Prosjekter for neste år

Noen av dere lurer kanskje på hva mine planteprosjekter er for neste år og hva jeg skal ha i drivhuset. Vel, i dette innlegget skal jeg skrive om nettopp dette for jeg har faktisk tenkt en god del på hvordan jeg vil ha det i drivhuset og hva slags planter og urter jeg skal prøve meg på neste år. Så her blir det litt skriving om tankene rundt det for jeg har så mye jeg har lyst til å gjøre neste år.

Hvilke planter kommer i drivhuset neste år?
Til neste år tenkte jeg å dele opp drivhuset i 4 pallekarmer. Jeg skal ha paprikaplanter i den ene. I tillegg skal jeg ha en pallekarm med 2 agurkplanter. Mulig det blir litt annet i samme pallekarm. Jeg får se. Så skal jeg ha en pallekarm for meloner (3 planter med 3 forskjellige meloner) og 2 drueplanter. Jeg tenkte nemlig å prøve å få melonplantene til å vokse sånn som agurkplanten gjør, bare oppover på pinner. Den siste blir å dyrke salat i. I tillegg til alt dette skal jeg ha en 3.etg. blomsterkasse med tomatplanter. Når disse blir store nok så skal de ut på ene siden av uteplassen.

Jeg har også tenkt til å prøve meg på sukkererter igjen. De skal stå på langsiden ved drivhuset så de kan klatre oppover veggen. Eller så blir det å prøve på flere typer frukttrær og bærbusker. Det kan også hende at jeg kjøper meg noen eksotiske planter på plantasjen om jeg har råd til det. Disse kommer til å stå inne i stua. Jeg kommer til å fortsette å prøve på sitron, appelsin, pasjonsfrukt, avocado og morell. Så neste år byr på mange prosjekter og sikkert mange utfordringer.

Når begynner såingen?
Jeg har jo alt begynt å så paprikafrø. Dere har jo sett de små spirene som vokser og vokser. Men det som ikke er blitt puttet i bakken av frø skal jeg begynne med i januar. Salaten er jo ikke vits å begynne med før i slutten av mars. Da har den 2 måneder på seg til å spire og bli litt størrelse på før jeg flytter den ut i drivhuset. Så det er ikke så mange månedene før jeg skal begynne igjen. I mellomtiden har jeg jo en del som må tas vare på inne i stua.

2 kommentarer
    1. For en flott interesse du har i dette.:) jeg har ikke en eneste plante i min leil. Er så dårlig på planter at det halve kunne vært nok. :-))

    2. hihi vel, alle kan jo ikke være opptatt av det samme. men det er noen planter som er veldig bra for helsa som folk burde hatt i hjemmene sine. planter som hjelper på søvn, luften i rommet og psyken. hjelper på stress også. så det å ha planter å vanne dem en gang i uka er ikke så vanskelig å holde styr på. 🙂 sett på en liten huskelapp som ringer på mobilen en gang i uka om vanning så er det null problem hihi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg