Pepperkakedeig oppskrift

Som jeg nevnte så stod jeg og gubben i går å lage pepperkakedeig. Som en liten prøverunde så lagde jeg noen pepperkaker nå for å se og smake hvordan disse var i forhold til den deigen vi hadde ferdig i fjord. Det er jo alltid mer spennende å gjøre ting fra bunnen av. Jeg kan med en gang si at deigen smakte utrolig godt og de ferdige pepperkakene var også supergode.

Oppskriften på pepperkakene

Ingredienser
300g meierismør
2dl sirup
4dl sukker
2dl kremfløte
1ts nellik
1ts ingefær
1ts pepper
4ts kanel
2ts bakepulver
900g hvetemel

Fremgangsmåte
Bland smør, sukker og sirup i en kjele.  Dette skal smeltes så alt er gjevnt. Ta så kjelen av plata så den kan avkjøles. Rør i fløte og alt det tørre til en gjevn deig. La deigen stå kaldt til dagen etter. Så er det bare å stikke ut pepperkaker.

Stekes på 175°c i ca. 10 minutter.

Avkjøles på rist og nytes.

Så enkelt er det altså. Under ser dere hvordan pepperkakene ble da jeg lagde dem.

Og enda flere blir det når gubben kommer hjem fra jobb. Over her har jeg brukt 2 forskjellige former. Den ene er vott og den andre er julekule. Disse kan jo pyntes med glasur og strøssel f.eks. De er også gode uten noe. Det kommer jo ann på hvor mye tid man har og hva man liker best. Vi får se hva jeg finner på.

Dette er jo en utrolig koselig ting å gjøre med kjæresten, venner eller barna. Alle har jo tid til å lage deigen, men man må nok sette av litt tid om man skal trykke ut av hele denne deigen. Det går jo så klart ann å la barna holde på selv om de er store nok til å holde på selv så kan du slappe av/steke figurene. Dette bestemmer du helt selv. Jeg syns hvertfall det er veldig moro å være med på bakingen.

Det som gjenstår av julebaksten nå er risboller, delfiakake og krumkaker. Jeg har en plan om å lage kransekakesnacks dyppet i sjokolade, men jeg får se om jeg har råd og finner en god oppskrift. Kanskje du vet om en?

Lager du pepperkakedeigen selv eller kjøper du ferdig?

Kommer du til å prøve å lage fra bunnen av etter å ha lest dette innlegget?

8 kommentarer

Siste innlegg