Når rydding blir til noe annet

Når ryddingen i gangen ikke går som det skal og man ikke ser enden på det så finner man heller noe annet å gjøre.

Hva gjør jeg i stedenfor rydding?
Ja, når jeg fant ut at det å rydde i gangen ikke kommer til å skje og jeg itter i kontorstolen og bare ser ut i lufta. Vel, da er det på tide å innse at i dag er ikke dagen jeg skal rydde gangen. Jeg har gjort litt, men plutselig blir det stopp og da kommer jeg aldri i gang igjen. Så i stedenfor å prøve å få surra meg til å gjøre litt til så reiste jeg meg heller opp fra stolen og gikk ut i drivhuset. Der fikk jeg flere av paprikaspirene i potter og tok dem med inn i gildebakken jeg har inne. Sånn ser det ut i den nå.

De store er jo epletrær (skal bli). Disse andre er paprikaspirer. Jeg skal jo ha en god del paprika i drivhuset neste år så da får vi se hvor mange som overlever her inne. I drivhuset står det 10 paprikaspirer som skal få lov å stå i vinter. Jeg vet ikke om de klarer seg, men vis de gjør det så er jo det veldig gøy! Jeg har hvertfall tatt med ganske mange inn (10 stk faktisk).

De har jo vokst en god del siden jeg sådde frøene. Dette er jo de jeg sådde for å prøve å få dem store til neste sommer. Den andre (som du ser på bildet under) sådde jeg fordi jeg hadde lyst til å prøve og se hvordan det var å så. Jeg ville se hvor lang tid det tok fra spiren kom og til den begynte å få litt høyde.

Som dere ser så ble den ikke så veldig høy, men jeg har lest at folk faktisk sår paprikafrø i november for å få store paprikaplanter. Så da kanskje jeg gjør noe riktig. Vi får se hvordan det går med alle disse paprikaplantene og om de vil gi noe paprikaen neste sommer. Det er jo veldig vanskelig å vite før man har prøvd.

Oppdateringer om dette vil så klart komme underveis.

Hvordan kan man lykkes med paprikaplante?
Det står så mye forskjellig på nettet om akkurat dette. Paprikaplanten trenger jo mye varme og lys for å vokse. Det er noe jeg vet fra før av. Jeg vet at vis frøene blir for tørre i jorda så blir det vanskeligere å spire. Man kan bruke plastfolie over potta og lage et par små hull med en tannpirker for at jorden skal holde seg fuktig. Planten like seg på rundt 27°c, men det er jo litt vanskelig å få til på vinteren. Så hva gjør man egentlig da? Jo, man kan jo brike varmelampe. Jeg kommer ikke til å bruke det fordi det har jeg ikke råd til. Så hva som skjer med paprikaplantene mine i vinter det vet jeg ikke, men jeg får krysse fingrene og håpe at det går bra. En paprikaplante vokser seg jo ganske stor og kan få veldig mange paprikaer samtidig. Om man vil ha store paprikaer bør man ha noen få til å modne samtidig og knippe bort resten, men det er jo opp til hver enkelt.

Eller så er det ikke så mye jeg vet om paprikaplanter.

4 kommentarer
    1. ja, det er morro når man har eget hus og kan holde på i hagen så mye man vim. det er jo så mye moro ved dyrking av grønnsaker. man blir helt hekta. jeg tenkte å komme med masse tips og triks fremover. det er jo så mye man kan dyrke og de forskjellige plantene/grønnsakene trenger forskjellig pleie. 🙂 så vis du vil lære mer så kan du følge med på bloggen min. 🙂 jeg har mange prosjekter for neste år så da kommer det nok masse innlegg om det etterhvert også. eller så er det jo bare å spørre vis det er noe du vil jeg skal skrive om. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg