paprikaplanter

det begynte med 4 paprikaplanter, men en dag kom jeg inn i drivhuset og da var den minste planta knekt. mest sannsynlig har det vært en padde som har hoppet over/på den og most den. for når jeg kom inn så lå den knust i jorden. da måtte jeg si farvel til den ene, men jeg hadde i allefall 3 til. 2 av dem har blitt spist på så bladene ser ikke ut, men den største har faktisk holdt seg ganske bra. det har så klart vært noen å tatt en liten bit her også, men heldigvis ikke så mye! men disse plantene har blitt flyttet en del rundt fordi dem ennå var så små og jeg har måtte ha plassen til noe annet, men nå står alle der dem skal og det er mer enn nok plass til at dem kan vokse å bli store. det er også mer enn nok jord så de kan få store røtter og godt fotfeste mens dem vokser. å flytte på dem når de er såpass små er jo ikke så farlig så lenge man klarer å få med seg alle røttene.


på bildet over er den største av paprikaplantene. jeg har dessverre ikke peiling på hvilken farge paprikaen har, men vis den får noen paprikaer så blir jo det en morsom overraskelse. det samme gjelder da de andre paprikaplantene. neste år skal jeg merke alt sammen mye bedre! første pannekaka blir aldri perfekt, det samme gjelder vist ved dyrking av grønnsaker og systemet i drivhuset.


her er da de 2 andre paprikaplantene. disse er jo da mye mindre og har fått bladene sine ødelagt av noe larver eller noe sånt ser det ut som, men det skal nok gå bra for disse plantene også. her har jeg pyntet med en av marihønene som jeg har malt. det er jo marihønene som egentlig lå borte ved garasjen da jeg hadde blomsterkassene der, men siden det ble for varmt så kunne jeg liksågodt pynte litt i drivhuset. det blir jo mye koseligere med litt farger og figurer.

når det kommer til grønnsaker på disse plantene så er jeg egentlig veldig usikker. det jeg vet er at jeg skal starte å så mye før til neste år! jeg skal også ha et bedre system, skrive farge og type på skilt til hver enkelt ting jeg sår og alltid ha kontroll på hvilken dato jeg har sådd alt sammen (evt. når det begynte å spire). jeg skal også sjekke opp en god del ting før jeg begynner så det er mye jeg skal sette meg inn i og gjøre i forhold til hva jeg har gjort i år. i år var mer for moro skyld, neste år blir mer seriøst. jeg gjør det jo fordi jeg syns det er gøy, men kjekt å vite litt mer og gjøre det skikkelig bra! frem til da har jeg jo alle disse flotte grønnsaksplantene å ta vare på.

viste dere forresten at tomaten ikke er en grønnsak? det er faktisk en frukt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg