Eldreomsorg i Norge

Når jeg leser ting på facebook som privatpersoner har delt med verden eller linker til offentlige nettsider om eldreomsorgen i Norge. De forteller måten eldre blir behandlet på og at dem blir sendt hjem når de egentlig trenger hjelp. Jeg ser bare mer og mer av dette og jeg må bare skrive om dette temaet for det gjør så vondt i hjertet mitt av å lese at slikt skjer i vårt land, at eldre mennesker som har slitt for dette landet i hele sitt liv skal bli behandlet slik. Hvordan har eldreomsorgen blitt så dårlig og hvordan kan mennesker behandle eldre på denne måten? Når man jobber med eldre mennesker som ikke kan kjempe for sin sak og sine behov så burde du som jobber der klare å sette ned foten og si at dette ikke er greit. Det jeg virkelig ikke forstår er hvordan noen kan få seg til å bare stå å se på at eldre som er pleietrengende blir sendt hjem. Det holder ikke med hjemmesykepleiere om de eldre ikke klarer å gå på do selv engang. Nei, dette syns jeg blir for dårlig. Jeg sitter igjen med en vond følelse og tenker på de jeg er glad i, familien min. Hva om de trenger hjelp og ikke får det? Vel, jeg kommer til å kjempe for dem jeg er glad i om dem trenger det. Jeg ville aldri latt noen jeg bryr meg om måtte lide og slite slik som disse jeg har lest om. Vis jeg som blogger kan åpne øynene til noen der ute og kan få dem til å hjelpe de som trenger det så er mye gjort. Spre det videre og la alle få vite at de eldre er like mye verdt og at de trenger en stemme som kan tale for dem når de ligger nede. Kjemp en viktig kamp for mennesker som faktisk trenger det. Gjør en forskjell og gjør at eldre får den hjelpen de fortjener.

Jeg delte et innlegg på facebook i går om nettopp dette med eldre. Der var det en privatperson som fortalte om ei eldre dame som hadde blitt sendt hjem. Hun hadde falt i sitt eget hjem og nå går hun hele tiden og kjenner på den redselen og fortvilelsen om å være alene hjemme. Ingen er der for å passe på henne og hjelpe henne. Dette blir jo rett og slett helt grusomt.  Så når jeg delte dette på facebook så skrev jeg dette:
Lukk opp øynene!! Tenk så mye de eldre har gjort for landet sitt i alle de årene de har levd. De er like mye verdt som de unge og nå syns jeg det har gått alt for langt. Dette systemet gjør meg kvalm! Stakkars!! Jeg syns synd på alle de eldre som kommer i situasjoner som gjør at de ikke klarer å ta vare på seg selv for det finnes jo ikke noe system for eldre og det gjør meg så utrolig trist!!!

Vis vi kan åpne øynene for hva som skjer og har et ønske om å hjelpe så kan vi utrette store ting. Vi kan forandre dette til det bedre for herifra kan ting bare gå oppover. Vi er et rikt land og burde begynne å bruke pengene våres riktig. Vi burde lære å sette andre menneskers behov fremfor våre egne. Vi burde være oppmerksomme og åpne øynene for hva som skjer rett foran oss. Dette burde ikke ha skjedd! Vis du er enig foreslår jeg at du deler dette videre og får andre til å forstå hva som faktisk har skjedd og hva vi må gjøre! Ting blir ikke bedre før vi gjør det bedre! Dette er et så viktig tema så hver så snill å del videre så vi kan gjøre det bedre for de eldre!

På forhånd vil jeg si tusen takk.

Hva er dine tanker rundt dette tema?
Har du tenkt på det før?

2 kommentarer
    1. Jeg er en av de som ser hvordan de eldre har det fordi jeg er hos flere av de hver dag i min jobb som hjemmehjelp.Jeg ser og vet at mange av de eldre trenger mer hjelp og har behov for et tettere nettverk enn de har og jeg vet det er mange ensomme eldre,men jeg vet også at det er mange som faktisk trives i sitt eget hjem og vil bo hjemme så lenge de klarer.Vet også at det er mange som ikke burde bo hjemme.Det er ikke så enkelt å få en plass på sykehjem.Det er ventelister og ikke nok steder . Her kommer politikken inn og den har ikke jeg greie på,men jeg vet jeg gleder mange eldre hver dag med den jobben jeg gjør for de som bor hjemme 🌺

    2. ja det er godt at du gjør jobben din og at de eldre du kommer borti får hjelp fra deg. desverre er det mange feil som blir gjort. politikk er heller ikke min sterkeste side men når jeg ser så mye ved eldreomsorgen som svikter så blir jeg lei meg og sint. de trenger hjelp og det er som du sier ikke alle som får det. det er så klart de som heller vil bo hjemme men da har dem som regel noen familiemedlemmer som passer på. får håpe de eldre får flere som deg som liker yrket sitt, vil hjelpe de eldre og som gjør jobben. de setter nok stoor pris på deg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg