker først og fremst en sunn kropp som fungerer litt mer som normalt. Når man har fibromyalgi så må man trene opp kroppen og holde seg mye i aktivitet hele tiden for at kroppen ikke skal gå tilbake til sitt gamle selv. Problemet ligger definnetivt ikke i å holde kroppen i gang, men å komme seg til det punktet der man faktisk klarer å fungere i hverdagen. Det skal ikke mange dagene til før man er tilbake til begynnelsen og det er en lang og tung vei å gå for å komme seg opp igjen. Så for meg gjelder det å begynne i det små og klatre oppover.

1. Begynne å gå turer er første steg. Å holde seg i aktivitet hver dag hjelper utrolig mye. Dette har jeg gjort en stund nå sammen med min samboer. Vi har gått lange og korte turer nesten hver dag. Når jeg ikke har fått gått tur så har jeg prøvd å gjøre husarbeid sånn at jeg holder kroppen i gang en god stund i løpet av dagen.

2. Endre kosthold kan hjelpe mye. Dette er da neste steg jeg skal ta og har begynt å planlegge godt for dagene fremover. Jeg har en plan på hvordan jeg skal ordne med mat fremover. Jeg setter opp en liste over hva jeg skal lage en uke frem i tid. Så må jeg lage en handleliste for disse dagene så vi ikke handler mer enn vi må. Jeg har pleid å kjøpe det samme av grønnsaker og salat, men nå tenker jeg at det kanskje er bedre å gjøre på den måten. Da blir det også litt mer variasjon og jeg slipper å måtte tenke på hva jeg skal lage til middag dagen etter. Det blir mye enklere med lister for hver uke. Dette tror jeg faktisk også hjelper oss å holde oss sunnere. Jeg kan legge opp enkel mat til dagene jeg har psykologtime og vet at jeg ikke orker å gjøre alt for mye. Så blir det noe godt på lørdager slik at man ikke savner vanlig og usunn mat. Jeg syns hvertfall det er en ganske genial måte å løse det på når man er litt for glad i lasagne, hamburger og pizza.

3. Trene med vekter kan jo være lurt etterhvert. Jeg har noen manualer som ligger å venter på meg her hjemme og det er jo meningen at jeg skal begynne å trene litt forsiktig med disse nå snart. Da tenker jeg at jeg begynner med 2 ganger i uka slik at kroppen min kan bli vant til å trene igjen. Det begynner å bli en stund siden jeg sist trente jevnlig. Målet er å trene hver dag samboeren min jobber.

4. Baking er noe jeg er veldig glad i og jeg kommer ikke til å slutte med det, men jeg vil prøve å finne noen sunnere alternativer. Det vil bli noen kaker, boller og rundstykker av og til som ikke er sunne, men ikke så ofte som det har blitt. Jeg allerede funnet noen oppskrifter som er sunnere som jeg har lyst til å prøve ut. Vi får se om det faller i smak eller om man rett og slett bare må gå for de usunne. Baking blir det uansett! Oppskrifter vil også komme så klart.

5. Drikke mye vann og kutte ned på mengden brus, saft, juice osv. Jeg har også tenkt litt på om jeg skal drikke smoothie. Det kan jo hende jeg kommer over en smoothie jeg faktisk liker. Hittil har jeg prøvd mango, ananas og spinat. Den var ikke noe særlig god. Så prøvde jeg en annen som jeg ikke husker helt, men tror det var ananas eller noe der også. Hovedfokuset ligger nok mest på vann og at det er det viktigste akkurat nå. Det har vært en ganske stor overgang, men det har faktisk gått greit hittil.

Ja, det var altså 5 punkter som jeg håper vil fungere i min hverdag og hjelpe meg til å bli et helt nytt og bedre menneske. I tillegg har jeg jo psykolog og kommer til å jobbe mye med meg selv fremover. Nå er jeg jo ferdig med spørsmålene og er faktisk litt spent og veldig nervøs for hva som skjer videre. Jeg har neste time nå på mandag. Denne uken har gått alt for fort og jeg kjenner at jeg allerede begynner å grue meg, men det går helt sikkert fint som alltid. Livet er ikke enkelt og man vet aldri hvordan fremtiden vil bli, men jeg håper at den blir lysere og at jeg vil se fremskritt både med kosthold, trening og psyken (forhåpentligvis i løpet av et år).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg