Tomatulykke og forflytning

da var det på’n igjen med skikkelig varmt vær. jeg håper virkelig drivhuset vil hjelpe på plantene når varmen kommer for fult igjen. jeg kjenner jeg har gitt opp håpet på noe av det som står rundt i hagen. i går dro jeg opp 3 tomatplanter som hadde blitt helt ødelagt av varmen og ikke ville komme seg. jeg har vannet hver dag, men når det står rett i solsteika så er det ikke alltid det overlever. jeg byttet derfor ut disse tomatplantene med en stor tomatplante fra grønnsakshagen på garasjeveggen. jeg satte potta inn i drivhuset og det ser ut som det går mye bedre med alt som har blitt satt inn dit. nå har jeg 5 tomatplanter inni drivhuset og det får holde. vis disse blir høye og store så kan jeg ikke ha flere enn det jeg har nå.

i tillegg til tomatplantene og det andre så har det kommet en ny potte inn i drivhuset. den første mangoplanta som vi har sådd fra et frø. den har blitt flyttet fra vinduet i stua og ut i drivhuset for å se om den kanskje trives enda bedre der. den har jo alt vokst en god del, men vi får se hvordan det går med den når den får være der ute.

eller så har jeg prøvd meg på å så druefrø. disse står i vinduskarmen i 4 små glass, under en plastikk “lampeskjerm” fra IKEA. den er helt tett så den er jo utmerket som drivhus. i tillegg fikk jeg sådd 8 eplefrø. det er jo ikke sikkert at alle/noen spirer så vi får nesten bare vente å se. alt jeg gjorde var å ta frøene fra et eple fra butikken og ned i jorda. sammen med druefrøene. jeg hadde kjøpte druer (som skulle være uten steiner) og tok ut steinene/frøene fra disse og puttet dem i jorda. vis noe av dette i det hele tatt spirer så blir det nok å ha dem inne frem til våren igjen. jeg ser ikke noe grunn til å ta med drueplantene ut i drivhuset når de er så små. jeg tviler på at de vokser så mye i år. men m det fungerer så har vi jo faktisk drueplanter og epletrær til neste år.


som dere kanskje har skjønt så er jeg veldig glad i å så og se plantene vokse. jeg prøver så godt jeg kan å holde disse plantene ved like, men når det blir så varmt som det har vært denne sommeren så er det jo ikke alltid at alt overlever. da får man bare ta vare på alt det andre. for å være helt ærlig så viste jeg at jeg kunne miste noen tomatplanter i løpet av sommeren. det var derfor utrolig bra at jeg sådde såpass mange planter. det er jo kjipt når noen slutter å vokse, blir brent opp av solen eller ikke får nok næring til å vokse, men da får man gjøre det beste ut av situasjonen og redde det man kan redde. så i dag tenkte jeg å se om det var noe mer jeg kunne få gjort for disse plantene og se om jeg kan få brukt dette lille drivhuset til noe. det er med andre ord nok å gjøre.

noen av mine lesere som har tomatplanter i år eller kanskje dere har noen andre grønnsaker?
vis du har det så skriv i kommentarfeltet. 🙂

#grønnsaker #planter #tomater #tomatplanter #bilde #blomst

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg