Roseknopper i september

Overskriften sier jo alt. Jeg har igjen vært ute med kameraet (på mobilen) og knipset noen bilder ute i hagen. Jeg må jo si jeg ble ganske overrasket da jeg først så knoppene på rosebusken uten i blomsterbedet. Jeg vet jo at disse rosebuskene vi har plantet blomstrer forskjellig, men at de kommer med blomster nå det viste jeg ikke. Jeg har jo heller aldri hatt roser ute før i år så det har jo vært utrolig moro, spennende og rett og slett helt fantastisk å se hvordan dem blomstrer og vokser. Bare siden vi kjøpte dem i sommer så har dem jo blitt mye større. Så jeg gleder meg masse til å se hvordan det blir til neste år. Jeg har jo egentlig vært helt klar for at det ikke skulle komme noe mer blomster og at alt her ute skulle takke for i år, men jeg kunne ikke tatt mer feil. Det er så mange knopper på den ene rosebusken så nå gleder jeg meg skikkelig til at det begynner å blomstre for fult. I mellomtiden skal jeg nyte synet av disse nydelige knoppene. For selvom de ikke har sprunget ut så er dem jo allikevel flotte. Jeg lurer på om fargene på rosene vil komme bedre frem nå som solen ikke er så sterk. Vel, det er bare å vente og se det. Men sånn ser dem ut akkurat nå. Søte små roseknopper.

De ser jo ut til å få ganske sterke farger på blomstene i følge knoppene så da får man vel nesten bare håpe og tro at blomstene blir like vakre som knoppene. Det blir de nok for er det noe jeg vet så er det at roser er nydelige. Samme hvordan farge det er så er roser utrolig flotte, særlig de store blomstene. Vi har jo masse rosefrø som er kjøpt fra wish og det har jo ikke begynt å spire enda, men her er det mange fine farger. Jeg håper det går ann å få roseplanter ut av disse frøene. Gubben har sett masse videoer og vi har lest en del og dem sier at det kan ta helt opp til 1 år før rosefrø spirer. Det er ganske lang ventetid syns jeg, men vi må jo prøve. Vi har prøvd diverse metoder så nå får vi bare vente og se hva som skjer (om det skjer noe). Det ville jo vært veldig moro å hatt en type rose som ikke alle andre har. Vi har jo kjøpt mørkelilla, hvit med rød kant, svart, til og med andre typer som vi ikke har sett før. Hva som blir ut av disse frøene vet vi jo ikke, men vi får være tålmodige så kanskje vi får roser ut av frø… det kan jo hende. Vi har jo fått til mye annet så hvorfor ikke roser? Men for øyeblikket får vi nyte disse rosebuskene vi har fra før av. Vi har jo 4 forskjellige ute og 2 små inne. Vi kan ikke klage akkurat, men dette er jo blomster vi har kjøpt og ikke sådd selv. Det ville vært helt spesielt med noe som kom fra et frø vi har plantet.

Men jeg klager ikke. Utsikten ned i blomsterbedet er ganske fint. Jeg føler meg ganske heldig som har en hage og kan ha så mange fine blomster som det vi har hatt nå i sommer. Det å kunne stå å se på blomstene, ta fine bilder og dele med dere fantastiske lesere har vært utrolig moro. Det å kunne holde på i hagen, dyrke grønnsaker og alt mulig… Nei, det kan ikke beskrives med ord. Jeg har hatt masse å gjøre i sommer og jeg elsket det! Det er noe helt eget ved å ha en egen hage. Jeg kunne ALDRI bodd i blokk! Jeg trenger hagen og ha noe å gjøre. Det har blitt brukt mye tid inni drivhuset med både vanning, stelling, kikket på og høsting. Vi har jo fått masse tomater og agurker ut av det lille vi har hatt i drivhuset. Det har vært kjempe gøy. Nei, hage er et must altså!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg