Roser er ikke bare til hagen

Dere som har fulgt med på bloggen vet jo at jeg har et blomsterbed med 4 forskjellige roser. Disse rosene lukter jo utrolig godt så jeg fikk jo den geniale ideen om å ta inn noen roseblader fra en rose som begynte å falle fra hverandre. Jeg puttet dem i en bolle med vann og det ble faktisk veldig dekorativt. Vannet begynte å lukte nydelig med en gang rosebladene havnet oppi der. Så jeg tenkte kanskje jeg skulle lage en til med masse roseblader fra den andre rosa (på samme plante) når den begynner å takke for seg. Jeg vil ikke ødelegge den som er så utrolig flott å se på. Jeg har rett og slett ikke hjerte til det. Bare se hvor vakker den er og den har faktisk holdt seg sånn i en del dager nå.

Men når det blir mange av dem så tenkte jeg at jeg kunne klipt av 1 eller 2 og hatt inne i en vase. Det blir så klart en god stund til ennå for dem må jo vokse seg store først og dekke en del av blomsterbedet, men når det skjer så skal det en rose inn i stua og fylle hele rommet med en nydelig roseduft. Det som også går ann å gjøre er å spraye rosen med hårspray og la den henge til tørk. Da vil man få en nydelig dekorasjon. Man kan også legge en rose mellom 2 tunge bøker og ramme den inn f.eks. det er mye man kan gjøre for at blomstene skal vare lengre og gi enda mer glede. Som dere ser på bildet under så ble rosebladene flott dekorasjon og i tillegg god duft i rommet.

Nydelig å ha på stuebordet, badet eller soverommet. Det finnes uendelige muligheter om man bare bruker fantasien. Man kan klippe av en hel blomst uten stilk, putte i en bolle med vann så den flyter. Man kan brukde det som dekor på kake bare husk å dekke stilken med plastfolie før du stikker den ned i kaken. Roser kan man også bruke for å lage roseolje, som brukes i parfyme. Så en rose kan ha flere bruksområder enn bare å stå i hagen og se pene ut. Det er jo også en romantisk måte å vise at man er glad i noen. Hver gang jeg går forbi roser i butikken så stopper jeg alltid opp og ser på dem (som jeg gjør med alle blomster) og tenker “så nydelige de er”. Mange går bare rett forbi som om det skulle vært en plastikkpose. Men jeg, som sikker mange andre, vet å sette pris på nydelige blomster når jeg ser dem.

Hvilken blomst er din favorittblomst?
Har du noengang prøvd å legge roseblader i vann?
Eller kanakje du kommer til å gjøre det i fremtiden…

2 kommentarer
    1. Veldig fint og dekorativt å ta blomsterknopper i en bolle :-)) Gjort det mange ganger, men jeg har nå ryddet vekk de perlene. Fant ut at hos oss holder blomstene mye lengre ved å bruke vann og heller ha i dekorsteiner eller noe sånt :-)) Nydelig rose på bildet, skjønner godt at du verner om den :-))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg