Denne blomsten er en fighter!

Jeg og gubben har jo kjøpt masse blomster og planter i år. Det er jo noen som ikke har vært å redde, men det er én blomst som jeg syns fortjener litt ekstra ros og oppmerksomhet. Den har hatt en ganske tøff sommer og dere skal få vite hvorfor.

Det startet med at den ikke fikk nok vann og for mye sol når den stod ute på verandaen. Det ble alt for varmt for den så jeg tok den inn. Den begynte å bli så stor at jeg ikke så jorden den stod i og derfor vannet jeg den litt for mye. Gubben sa den var råtten, men jeg ville gi den en sjanse til. Så jeg klipte ned alt av blomster og blader. Jeg satt den ut på verandaen igjen i håp om at jorda skulle bli litt mindre fuktig for å si det mildt. Alt var helt brunt og det så veldig mørkt ut, men plutselig en dag kom det et grønt og friskt blad. Den har stått ute en god stund etter det og i dag ser den faktisk frisk ut igjen. Jeg skal være mye mer forsiktig med vanningen fremover. Jeg har begynt å sjekke jorden før jeg vanner plantene. 

Så denne blomstem har jo gått igjennom en tøff periode. Grunnen til at jeg ville redde denne planten og håpet at det ville gå bra med den er fordi det var en slik fin plante som bestemoren min pleide å ha i vinduet og ute på verandaen da hun levde. Da jeg så denne på hagesenteret i sommer viste jeg at jeg bare måtte ha en. Jeg har alltid syns at denne blomsten er utrolig flott. Den har ikke noe blomster akkurat nå, men slik ser den ut for øyeblikket. Vi får håpe den får blomster etterhvert.

Blomster og planter generelt betyr veldig mye for meg. Jeg føler meg lykkeligere med alle disse plantene rundt meg. Noen vil kanskje syns det er for mye eller for voldsomt, kanskje til og med for slitsomt. Jeg syns det er gøy, avslappende, spennende og fint. Jeg tror at jeg ikke ville vært i det stadige i livet som jeg er nå vis det ikke var for alle plantene rundt meg. Jeg føler meg lykkeligere og mer avslappet nå enn før. Planter er vel noe jeg aldri kommer til å få nok av.

Noen samler på frimerker eller glansbilder. Noen samler på figurer eller porselensdukker. Jeg derimot ønsker meg flere og flere planter. Jeg liker å være i et med naturen og se alle de fine fargene. Ved å ha planter rundt meg kan jeg kjenne på samme følelse selvom jeg er innendørs. Jeg ser alle de fine fargene rundt meg og det er en veldig god og fin følelse. Det er fint med pynteting og bilder i rammer, men det er noe helt eget ved blomster og planter.

Jeg har aldri skjønt hva man skal med så mye plass. Ta f.eks en gressplen. Hva er finest av en helt ren gressplen eller en hage fylt med blomster, busker og trær? Jeg kunne hvertfall aldri tenkt meg en plass uten blomster og alt sånt. Hva skal man egentlig med plen når det finnes så mange flotte planter, busker og trær man kan ha i hagen? Jeg forstår ikke hva som er så pent med en helt enkel hage. Gress ser man overalt, men vis jeg skal bruke tiden min ute i hagen så vil jeg se noe mer. Jeg ønsker å ha en hage som ser ut som et eventyr. Jeg ønsker å ha den følelsen jeg har hatt i sommer og nå i høst der jeg går ut i hagen og følelsen av å se det for første gang alltid kommer. Lukte på blomster som om man aldri har kjent lukten før. DET er en hage jeg ønsker å ha.

Hvordan hage ville du hatt?
Masse ren plen eller blomster og trær overalt?

Nei, det finnes ikke et fasitsvar. Vi er ikke like og det er lov å mene noe annet så lenge man respekterer hvordan andre vil ha det (selvom man ikke liker det selv).

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg