Tomater inne

For en stund siden tok vi jo inn tomatplantene sånn at tomatene ikke skulle bli ødelagte, men at vi faktisk kunne bruke dem. Nå er det jo ganake kaldt ute og frosten har tatt kverken på ganske mange av blomstene ute i hagen. Derfor ayns jeg det var bra vi tok med tomatplantene inn. Nei, det ser ikke veldig bra ut med store tomatplanter i stua. Heldigvis er det den delen vi ikke sitter i så da går det greit. Ja, ikke dette huset gjør vi en del ting som ikke alle andre gjør. Men helt ærlig så vil jeg heller ha modne tomater og være rar, enn å måtte kaste alt og være normal. Vi har allerede fått 2 modne tomater etter at tomatplantene fikk komme inn i varmen. Nå står varmeovnen på så den koser seg jo skikkelig nå. Og etter å ha vært borte i kun 24t så hadde det forandret seg fra grønt til rødt. Det var ganake rart egentlig, men jeg fikk nå et veldig fink bilde av tomatene. Som dere ser under så er det 3 forskjellige stadiger av modningsprosessen på et og samme bilde. Det syns jeg er ganske kult!

Når disse tomatene har modnet så kommer det vel ikke noe flere på disse plantene? Jeg er faktisk litt usikker på om jeg skal kaste dem eller se om det kommer noe til neste år. Jeg har hørt at tomatplanter kun er ett årig, men vis plantene står inne…? Nei, jeg får nesten bare se hva som skjer med plantene. Vis dem visner helt etter at alle tomatene har modnet så er det jo å bare kaste dem ut. Vi får nesten bare vente å se. Jeg tror egentlig ikke det blir noe mer, men man kan jo ta feil. Smaken på tomatene er det hvertfall ikke noe å si på. Det smaker tomat og uten sprøytemiddel smaker det god tomat! Det å få grønnsaker uten sprøytemiddel og alt mulig rart er jo utrolig deilig. Jeg syns det er mye bedre smak og maten blir faktisk bedre med grønnsaker fra hagen. Derfor kan jeg nesten ikke vente til neste vår. Vi har så mange planer og nå har vi dobbelt så mye plass. I tillegg til planene med tomatplanter ved uteplassen og meloner ved drivhuset. 2019 kommer til å bli et utrolig spennende og grønnsaksfylt år (forhåpentligvis). Vi skal hvertfall prøve så godt vi kan. Tenk så mye vi ka spare ved at jeg har denne hobbyen. Det å kunne dyrke sin egen mat og ha noe moro å finne på er jo en ganske fin følelse og god opplevelse. Man lærer å sette pris på god mat hvertfall! Så neste år blir spennende! Da håper jeg at jeg endelig kan få opp en urtehage.

Er det noe du vil prøve å dyrke neste år?

3 kommentarer

Siste innlegg