Tomater i fokus

Tomatene ja. Jeg snakket jo om dem for en liten stund siden. Jeg skrev bl.a at jeg ikke var helt sikker på om de kom til å bli modne. Jeg kan jo se at de begynner å forandre på fargen nå så det er jo veldig spennende å se om de blir helt røde før det blir for kaldt ute. Det er egentlig veldig spennende å følge med på tomatene.  Jeg er litt småbekymret enda, men jeg håper og tror at tomatene kommer i mål før det er for seint. Når man har så mange tomater som det er ute på disse 3 tomatplantene så vil man jo veldig gjerne at det skal bli noe av. Det er jo ikke akkurat meldt kuldegrader og snø enda så da er det fortsatt håp. Jeg vet ikke om det syns så godt på bildene, men tomatene har fått litt rødskjær i det grønne. Men her er hvertfall bilder av de store tomatene.

Vis ikke dem er flotte så vet ikke jeg. Så store og fine. Også blir jo bildene litt ekstra stilige ettersom det har regnet og vanndråpene henger fast på tomatene. Jeg syns det gjør noe med et bilde når det er små regndråper enten på bladene, frukten eller blomstene.

Nå har jeg jo ventet en god stund på at disse skal bli modne. Jeg har heller ikke fått så veldig mye ut av tomatplantene syns jeg, men det kan jo være bare meg. Men jeg trodde jeg skulle få høstet tomater fra en plante flere ganger enn bare én. De små tomatene har kommet flere ganger og de gule har jeg jo brukt av i løpet av mesteparten av sommeren. Den planta med gule tomater har jo gitt så mye. Den har gitt tomater for alle tomatplantene tror jeg. De små tomatene har hvertfall smakt utrolig godt så jeg tror at disse også vil få god smak når de først blir modne. I mellomtiden får vi spise tomater fra butikken. Og med vi mener jeg så klart meg. Gubben spiser ikke tomater, men jeg syns det var utrolig tøft gjort av han å smake på de gule tomatene i sommer da. Tomat er tydeligvis ikke for alle. Jeg skjønner ikke hvordan noen ikke kan like tomat, men sånn er det nå bare. Noen liker grønnsaker best, andre liker fisk. Det ville vært veldig kjedelig om vi alle var like. Men det stopper jo ikke meg i å ha masse tomatplanter for jeg spiser veldig mye tomater. Og vis det blir masse tomater neste år så tenkte jeg å lage tomatsupper med dem, men i år ble det ikke så mye så det bruker jeg heller til salat. Men først må vi jo se hvordan det går med modningspresessen.

På hvert bilde jeg har brukt i dette innlegget er av forskjellige tomater, så det er jo egentlig ganske greit med tomater på disse 3 tomatplantene. Jeg kan ikke klage det er både mange og greit størrelse. Jeg er jo faktisk utrolig fornøyd med årets tomatplanter (de som overlevde den varme og tørre sommeren). Det er en fin hobby og veldig moro å se resultatet. Det er også veldig moro å se tilbake på alt vi har fått ut av grønnsaksplantene i år og kanskje det blir enda mer til neste år. Tiden får vise, men i år er jeg egentlig ganske fornøyd.

5 kommentarer
    1. Tomater er så godt! Pleier å spise tomater som snacks, og kunne lett ha overlevd på bare tomater!
      Jeg stiller det samme spørsmålet, hvordan kan noen ikke like tomater?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg