Eplefrø spirer etter 6 dager!?

jeg liker jo veldig godt epler fra pink lady. de er saftige og søte i smak, men sånn jeg er så tenker jeg jo alltid om det går ann å bruke frøene. i et eple så er det jo ikke så vanskelig å få ut frøene, men i pink lady så fant jeg ut at man må være veldig forsiktig for disse frøene har allerede begynt å spire inni eplet. så jeg tok dem ut forsiktig og puttet dem i vanlig plantejord. jeg brukte potter som har sittet på kjøpeblomster og plantet 4 i hver potte. så satt jeg dem i hver sin potte. dette gjorde jeg 24.06.2018 og i dag så har jeg 4 spirer. det er helt sykt. bare se på bildet under her.

3 i den ene potta og 1 i den andre. forrige gang jeg prøvde med samme type eple så gikk det ikke, men nå så har dem jo kommet opp nesten før jeg har satt frøene i jorda. det var helt sprøtt. på morgenen i dag så jeg i potta og da var det 3 spirer. så kommer gubben og ser litt lengre utpå dagen og sa var det 4 så det er skikkelig fart i dem. på bare 6 dager har det kommet 4 spirer… eh… WHAT!? er det egentlig mulig? dette går så fort at jeg ikke engang skjønner at det er virkelig. det er nesten sånn at jeg venter på at jeg skal våkne opp og at alt bare var en drøm for det er jo helt ufattelig hvor fort disse frøene spirer. jeg syns jo dette er kjempe morsomt og utrolig interessant å se, men samtidig så syns jeg det er sjokkerende og rart. andre frø tar jo flere uker før man ser noe, men ikke disse nei. det var virkelig “pang” og så var de plutselig der.

har du noen gang sådd et eplefrø? har det kommet opp så fort? jeg vil virkelig vite om dette er normalt!

6 kommentarer
    1. Kan ikke huske jeg har sådd det..men moro å se det spirer hos deg :)) Blir artig å se hva det blir “ut av det” etter hvert.. <3

    2. så fint å høre at du ønsker å følge med på dette videre. 🙂 så fort de begynner å skyte i været så vil det så klart komme nye bilder. detblir veldig spennende å se hvordan det blir de nærmeste dagene. og hvor lang tid det tar før vi har et lite epletre. 🙂

    3. Prøvde å få kjøpt grunnstammen,gav opp. Tenkte at jeg kan prøve å så selv,joda,det spirte etter 5-6 dager,men bladene så mer ut som gresskar? Så etter yterlige to uker kom det nye spirer,ser mer ut som eple?? Spennende

      1. Ja bare kjedelig at xen min tok alt jeg hadde jobbet med. Kan ikke gjøre så veldig mye her jeg bor nå, men har litt å styre med hvertfall. Livet er urettferdig I guess…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg