Lammeboller og brune pinner

Da tok man seg en pause fra alt her hjemme for å slappe av i sofaen. Gubben har allerede sovna, men har fikk nå hvertfall hjulpet meg med å vaske ned kjøleskapet i dag. Han hjalp meg også litt med å lage kjøttbollene og hente pepperkakeformene som lå i boden. Hardt å være mann i dag altså. Jeg har holdt på i hele dag med å vaske ned kjøleskapet og rydde der. Jeg har stått å rulla og stekt en haug med kjøttboller og jeg har lagd en dobbel omgang med brune pinner. Siden sånne tørre julekaker kan oppbevares lenge i tette bokser så har jeg så smått begynt å lage nå. Man må jo ta det de dagene man har fri og i år er jo ikke det like mange dager i året. Jeg har en liste med diverse småkaker jeg skal lage til jul og en gang må man begynne. Denne helgen ble det brune pinner og det er jammen godt å være ferdig med dem. Det var gøy 4/5 av tiden, men den siste 1/5 ble jeg ganske lei og sliten. Det ble sånn ca. et halv brett på slutten der og da var jeg veldig glad når jeg var ferdig. Nå har jeg stått i 7 timer og syns virkelig det er på tide med en pause. Mye har blitt gjort og det er veldig deilig. Nå får oppvaska stå til etterpå og i sofaen blir jeg en stund nå.

Siden gubben nå ligger å sover så er det ingen vits for meg å stresse med noe mat enda og godt er det! Nå har det gått i ett hele dagen for min del og jeg syns vitkelig at denne pausen har jeg fortjent.

Det ble faktisk en god del kjøttboller ut av 4 pakker med lammekjøttdeig. Som dere sikkert ser så er ikke dette helt vanlige kjøttboller. Inni disse kjøttbollene så har vi en god del snadder.

Ingredienser:
Lammekjøttdeig
Hvetemel
Vann
Persille
Hvitløkspulver
Salt
Pepper
Hakket løk
Hakket chili

Man kan jo bruke akkurat de urtene og det krydderet man vil. Om man ønsker så kan man jo f.eks bruke paprika. I tillegg går det jo ann å lage en tomatsaus til om man ønsker det. Det er uendelige muligheter om man bare bruker fantasien. Vi liker lammebollene sånn vi har lagd dem, men kanskje du ville brukt noe annet?

Under ser dere de småkakene jeg bakte i dag, brune pinner som de så fint kalles. Gubben syns disse er så gode så derfor har jeg lagd en god del av dem så de kanskje holder ut julen. Vi kan jo håpe…

Brune pinner er veldig enkelt å lage og vis du ønsker oppskrift så gjør som meg og søk på google. Jeg har kommet over mange gode oppskrifter på nettet. Vis du har noen spørsmål angående noe av maten ellrr kakene jeg legger ut så er det bare å spørre.

Nå skal jeg bare lene meg tilbake og nyte resten av søndagen i sofaen. Nå syns jeg at jeg har fått gjort nok. Vel, i løpet av kvelden må jeg jo lage noe middag.

Lammeboller, er det nor du kunne tenkt deg å prøvd etter å ha sett bildene?

6 kommentarer

Siste innlegg