Grønt så langt øyet kan se

Nå begynner det å bli en stund siden sist jeg la ut bilde av plantene inne. I tillegg har det kommet en ny en inn i huset. Gubben fikk nemlig en del blomster og planter av moren sin. Bikkjene der nede er litt voldlige mot plantene hennes. De graver i de store pottene. Stakkars planter. Så da har gubben fått med noen oppover hit. Når man har 2 stooore hunder så er det vel egentlig lite plass til planter og blomster. Det er jo et helt normalt hus så det er jo ikke mye plass for dem. De går praktisk talt over alt og gjør så å si hva de vil. Jeg er bare glad det ikke er mine hunder for det ville ikke gått med alle plantene og den lille plassen vi har inne. Vi har hatt huskyer (mor, far og 5 valper), men det er ikke noe som kommer til å skje nå som vi har så mye overalt. For meg så holder det mer wnn nok med veslingen vi har nå. Han røyter nok og er mer enn nok selskap. Dessuten koster det å ha hund. Den skal ha mat, utstyr og dyrlege. Nei, her skal det kun planter inn. Ikke mer dyr på en stund.

Men nå sporer jeg av for jeg tenkte å vise dere hvordan det går med de forskjellige plantene her også skal dere få se de nye plantene som har kommet inn. Det skjer jo endringer hele tiden og det vil jeg dele med dere. Så her får dere bilder og litt tekst under som beskriver hva det er.

Til høyre er det et nektarintre. Det har blitt veldig høyt og nå begynner den også å få greiner ut til siden, stammen blir også tykkere og skifter farge nederst. Det har vokst mye fortere enn epletrærne hvertfall. Det ville vært utrolig moro å klare å få frukt på et så eksotisk tre.

På venstre side så er det ene epletreet som stod i gildebakken sammen med resten av epletrærne og paprikaplantene. Det trives veldig godt i vinduet. Stammen er veldig tynn forløpig, men kanskje det kommer seg i løpet av vinteren og våren. Det er uansett spennende å se at det vokser. Hvor lang tid det tar før vi kan plante det ute er ikke så nøye, men det kommer til å bety mye mer for meg når jeg har sett det fra det bare var et lite frø. Jeg setter jo så klart pris på det som er kjøpt også. Jeg tar jo vare på alt, men hadde det skjedd noe med det treet som kommer fra frø så hadde jeg nok blitt veldig lei meg. Nå bruker jeg mye tid på at dem skal trives og vokse så det er jo klart at man knytter et slags bånd på veien.

Her er da den største paprikaplanten av dem alle. Den er til og med større enn den paprikaplanten jeg sådde først. Det syns jeg er ganske sprøtt. Nå har denne paprikaplanten stått en god stund i vinduet, mens de andre står på gulvet. Det er jo klart at jo mer lys og varme dem får jo bedre trives dem. De skal jo ha masse lys og varme for å vokse. Jeg håper bare den holder seg igjennom vinteren og kommer med gode paprikaer til sommeren. Det ville vært kjempe gøy å fått til paprika for det har jeg aldri gjort før i år. Det blir hvertfall veldig spennende å se hvordan det går fremover og til sommeren. Jeg har jo lest at paprikafrø må i jord ganske tidlig for å klare å produsere paprikaer. Dette er så spennende!

Så har vi jo noen mangotrær også. Noen er amå, men denne er ganske stor. Det er den største vi har her faktisk. Den bare skyter i været! Det er ganske rart at denne som var en av de siste vi la i jord har blitt den høyeste. Det er veldig moro å se hvor stor den har blitt da. Jeg trodde ikke vi skulle klare å få de til å vokse, men der tok jeg grundig feil for vi har hvertfall 3 mangotrær nå. Skulle ønske det var like lett å få til avocado, men vi har ennå ikke sett noe grønt spire opp fra de steinene. Nå er det jo ikke like lett som mangoen, men jeg håper at vi en dag klarer å få et avocadotre. Åhh det ville vært så moro!!!

Så har vi vet ikke nr. 1 og vet ikke nr. 2. Det blir jo veldig spennende å se hva som kommer her etterhvert. De har hvertfall vokst masse siden sist jeg la ut bilder av dem. Jeg tror faktisk de er dobbelt så store så her går det unna. Men om det er noen der ute som vet hva dette er så vil jeg veldig gjerne vite det. Det er enten morell, appelsin, lime eller sitron. Vel, det er hvertfall det jeg tror. Har du noen anelse?

Jeg har også en her som jeg ikke vet hva er. Det står sitron på pinnen, men jeg vet ikke om jeg har puttet noe annet oppi her eller om dette er et sitrontre. Denne har hvertfall blitt dobbelt så høy siden sist og den har fått et blad til. Jeg håper jo den vokser masse i dagene fremover og at jeg til slutt finner ut hva disse 3 plantene er for noe. Hva kan det være?

Denne er helt ny. Den fikk gubben med seg fra foreldrene (det er de som har “skamklipt” den). Jeg aner virkelig ikke hva denne har gått igjennom, men forhåpentligvis vil det komme blader på den andre siden også etterhvert. Frem til det evt. måtte skje så får vi bare vente. Jeg vet heller ikke hva slags tre dette er, men jeg tror det er appelsin eller noe lignende frukttre.

Som dere kanskje har skjønt så er det mange planter jeg ikke vet hva er. Det kan jo for så vidt bli spennende det når vi evt. skulle fått frukt på dem, men om du vet eller tror du vet hva det er så skriv i kommentarfeltet.

Noen av disse plantene du ville prøvd?
Har du noen eksotiske planter?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg